Από το 1992, η υπηρεσία υψηλών ταχυτήτων της Ισπανίας Alta Velocidad Española (AVE) είναι σήμερα το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δίκτυο στην Ευρώπη. Περισσότεροι από 3.200 χιλιόμετρα διαδρομών εξαπλώθηκαν σε ολόκληρη τη χώρα, από τη Σεβίλλη και τη Μάλαγα στο νότιο άκρο της, μέχρι το Σαντιάγο και τη Βαρκελώνη στα βόρεια, και τη Βαλένθια και το Αλικάντε στα ανατολικά. Περίπου 500 τρένα προωθούνται κατά μήκος αυτών των διαδρόμων υψηλής ταχύτητας κάθε μέρα, φέροντας περίπου 36,5 εκατομμύρια επιβάτες κάθε χρόνο.
Από τη σύστασή της το 2005, ο ισπανικός φορέας εκμετάλλευσης σιδηροδρομικών υποδομών ADIF έχει καταστεί ο ίδιος προπύργιος της τεχνολογίας σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας. Η αναφερόμενη αποστολή της εταιρείας είναι να αποτελέσει "οργάνωση αναφοράς για την καινοτομία και την ενσωμάτωση των συστημάτων διαχείρισης μεταξύ των διαχειριστών ευρωπαϊκών υποδομών".
Για να μάθετε περισσότερα σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας και συντήρησης του δικτύου AVE, η Future Rail προσκλήθηκε από την ειδικευμένη εταιρεία διαχείρισης ενέργειας Schneider Electric να μεταβεί πίσω από τις σκηνές της γραμμής υψηλής ταχύτητας ADIF Madrid-Valencia / Alicante, μία από τις πιο προηγμένες στο δίκτυο .

