Στόχος είναι η τηλεματική να ενημερώνει τους επιβάτες για το πού βρίσκονται τα λεωφορεία σε πραγματικό χρόνο. Οι οθόνες στις στάσεις της Θεσσαλονίκης σήμερα δείχνουν τα δρομολόγια σύμφωνα με το πρόγραμμα και όχι σύμφωνα με τις πραγματικές συνθήκες.
Καθυστέρησε μεν, ωστόσο η εφαρμογή του αποδείχθηκε τόσο επιτυχημένη, που αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση. Μπορεί ο ΟΑΣΑ να έχει γίνει αντικείμενο κριτικής, καθώς η εφαρμογή του συστήματος ηλεκτρονικού εισιτηρίου εμφάνισε σοβαρές δυσλειτουργίες και ταλαιπώρησε σε μεγάλο βαθμό το επιβατικό κοινό, ωστόσο με την ολοκλήρωση και των τελευταίων εκκρεμοτήτων φαίνεται ότι οι συγκοινωνίες της Αθήνας εισέρχονται σε μία άλλη εποχή. Μιμητής στην προκειμένη είναι ο ΟΑΣΘ (Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης), ο οποίος επιχειρεί να γίνει ο νέος ΟΑΣΑ, τουλάχιστον σε θεωρητικό επίπεδο. Ηλεκτρονικό εισιτήριο, τηλεματική και ψηφιοποίηση του συνόλου των διαδικασιών του Οργανισμού βρίσκονται στα άμεσα σχέδια του ΟΑΣΘ όπως διατυπώθηκε διά στόματος του προέδρου του Οργανισμού Στ. Παππά.
Η χρήση και η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου βρίσκονται στη φάση της μελέτης, με τους «ειδικούς να επεξεργάζονται τα προγράμματα ώστε να δημοπρατηθούν σύντομα τα τεύχη» του διαγωνισμού όπως εξήγησε ο κ. Παππάς (Ρ/Σ ΣΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ). Ο ίδιος, μάλιστα, έκανε λόγο για ένα καινοτόμο προϊόν πολλαπλών χρήσεων.
Πρόκειται για ένα εισιτήριο το οποίο εκτός από τις αστικές συγκοινωνίες (λεωφορεία, μετρό –όταν ολοκληρωθεί– και το τρένο) θα χρησιμοποιείται και για την είσοδο σε μουσεία. Το πολλαπλό εισιτήριο θα μπορεί να επαναφορτιστεί, καθώς θα διαθέτει πιστωτική ικανότητα, ενώ η διαχείρισή του θα μπορεί να γίνεται εξ ολοκλήρου μέσω κινητού τηλεφώνου.
Εκτός από την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, το ηλεκτρονικό εισιτήριο αποτελεί και το αποτελεσματικότερο μέτρο κατά της εισιτηριοδιαφυγής παρά το γεγονός ότι ο κ. Παππάς ισχυρίστηκε ότι το φαινόμενο είναι περιορισμένο στη Θεσσαλονίκη. «Το ποσοστό που ανεβαίνει χωρίς να κόβει εισιτήριο είναι πάρα πολύ μικρό, της τάξεως του 4%, όταν τα ευρωπαϊκά δεδομένα είναι στο 6%-7%. Από αυτό το 4%, με την ευγενική παρότρυνση των ελεγκτών, 70%-80% ανταποκρίνεται και πληρώνει», υποστήριξε.
Επόμενο μεγάλο στοίχημα αποτελούν η τηλεματική, η ηλεκτρονική πληροφόρηση των επιβατών για το πού και πότε κυκλοφορούν τα λεωφορεία. Στόχος είναι η τηλεματική να ενημερώνει τους επιβάτες για το πού βρίσκονται τα λεωφορεία σε πραγματικό χρόνο και όχι στατικό (οι οθόνες σήμερα δείχνουν τα δρομολόγια σύμφωνα με το πρόγραμμα και όχι σύμφωνα με τις πραγματικές συνθήκες).
«Και Wi Fi»
«Ο Οργανισμός έχει ένα τεράστιο πρόβλημα διοίκησης. Η ψηφιοποίηση του ΟΑΣΘ έχει κατ’ αρχάς να κάνει με τα πιο σύγχρονα αναγκαία εργαλεία για τη διοίκηση. Αυτό σημαίνει ελαχιστοποίηση –ώς και κατάργηση– της γραφειοκρατίας, αποτύπωση του πραγματικού κόστους λειτουργίας, αποτύπωση του πραγματικού κόστους ανά λεωφορείο. Ολα αυτά εντάσσονται σε διαδικασία ψηφιοποίησης, όπως και η κίνηση αποθεμάτων, τα ορυκτέλαια, τα πετρέλαια, τα πάντα. Εχουμε υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με τα υπουργεία Ψηφιακής Πολιτικής και Υποδομών & Μεταφορών, ενώ χθες υπογράψαμε και σύμβαση με την Κοινωνία της Πληροφορίας, που θα αναλάβει το έργο, ύψους 40 εκατ. ευρώ», εξήγησε ο κ. Παππάς που δήλωσε ότι θα βάλει «μέχρι και Wi Fi στα λεωφορεία του ΟΑΣΘ».
Αλεξάνδρα Κασσίμη
kathimerini.gr