Πέμπτη 13 Δεκεμβρίου 2018

Σε αδιέξοδο πέντε υπερχρεωμένες ΔΕΚΟ.


Ανοιχτή πληγή για την οικονομία παραμένουν μια σειρά από προβληματικές όσο και ιστορικές δημόσιες επιχειρήσεις, όπως η ΛΑΡΚΟ, τα ΕΛΤΑ, ο ΟΣΕ, η ΕΑΒ και η ΕΒΖ, με την κυβέρνηση να επιχειρεί, με εμβαλωματικές λύσεις, να παρατείνει τον βίο τους, με αμφίβολα αποτελέσματα.

Οι μεταρρυθμίσεις που εφάρμοσε η χώρα υποχρεωτικά την περίοδο της κρίσης, κατόπιν υποδείξεων των δανειστών της, δεν άγγιξαν ή δεν έφεραν τα επιθυμητά αποτελέσματα στις εν λόγω επιχειρήσεις, παρότι κάποιες από αυτές αποτελούσαν εμβληματικές περιπτώσεις του αρνητικού σκηνικού που οδήγησε στην κρίση.

Τα γνωστά προβλήματά τους κρύφτηκαν κάτω απ’ το χαλί, ή παραπέμφθηκαν για λύση στο μέλλον, για να επανεμφανιστούν τώρα οξύτερα για τις ίδιες τις επιχειρήσεις, αλλά και απειλητικά για την οικονομία της χώρας. Η κυβέρνηση εμφανίζεται να αντιδρά καθυστερημένα, επιχειρώντας να δώσει λύση βραχυπρόθεσμη, με άξονα το πολιτικό κόστος, κάτι που έχει αποδειχθεί ότι οδηγεί μακροπρόθεσμα σε επιδείνωση των προβλημάτων. Στην άλλη άκρη, οι εργαζόμενοι, απειλούμενοι με απώλεια των θέσεων εργασίας τους, αντιδρούν όπως μπορούν. Το βέβαιο είναι ότι το κόστος για την οικονομία συνολικά θα είναι βαρύ.

Η ΛΑΡΚΟ έχει ανεξόφλητα χρέη στη ΔΕΗ πάνω από 300 εκατ. ευρώ, παρά τις αλλεπάλληλες ρυθμίσεις τους στο παρελθόν και η επιχείρηση ηλεκτρισμού –που αντιμετωπίζει τα δικά της προβλήματα– δεν είναι διατεθειμένη να εξακολουθήσει την τροφοδότησή της με ηλεκτρική ενέργεια, συσσωρεύοντας νέες οφειλές. Εκτός από τη ΔΕΗ, άλλωστε, η ΛΑΡΚΟ χρωστάει και αλλού και τα συνολικά της χρέη το 2015 (τελευταίος δημοσιευμένος ισολογισμός!) έφθαναν τα 481,45 εκατ. ευρώ.

Η ΔΕΗ έχει λαμβάνειν 15 εκατ. ευρώ και από τα ΕΛΤΑ, που ως γνωστόν παρακρατούσαν τα χρήματα, τα οποία κατέβαλλαν οι συνδρομητές της εταιρείας για να εξοφλήσουν τους λογαριασμούς τους. Τα ΕΛΤΑ έχουν και δάνειο ύψους 115 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, που δεν εξυπηρετείται. Διασώζεται η εταιρεία; Οι ελπίδες εμπεριέχονται σε μελέτη που αναμένεται τον Ιανουάριο, με προτάσεις για μία ακόμη απόπειρα εξυγίανσής της.

Με συσσωρευμένες ζημίες 8,5 δισ. ευρώ, ο ΟΣΕ αναμένει τη σωτηρία από την Κομισιόν, προκειμένου να εγκρίνει τη διαγραφή χρεών του. Αλλες επιχειρήσεις που αποτελούν παλιές αμαρτίες, η ΕΑΒ και η ΕΒΖ, παραμένουν, επίσης, στο χείλος του γκρεμού.

ΕΙΡΗΝΗ ΧΡΥΣΟΛΩΡΑ
kathimerini.gr