Διατηρώντας τα τρένα σε τροχιά

Το Κέντρο Ελέγχου και Ρύθμισης (CRC) της Albacete για την κυκλοφορία υψηλής ταχύτητας είναι ένα από τα τέσσερα νευρικά κέντρα που επιφορτίζονται με την ασφαλή διατήρηση του δικτύου AVE. Ελέγχει την κυκλοφορία 1.500 συρμών το μήνα καθώς ταξιδεύουν κατά μήκος 607 χιλιομέτρων από τη Μαδρίτη, τη Βαλένθια και το Αλικάντε. Οι φορείς εκμετάλλευσης που είναι υπεύθυνοι για τη διαχείριση της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας, των συστημάτων παροχής ηλεκτρικού ρεύματος και των συστημάτων επικοινωνίας καθίστανται σε σταθμούς εργασίας μπροστά σε μια τεράστια οθόνη LED με οθόνη τοίχου, η οποία παρέχει πλήρη οπτικογραφική αναπαράσταση της σιδηροδρομικής γραμμής σε πραγματικό χρόνο.
"Τα τρένα περισσότερο από πέντε λεπτά πίσω από το πρόγραμμα θεωρούνται πολύ αργά από τα πρότυπα ADIF."
Το Albacete CRC χρησιμεύει για να αποδείξει την αποτελεσματικότητα ορισμένων τεχνολογιών αιχμής για γραμμές υψηλής ταχύτητας. Με την εξαίρεση της γραμμής Μαδρίτης / Σεβίλλης, τα ευρωπαϊκά συστήματα διαχείρισης σιδηροδρομικής κυκλοφορίας (ERTMS) αναπτύσσονται σε ολόκληρο το δίκτυο AVE, επιτρέποντας την ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ αμαξοστοιχιών και υποδομής μέσω κυλίνδρων ή κυμάτων GSMR. Ένας σταθμός αυτών των συστημάτων είναι το ευρωπαϊκό σύστημα ελέγχου αμαξοστοιχιών (ETCS), το οποίο υπολογίζει συνεχώς την ασφαλή μέγιστη ταχύτητα για τα τρένα και μπορεί να πάρει τον έλεγχο ανάλογα με το αν υπερβαίνονται οι επιτρεπόμενες ταχύτητες.
Όμως, ενώ η αυτοματοποίηση είναι ένα μεγάλο μέρος της διαδικασίας, οι φορείς εκμετάλλευσης εξακολουθούν να υποχρεώνονται να λειτουργούν εξ αποστάσεως συστήματα που επιτρέπουν στους διαχειριστές της κυκλοφορίας να δημιουργούν ασφαλείς διαδρομές για τις αμαξοστοιχίες. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω ενός κεντρικού εργαλείου - το σύστημα DaVinci - το οποίο συλλέγει πληροφορίες και επιτρέπει στους ελεγκτές να αντιδρούν γρήγορα σε περίπτωση συμβάντος.
Σύμφωνα με τον Rafael Perea, διευθυντή του κέντρου επιχειρησιακού ελέγχου της γραμμής υψηλής ταχύτητας Μαδρίτης-Λεβάντε, οι κρίσιμες τεχνολογίες ασφάλειας περιλαμβάνουν ανιχνευτές που πέφτουν κατά μήκος της γραμμής. Παρόλο που τα εμπόδια στις τροχιές είναι σπάνια, οι ανοιγόμενες παραλίες αποτελούν έναν σταθερό παράγοντα για εξέταση και το σύστημα διαχείρισης ορίων ταχύτητας της DaVinci επομένως επιβραδύνει αυτόματα τα τρένα όταν τα επίπεδα ανέμου υπερβαίνουν ένα συγκεκριμένο επίπεδο.
Μια απόδειξη για την αποδοτικότητα του δικτύου είναι η ακρίβειά του και η Perea λέει ότι τα τρένα περισσότερο από πέντε λεπτά μετά το χρονοδιάγραμμα θεωρούνται πολύ αργά από τα πρότυπα ADIF. Η εταιρεία ισχυρίζεται ότι οι ισπανικοί σιδηρόδρομοι υψηλής ταχύτητας είναι δεύτεροι μόνο στην Ιαπωνία σε αυτή την περιοχή, με τα τρένα να φτάνουν στους προορισμούς τους σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα γύρω στο 98,5% του χρόνου.
Ενώ η σηματοδότηση και η διαχείριση της κυκλοφορίας αποτελούν καθήκον μερικού χειριστή, μόνο ένας είναι υποχρεωμένος να εποπτεύει εξ αποστάσεως τους ηλεκτρικούς υποσταθμούς και να εξασφαλίζει ότι η ισχύς συνεχίζει να φτάνει σε εγκαταστάσεις, συμπεριλαμβανομένων των αλυσοειδών και των εφαρμογών φωτισμού σήραγγας, καθ 'όλη τη διάρκεια της γραμμής. Είναι μια απόδειξη για τη δύναμη του εποπτικού ελέγχου και της απόκτησης δεδομένων (SCADA) σε πραγματικό χρόνο, η οποία ενεργοποιεί αυτόματα μια ειδοποίηση εάν διακοπεί η τάση.
Με μια σειρά από state-of-the art συστήματα που κρατούν τα πράγματα να λειτουργούν ομαλά, η Perea λέει ότι η πιο ταραχή εποχή για το CRC είναι συνήθως κατά τη διάρκεια της νυκτερινής βάρδιας από τα μεσάνυχτα έως τις 5πμ, όταν συντονιστούν οι διορθωτικές και προληπτικές εργασίες συντήρησης της υποδομής. Αλλά για 32 χειριστές, που εργάζονται οκτάωρες βάρδιες σε ένα κέντρο ανοιχτό 24 ώρες την ημέρα όλο το χρόνο, η εργασία δεν σταματά ποτέ.

