Χαλασμένα υδραυλικά, κουφώματα που «μπάζουν», σκασμένοι τοίχοι, ντουλάπες που κρέμονται, συνθέτουν την εικόνα ενός παλαιού, κακοσυντηρημένου διαμερίσματος.
Σε περίπτωση που ο ιδιοκτήτης του δεν έχει τη δυνατότητα να μετακομίσει σε ένα νεόδμητο, λύση –τι άλλο;– η ανακαίνιση. Με παρόμοιο σκεπτικό οι ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) φαίνεται ότι προγραμματίζουν να διαχειριστούν τον στόλο της γραμμής 1 του μετρό, ο γνωστός σε όλους Ηλεκτρικός (παλαιός ΗΣΑΠ). Σήμερα, περίπου το 40% των συρμών της γραμμής 1 δεν λειτουργεί λόγω προβλημάτων και έλλειψης ανταλλακτικών.
Οι δύο επιλογές
Η λύση της ανακαίνισης σε επίπεδο εμφάνισης αλλά κυρίως λειτουργίας κρίνεται ως επικρατέστερη αυτή τη στιγμή. Οι ΣΤΑΣΥ προχωρούν σε σχετική μελέτη με σκοπό να αναδείξουν την πιο συμφέρουσα οικονομοτεχνικά λύση μεταξύ ανακατασκευής του υφιστάμενου τροχαίου υλικού και αγοράς νέου. Η επιλογή της ανακατασκευής μπορεί να δώσει στους συρμούς ανάσα ζωής 15-20 ετών, ενώ θα αναβαθμίσει την ποιότητα της παρεχόμενης υπηρεσίας στο επίπεδο των άλλων δύο γραμμών του μετρό. Πιθανή αγορά νέου τροχαίου υλικού εκτιμάται ότι θα κοστίσει άνω των 150 εκατ. ευρώ. Από την άλλη, η ανακαίνιση αναλογεί στο 10%-15% του κόστους αγοράς νέων συρμών, θα οδηγήσει σε μεγάλη αύξηση στη διαθεσιμότητά τους, νέες λειτουργίες και θα συρρικνώσει το κόστος συντήρησης. Σε περίπτωση που επιλεγεί αυτή η λύση, με την ολοκλήρωση της σχετικής μελέτης θα διεξαχθεί διεθνής διαγωνισμός από τις ΣΤΑΣΥ (θα είναι ο φορέας υλοποίησης καθώς είναι ο ιδιοκτήτης του στόλου της γραμμής 1), με πιθανή χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. Το τροχαίο υλικό από τις παραλαβές των συρμών των σειρών 8 και 10 (οι παλαιότεροι συρμοί του ΗΣΑΠ) είναι παλαιάς τεχνολογίας, ενώ δεν έχει συντηρηθεί επαρκώς με αποτέλεσμα μεγάλο μέρος να είναι παροπλισμένο. Επιτακτική κρίνεται η ανάγκη υιοθέτησης νέων τεχνολογιών, που θα τους παρέχει τις προϋποθέσεις να δρομολογηθούν εκ νέου. Τα νεότερα τρένα της γραμμής 1, η λεγόμενη σειρά 11, είναι 14 ετών, καθώς παρελήφθησαν την εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων και σηκώνουν το μεγάλο βάρος της καθημερινής κυκλοφορίας, αποτελώντας το 50% των διαθέσιμων συρμών. Με δεδομένο μάλιστα ότι η γραμμή 1 είναι αυτή που διαθέτει το εκτενέστερο δίκτυο και τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση μεταξύ των γραμμών του μετρό, τα αραιά δρομολόγια λόγω προβλημάτων στον στόλο εξακολουθούν να ταλαιπωρούν το επιβατικό κοινό. Τα προβλήματα στους περισσότερους συρμούς αφορούν το σύστημα έλξης, τη λειτουργία των θυρών (στις παλιές γενιές), την απουσία ανταλλακτικών και νέων συστημάτων. Ειδικότερα, τα προβλήματα στο σύστημα έλξης είναι σοβαρά, ενώ η εγκατάσταση νέου συστήματος θα οδηγήσει σε γρήγορη απόσβεση του κόστους ανακατασκευής λόγω της δραστικής μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας. Βάσει της διεθνούς εμπειρίας, θα ήταν δυνατόν σε διάστημα 8-12 μηνών να αρχίσουν να παραδίδονται οι ανακαινισμένοι συρμοί και σε έναν ενδεικτικό χρόνο 24 μηνών, ο στόλος να έχει πλήρως εκσυγχρονιστεί.
Με την ίδια πρακτική θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί μία μερική αναβάθμιση των συρμών πρώτης γενιάς των γραμμών 2 και 3 του μετρό, που αποτελούν μαρτύριο για τους επιβάτες ειδικά το καλοκαίρι καθώς δεν διαθέτουν κλιματιστικά. Πληροφορίες αναφέρουν ότι είχε ξεκινήσει προ δεκαετίας διαδικασία μελέτης για την εγκατάσταση μονάδων κλιματισμού, η οποία δεν προχώρησε ποτέ.
Αλεξάνδρα Κασσίμη
kathimerini.gr