Το συγκεκριμένο έργο της γραμμής 4 εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ (επιχειρησιακό πρόγραμμα Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη-ΥΜΕΠΕΡΑΑ) στα μέσα Δεκεμβρίου, με το συνολικό κόστος της σήραγγας να διαμορφώνεται σε 601,2 εκατ. ευρώ. Ο συνολικός προϋπολογισμός της γραμμής 4 ανέρχεται σε 1,45 δισ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), με το υπολειπόμενο τμήμα της χρηματοδότησης να αναμένεται ότι θα προέλθει από δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ).
Τα βλέμματα στο διαγωνισμό
Με... λεφτά να υπάρχουν για το έργο, το ερώτημα είναι πότε αυτό θα ξεκινήσει να υλοποιείται. Εάν δεν δοθεί νέα παράταση, οι τρεις κοινοπραξίες (ΤΕΡΝΑ-Vinci-Siemens, J&P Άβαξ-Ghella-Alstom και Άκτωρ-Ansaldo-Hitachi-Rail Italy) που έχουν προεπιλεγεί θα υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές στις 15 Ιανουαρίου. Λόγω όμως, των εθνικών εκλογών, που εάν δεν κηρυχθούν πρόωρα, θα λάβουν χώρα το Φθινόπωρο του 2019 αλλά και της χρονοβόρου -συνήθως- διαδικασίας επιλογής αναδόχου (που συνοδεύεται από ενστάσεις κτλ), βάσει του καλού σεναρίου, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, οι κατασκευαστικές εργασίες θα μπορούσαν να ξεκινήσουν έως το τέλος του 2020.
Συμβατικά ο χρόνος ολοκλήρωσης των εργασιών είναι οκτώ χρόνια. Ωστόσο, εάν ληφθεί υπόψη ότι οι εργασίες θα βρεθούν αντιμέτωπες με αντιδράσεις, σε περιοχές, όπως τα Εξάρχεια, θα μπορούσε η νέα γραμμή του μετρό να βρίσκεται σε λειτουργία το 2030, εάν κι εφόσον ξεκινήσει ο κύριος όγκος των εργασιών το 2020.
Το τμήμα Άλσος Βεΐκου – Γουδή είναι μήκους 12,8 χλμ. και περιλαμβάνει 15 υπόγειους σταθμούς (Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημίας, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή).
Όσον αφορά τη σήραγγα 12,1 χλμ. θα πρέπει να έχει αποπερατωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2023, στόχος που συγκεντρώνει, για την ώρα, περιορισμένες πιθανότητες επιτυχίας.
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
capital.gr