Στο αρχαιότερο υπόγειο σιδηροδρομικό δίκτυο της Κεντρικής Ασίας απαγορευόταν μέχρι πρότινος η λήψη φωτογραφιών, λόγω του εφεδρικού του ρόλου ως καταφυγίου πυρηνικής επίθεσης.
Μετά από μακροχρόνια απαγόρευση λήψης φωτογραφιών στο μετρό της Τασκένδης που έληξε αυτό το καλοκαίρι, ένας φωτογράφος του RFE/RL επισκέφθηκε τον υπόγειο σιδηρόδρομο για να απαθανατίσει την τέχνη, την αρχιτεκτονική και τα μέτρα προστασίας από πιθανή πυρηνική έκρηξη που έχουν ληφθεί στο παλαιότερο μετρό της Κεντρικής Ασίας.
Φιγούρες που σφαδάζουν σε μία ανάγλυφη διακόσμηση στην έξοδο του σταθμού Buyuk Ipak Yuli (Μεγάλος Δρόμος του Μεταξιού). Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ένα στιγμιότυπο μεταξύ συρμών στον σταθμό Kosmonavtlar (Κοσμοναύτες). Ο σταθμός είναι γνωστός για τα ονειρικά πορτρέτα κοσμοναυτών. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Η Valentina Tereshkova, η πρώτη γυναίκα στο διάστημα, απαθανατίζεται στον σταθμό Kosmonavtlar. Ο κεραμικός τοίχος ξεθωριάζει από το μπλε στο μαύρο σε μία προσπάθεια μίμησης της ατμόσφαιρας της Γης. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Επιβάτες στον σταθμό Παχτακόρ (Εργάτης βαμβακιού). Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ο σταθμός Gafur Qulom, που πήρε το όνομα του από τον Ουζμπέκο ποιητή Γκαφούρ Γκουλιάμ. Κατά τη διάρκεια της σοβιετικής περιόδου, οι σχεδιαστές έπρεπε να περιμένουν μέχρι ο πληθυσμός της πόλης να φτάσει το 1 εκατομμύριο πριν ξεκινήσουν τις εργασίες για το μετρό. Ο πληθυσμός της Τασκένδης έφτασε αυτό το νούμερο στην αρχή της δεκαετίας του '60. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Επιβάτες στον σταθμό Παχτακόρ. Οι σήραγγες για το υπόγειο σύστημα ξεκίνησαν να ανοίγονται το 1971 και το Μετρό άνοιξε το 1977. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ένα λαμπερός διάδρομος ενώνει δύο σταθμούς. Μετά από έναν σεισμό που κατέστρεψε την Τασκένδη το 1966, λέγεται ότι οι μέχρι πρότινος επιφυλακτικοί μηχανικοί μείωσαν το βάθος και ενίσχυσαν την αντοχή του Μετρό, ανοίγοντας σήραγγες μόλις δύο μέτρα κάτω από τους δρόμους της πόλης. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Η αρχιτεκτονική στον σταθμό Alisher Navoi που τον κάνει να μοιάζει με τέμενος. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ένα βαγόνι του μετρό εισέρχεται στον σταθμό Novza (περιοχή της Τασκένδης). Στο μετρό οδηγούνται παρόμοιοι συρμοί με αυτούς στο μετρό της Μόσχας, ένα μοντέλο γνωστό για τον διαπεραστικό ήχο που κάνει όταν κινείται με ταχύτητα. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Πολλοί σταθμοί του μετρό «αποκομμουνοποιήθηκαν» και άλλαξαν τα ονόματά τους μετά τον χωρισμό με την Ε.Σ.Σ.Δ. το 1991. Ο σταθμός Amir Temur Khiyoboni (Πλατεία Amir Temur) που εικονίζεται είναι ο πρώην σταθμός της Οκτωβριανής Επανάστασης. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ένας στρατιώτης του Κόκκινου Στρατού κυματίζει μια σημαία από την οποία έχει αφαιρεθεί το σφυροδρέπανο. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ψηφιδωτό στο εσωτερικό του σταθμού Παχτακόρ. Το Ουζμπεκιστάν είναι ένας από τους κορυφαίους παραγωγούς βαμβακιού παγκοσμίως και εξακολουθεί να πιστεύεται ότι χρησιμοποιεί καταναγκαστική εργασία στη βαμβακοβιομηχανία του, αν και διάταγμα του 2018 έδωσε επισήμως τέλος σ' αυτή την πρακτική. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Η λήψη φωτογραφιών μέσα στο Μετρό, όπου υπάρχει βαριά αστυνόμευση, απαγορευόταν μέχρι τον Ιούνιο του 2018 λόγω της στρατιωτικής ευαισθησίας του δεύτερου ρόλου του ως καταφύγιο πυρηνικής επίθεσης. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Η χαλύβδινη είσοδος (στο πλάι) ενός πυρηνικού καταφυγίου. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Ενώ ο φόβος της πυρηνικής απειλής έχει πια ξεθωριάσει είναι διακριτός ο φόβος της τρομοκρατίας. «Η συνείδηση είναι απαίτηση της σύγχρονης εποχής!», αναγράφεται στον πίνακα της φωτογραφίας. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Άλλο ένα μήνυμα προς τους επιβάτες: «Εμπιστοσύνη - ο εγγυητής της ασφάλειάς μας!». Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Το πορτρέτο του Σοβιετικού κοσμοναύτη Γιούρι Γκαγκάριν στον σταθμό Kosmonavtlar. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Τοιχογραφία που τιμά τα 2.200 χρόνια από την ίδρυση της Τασκένδης, στον ομώνυμο σταθμό. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Γλυπτό με ήρωες από ένα επικό ποίημα του Ουζμπέκου ποιητή Oybek από τον οποίο πήρε το όνομά του ο σταθμός. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Οι επιβάτες του μετρό κοιτάζουν τον φωτογράφο. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Οι είσοδοι των σταθμών δεν μαρτυρούν την εκθαμβωτική αρχιτεκτονική μεγαλοπρέπεια τους. Φωτο: Amos Chapple/ RFE/RL
Πηγή: lifo.gr