Εντατικές τεχνολογίες εκπαίδευσης

Το κλειδί για ένα πλήρως λειτουργούμενο σιδηροδρομικό δίκτυο μεγάλης ταχύτητας είναι οι υπάλληλοί του, και όταν πρόκειται για αυτόν τον τομέα, το ADIF έχει φέρει πολλές καινοτομίες στο πτυχίο.
Βασισμένο στη Βαλένθια, το Κέντρο Τεχνολογικής Εκπαίδευσης της ADIF σχεδιάζει και εκτελεί προγράμματα κατάρτισης σε διάφορους τομείς, όπως μηχανική και κατασκευή, διαχείριση συντήρησης και συστήματα τηλεπικοινωνιών και πληροφορικής. Οι διαβουλεύσεις παρέχονται από 40 επαγγελματίες πλήρους απασχόλησης και πάνω από 1.000 υπαλλήλους σε μερική απασχόληση.
"Οι εκπαιδευόμενοι μπορούν να εξοικειωθούν με τα συστήματα Schneider Electric που χρησιμοποιούνται για την τροφοδότηση σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας".
Οι αίθουσες διδασκαλίας στο κέντρο περιλαμβάνουν αντίγραφα των υποσταθμών, των διακοπτών και των συστημάτων προστασίας που χρησιμοποιούνται στο δίκτυο AVE, ενώ μια υπαίθρια περιοχή πρακτικής επιτρέπει στους εκπαιδευόμενους να βελτιώνουν τις ικανότητες συντήρησης σε ένα τεχνητό σύστημα τροχιάς και εναέριων αλυσοειδών. Ωστόσο, υπάρχει διαθέσιμος χώρος και χρήματα για τη δημιουργία αυτών των φυσικών συστημάτων και έτσι τα ψηφιακά εργαλεία, όπως οι προσομοιώσεις λογισμικού, τα video tutorials και η virtual reality (VR), έχουν αποκτήσει όλο και μεγαλύτερη σημασία.
Ο τεχνικός συντονιστής των ενεργειακών εγκαταστάσεων του κέντρου Rafael Tortosa Belda καταδεικνύει τη χρήση ενός συστήματος επαυξημένης πραγματικότητας για να διδάξει στους εργαζόμενους πώς να προσαρμόζουν τις σιδηροδρομικές αλυσοδετήσεις υψηλής ταχύτητας. Τα ειδικά κεραμίδια που βρίσκονται κάτω από μια φωτογραφική μηχανή συνδέονται με μια οθόνη υπολογιστή, στην οποία προβάλλονται εικόνες αλυσοειδών. Οι συμμετέχοντες στη συνέχεια επιφορτίζονται με την τοποθέτηση των κεραμιδιών μαζί με τη σωστή σειρά.
Ένα από τα κυριότερα σημεία της εγκατάστασης είναι το 'Immersive Room', μια εξειδικευμένη περιοχή εκπαίδευσης στην οποία οι εκπαιδευόμενοι χρησιμοποιούν προσομοίωση VR για να θέσουν σε εφαρμογή αυτό που έμαθαν. Οι συμμετέχοντες κάνουν ένα HTC Vive ακουστικά και βυθίζονται σε πλήρη περιβάλλοντα κατάρτισης 3D, τα οποία τα βάζουν σε μια σειρά προληπτικών εργασιών συντήρησης, ασκήσεις ασφάλισης μέσω αλυσοειδών και διαδικασίες αλλαγής ισχύος.
Μέσα από αυτές τις εικονικές περιηγήσεις, οι εκπαιδευόμενοι μπορούν να εξοικειωθούν με τα συστήματα Schneider Electric που χρησιμοποιούνται για την τροφοδοσία σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας. Σύμφωνα με τον αρχιτέκτονα Juan Manuel Martin του Schneider, το τελικό όραμα για το Immersive Room θα περιλαμβάνει ένα ασύρματο ακουστικό VR και κινητές κάμερες που θα επιτρέπουν στο εικονικό περιβάλλον του εκπαιδευόμενου να προβάλλεται στους τοίχους γύρω από αυτό.
"Μια ώρα που δαπανάται με αυτά τα εργαλεία είναι πιο παραγωγική από μια ώρα που δαπανάται με παραδοσιακές μεθόδους", λέει ο Martin. "Αυτό σημαίνει ότι είναι δυνατό να εκπαιδεύσετε περισσότερους ανθρώπους σε λιγότερο χρόνο".

