«Το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί πλέον να αντιμετωπίζει με άλλη οπτική τις ιδιωτικοποιήσεις», προανήγγειλε ο πρόεδρός του, Αρης Ξενόφος, βασισμένος βεβαίως στο γεγονός ότι από το 2011, χρόνο ίδρυσης του Ταμείου, φέτος για πρώτη φορά υπερκαλύπτει τον στόχο των εσόδων.
Το νέο τρίπτυχο δεν θα εστιάζει μόνον στην πώληση περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου, αλλά και στις επενδύσεις για την επίτευξη εσόδων, την πρόνοια για τους εργαζόμενους και την κοινωνία.
Το νέο τρίπτυχο δεν θα εστιάζει μόνον στην πώληση περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου, αλλά και στις επενδύσεις για την επίτευξη εσόδων, την πρόνοια για τους εργαζόμενους και την κοινωνία.
Βασικός στόχος είναι η κατοχύρωση δικαιωμάτων για εργαζόμενους σε φορείς που περνούν σε ιδιώτες, είπε και ανέφερε ενδεικτικά την προσπάθεια για υπογραφή συλλογικών συμβάσεων για το προσωπικό του ΔΕΣΦΑ. Ανάλογες πρωτοβουλίες βρίσκονται σε εξέλιξη για τους εργαζόμενους στο λιμάνι του Βόλου και στην ΕΕΣΣΤΥ, την επισκευαστική βάση τροχαίου υλικού του σιδηροδρομικού δικτύου, που θα μεταβιβαστεί τον επόμενο μήνα στη Ferrovie dello Stato, η οποία διαχειρίζεται και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Για τα οφέλη προς την κοινωνία, ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ διευκρίνισε ότι θα ακολουθηθεί το μοντέλο του ΟΛΠ και του ΟΛΘ, όπου μέσω των συμβάσεων παραχώρησης εξασφαλίστηκαν χώροι που θα αξιοποιηθούν για την ανάπτυξη των πόλεων. Θα προβλεφθούν ακόμη αντισταθμιστικά τέλη, με αποδέκτες τους δήμους στα όρια των οποίων βρίσκονται τα υπό αξιοποίηση ακίνητα.
Ο Αρης Ξενόφος και ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Ριχάρδος Αντώνιος Λαμπίρης ανακοίνωσαν ότι την επόμενη εβδομάδα υπογράφεται η σύμβαση για τον ΔΕΣΦΑ, που περνά στην κοινοπραξία των ευρωπαϊκών εταιρειών Snam - Enagas - Fluxys, με τίμημα 535 εκατ. ευρώ, από τα οποία το 31% είναι το μερίδιο του Ταμείου.
Το νέο χρονοδιάγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ, μεταξύ άλλων, προβλέπει:
■ Διαγωνισμούς για τα περιφερειακά λιμάνια, που θα εξαρτηθούν από την ψήφιση του νομοσχεδίου του υπουργείου Ναυτιλίας. Δεν θα ακολουθηθεί το μοντέλο της παραχώρησης μετοχών, όπως έγινε στον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ, αλλά η υπο-παραχώρηση λειτουργιών. Η αρχή θα γίνει με δύο παράλληλους διαγωνισμούς για τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας, που μπορεί να καταλήξουν στον ίδιο επενδυτή, όπως έγινε με τα περιφερειακά αεροδρόμια, για να «παντρέψουν» τις μεγάλες αλλά αναξιοποίητες υποδομές της πρώτης με τις μικρότερες της δεύτερης. Θα ακολουθήσουν διαγωνισμοί για τις μαρίνες στα λιμάνια Ηγουμενίτσας και Κέρκυρας.
■ Την αξιοποίηση του παλιού κοιτάσματος πετρελαίου στην Καβάλα, που βρίσκεται σε βάθος 3.000 μέτρων από την επιφάνεια της θάλασσας και προσφέρεται για τη δημιουργία αποθήκης φυσικού αερίου. Παρουσιάζει ιδιαίτερα τεχνικά προβλήματα, αλλά είναι ένα πρόγραμμα μεγάλου ενδιαφέροντος, αφού σε έκτακτες περιπτώσεις μπορεί να καλύψει τις ενεργειακές ανάγκες της χώρας για περισσότερες από επτά ημέρες.
■ Στην περίπτωση της ΔΕΠΑ, το επόμενο βήμα θα εξαρτηθεί από την προώθηση του νέου θεσμικού πλαισίου που θα χωρίζει την εταιρεία σε δύο τμήματα: της διαχείρισης του δικτύου, που θα παραμείνει στο Δημόσιο, και της εμπορίας, που θα ιδιωτικοποιηθεί σε ποσοστό το οποίο δεν έχει οριστικοποιηθεί.
■ Στον τομέα του real estate προτεραιότητα έχουν οι πωλήσεις δύο μεγάλων ακινήτων. Το πρώτο βρίσκεται στις Γούρνες Ηρακλείου, σε απόσταση 13 χλμ. από το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» και αποτελείται από δύο γειτονικά ακίνητα, 30 και 316 στρεμμάτων, από τα οποία το δεύτερο είναι παραθαλάσσιο. Το δεύτερο βρίσκεται στο Μαρκόπουλο Αττικής και καλύπτει 1.000 στρέμματα. Προβλέπεται επίσης η πώληση μικρότερων ακινήτων, μέσω ηλεκτρονικών διαγωνισμών.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ συνέδεσε τις ιδιωτικοποιήσεις με επενδύσεις σε υποδομές και ανέφερε ενδεικτικά την περίπτωση της ΕΥΑΘ, στην οποία το Ταμείο διαθέτει το 24% των μετοχών. Αναφέρθηκε στις παλιές υποδομές που παρουσιάζουν συχνά βλάβες και δημιουργούν προβλήματα στην υδροδότηση της Θεσσαλονίκης.
Από τις αναφορές του στην Εγνατία οδό προέκυψε ότι υπάρχουν πολλά ανοιχτά ζητήματα για τη συνέχιση του διαγωνισμού, ενώ υπάρχει θέμα επιμερισμού του ρίσκου. Το ΤΑΙΠΕΔ, με βάση τις εισηγήσεις τεχνικών συμβούλων του, υποστηρίζει ότι η βαριά συντήρηση του αυτοκινητόδρομου των 680 χλμ. θα κοστίσει 1-1,5 δισ. ευρώ.
Το έργο είχε δοθεί στην κυκλοφορία στα μέσα του 2008, αλλά, εκτός από τη βαριά συντήρηση, δεν έχει γίνει ούτε η πιστοποίηση σε 17 από τις 73 σήραγγες! Οι παρεμβάσεις που απαιτούνται για την κάλυψη των κοινοτικών προδιαγραφών, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, ανέρχονται στα 350 εκατ. ευρώ. Μόνον γι’ αυτήν που βρίσκεται στην παράκαμψη της Κατερίνης χρειάζονται 20 εκατ. ευρώ.
«Πονεμένη» ιστορία είναι η λειτουργία των νέων σταθμών διοδίων, που στην πλειονότητά τους έχουν θεσμοθετηθεί από το 2008 αλλά δεν προχώρησαν λόγω πολιτικού κόστους. Η κατασκευή των τριών πρώτων έχει ανασταλεί με παρέμβαση των δασαρχείων και πλέον το ΤΑΙΠΕΔ δείχνει ότι θα περιμένει τον διαγωνισμό για το ηλεκτρονικό σύστημα χρέωσης που θα ισχύσει για το σύνολο των αυτοκινητόδρομων της χώρας.
Συντάκτης: Χαρά Τζαναβάρα
efsyn.gr