Εξαγωγή εμπειρογνωμοσύνης

Με 26 χρόνια εμπειρίας σιδηροδρομικών ταχυτήτων υψηλής ταχύτητας κάτω από τη ζώνη, η εξαγωγή τεχνογνωσίας παγκοσμίως αποτελεί βασικό κομμάτι της λειτουργίας του ADIF. Εκτός από τα τρία κέντρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ισπανία, η πλατφόρμα ηλεκτρονικής μάθησης της εταιρείας - γνωστή ως Virtual Training Center - διαθέτει περίπου 300 μαθήματα που μπορούν να προσεγγιστούν από ανάδοχους σε όλο τον κόσμο. Σύμφωνα με τον Francisco Javier Sánchez Bolumar, διευθυντή του Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Κέντρου στη Βαλένθια, ο στόχος του ADIF δεν είναι απλώς η παροχή κατάρτισης για τη συντήρηση σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας, αλλά η δημιουργία ενός νέου προτύπου για την παγκόσμια εκπαίδευση.
"Οι ειδικοί μοιράζονται τις γνώσεις σε τομείς όπως η επισκευή, η διαχείριση, η κατασκευή και ο έλεγχος της γραμμής υψηλής ταχύτητας".
Το ADIF έχει υπογράψει συμφωνίες συνεργασίας με ιδιοκτήτες σιδηροδρομικών υποδομών από διάφορες χώρες, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ, της Τουρκίας, της Πολωνίας, της Ρωσίας και του Μαρόκου. Οι ειδικοί μοιράζονται τις γνώσεις σε τομείς όπως η επισκευή, η διαχείριση, η κατασκευή και ο έλεγχος της γραμμής υψηλής ταχύτητας, σε σχέση με το ERTMS και το σύστημα διαχείρισης κυκλοφορίας DaVinci.
"Ένα σαφές παράδειγμα ανταγωνιστικότητας της ισπανικής προσφοράς είναι ότι τα τελευταία χρόνια περίπου το 40% των εμπορικών προτάσεων που υποβλήθηκαν σε διαφορετικές χώρες ήταν ικανοποιητικές και στη συνέχεια οδήγησαν στην υπογραφή διαφόρων συμβάσεων", αναφέρει μια δήλωση του ADIF.
Ειδικά στην Ευρώπη, η συνεργασία φαίνεται όλο και πιο σημαντική δεδομένων των πρόσφατων ανησυχιών σχετικά με τα συνολικά οφέλη του σιδηροδρόμου μεγάλης ταχύτητας. Μια πρόσφατη έκθεση των Ευρωπαίων Ελεγκτών του Ελεγκτικού Συνεδρίου διαπίστωσε ότι η αποτελεσματικότητα της επένδυσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης ύψους 23,7 δισ. Ευρώ σε σιδηροδρομικές γραμμές μεγάλης ταχύτητας είχε «έλλειψη» και ότι το μπλοκ βρισκόταν σήμερα πίσω από τον στόχο της τριπλασιασμού της διάρκειας των ευρωπαϊκών δικτύων έως το 2030.
Τώρα περισσότερο από ποτέ φαίνεται ο χρόνος για τους σιδηροδρομικούς φορείς μεγάλης ταχύτητας να αυξήσουν την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών όπως το ERTMS και να διασφαλίσουν ότι οι σιδηρόδρομοι τους είναι σε θέση να ανταποκριθούν στα πρότυπα αξιοπιστίας και ακρίβειας που προσδοκούν οι επιβάτες. Μια απλή ματιά στις τεχνολογίες που εμφανίζονται στα κέντρα εκπαίδευσης και ελέγχου του ADIF αποτελεί ένα καλό παράδειγμα για να ακολουθήσουν και άλλα ευρωπαϊκά έθνη.

Πηγή: railway-technology.com