Εικόνα αρχείου |
Στο εδώλιο αναμένεται να καθίσουν–επιτέλους– στις 21 Σεπτεμβρίου, μετά από παλινωδίες και καθυστερήσεις αρκετών χρόνων, οι δεκάδες κατηγορούμενοι που εμπλέκονται στη σκανδαλώδη σύμβαση αναβάθμισης του τρίτου τμήματος της γραμμής του προαστιακού σιδηροδρόμου (Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών-Τρεις Γέφυρες-Αθήνα-Πειραιάς).
Πρόκειται για έργο που είχε αναλάβει το μακρινό 2005 η κοινοπραξία των εταιρειών Siemens AG, ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ και ΤΕΡΝΑ, με τίμημα 161,4 εκατομμύρια ευρώ, και υποτίθεται ότι θα ολοκληρωνόταν μέσα σε μόλις οκτώ μήνες. Ωστόσο, δεκατρία χρόνια αργότερα, ακόμη περιμένουμε την περάτωσή του!
Σήμερα πλέον, με βούλευμα του Συμβουλίου Εφετών Αθηνών, οι υπαίτιοι παραπέμπονται σε δίκη. Ανάμεσά τους συγκαταλέγεται ο επικεφαλής της κατασκευαστικής εταιρείας ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ Γεώργιος Περιστέρης, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Άκτωρ Δημήτρης Κούτρας, ο πρώην πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος Κωνσταντίνος Γιαννακός, ο αντιπρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του ΟΣΕ ΑΕ Λάμπρος Μάκκας, τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου Χρήστος Γιαννακόπουλος, Δαμιανή Αντανασιώτη-Παπαβασιλείου, Βασίλειος Καλλιβωκάς και Άγγελος Αργυρίου και ο επιβλέπων των πολιτικών μηχανικών του έργου Ευάγγελος Μπιρλιράκης.
Οι κατηγορίες για τους 21 συνολικά κατηγορουμένους ποικίλλουν.Τα αδικήματα που αντιμετωπίζουν είναι για απιστία σε βαθμό κακουργήματος σε συνδυασμό με τις επιβαρυντικές διατάξεις του νόμου 1608/50 περί καταχραστών του Δημοσίου και ηθική αυτουργία στο εν λόγω αδίκημα.
«Επιτέλους, η Δικαιοσύνη στάθηκε στο ύψος της! Οι πρωταγωνιστές του σκανδάλου του ΟΣΕ θα πληρώσουν για την αμαρτωλή σύμβαση 994/2005, με την οποία ο Οργανισμός ανέθεσε ουσιαστικά απευθείας το έργο στους «εθνικούς εργολάβους». Αν μη τι άλλο, διεκδικεί χωρίς αντίπαλο το βραβείο διαπλοκής, υπερβάσεων, κατασπατάλησης εθνικών και ευρωπαϊκών πόρων, αλλά και δικαστικής βραδυπορίας», δηλώνει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος και ανεξάρτητος βουλευτής Αχαΐας Νίκος Νικολόπουλος μετά τις τελευταίες εξελίξεις. Ήταν άλλωστε ο άνθρωπος που όλα τα προηγούμενα χρόνια είχε καταθέσει αλλεπάλληλες ερωτήσεις στη Βουλή ζητώντας να μάθει την πορεία των ερευνών που αφορούσαν τη συγκεκριμένη σύμβαση από την οποία είναι προφανές ότι ζημιώθηκε το Δημόσιο.
Όπως μας λέει χαρακτηριστικά, «το “πέρα-δώθε” της σχετικής δικογραφίας, μεταξύ Πρωτοδικείου, Εφετείου και ανακριτικών γραφείων, ξεπερνά τη δεκαετία, ενώ το τεράστιο αυτό σκάνδαλο απασχόλησε το 2010 και την Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής για την υπόθεση της Siemens, ενώπιον της οποίας κατέθεσαν αποκαλυπτικά στοιχεία τα στελέχη του ΟΣΕ, Δημήτρης Καραπάνος και Εμμανουήλ Παναγιώτου, εισπράττοντας όμως, σε μια προσπάθεια φίμωσης και εκφοβισμού τους, αγωγές εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ από εμπλεκόμενους υπουργούς αλλά και από τον βασικό κατηγορούμενο από την πλευρά του Οργανισμού. Οφείλω να τονίσω ότι εάν δεν βρισκόταν η σημερινή εισαγγελέας του Αρείου Πάγου κα Ξένη Δημητρίου, η οποία ως αρμόδια εισαγγελέας Εφετών δεν έκανε δεκτή δύο φορές την πρόταση του 2ου ειδικού ανακριτή Δημητρίου Οικονόμου για αρχειοθέτηση της δικογραφίας, τότε το μεγάλο αυτό σκάνδαλο θα είχε ενταφιαστεί».
Αξίζει να σημειωθεί ότι στις 15 Ιανουαρίου του 2018 η αντιεισαγγελέας Εφετών Παγώνα Ζάκκα είχε αποστείλει πρόταση προς το Συμβούλιο Εφετών Αθηνών, με την οποία ζητούσε μεταξύ άλλων «να ελεγχθεί η νομιμότητα και η σκοπιμότητα της όλης διαδρομής του έργου από τη στιγμή που ελήφθη η απόφαση πραγματοποιήσεώς του μέχρι και την τωρινή εξέλιξη υλοποίησής του. Κυρίως δε, όπως επισημαίνει, θα πρέπει να ελεγχθεί αν το κόστος του έργου μέχρι σήμερα, ή και αυτό που χρειάζεται ακόμη για την ολοκλήρωσή του, τυγχάνει ζημιογόνο για τον ΟΣΕ και αν θα έπρεπε να μην έχει υπογραφεί η σχετική σύμβαση, αφού από τον Σεπτέμβριο του 2004, που δημοσιεύτηκε και τέθηκε σε ισχύ ο νέος νόμος επιλογής ανάδοχων δημόσιων έργων 3263/2004 (ΦΕΚ 179Α/28.9.2004), με τον οποίο οι προσφερόμενες πλέον εκπτώσεις επί του προϋπολογισμού των έργων κυμαίνονταν από 18% έως 35% και όχι 0,964%, όπως στο ως άνω έργο».
Όλα τα προηγούμενα χρόνια τόσο ο έντυπος όσο και ο ηλεκτρονικός Τύπος είχαν ασχοληθεί ενδελεχώς με την υπόθεση, αφού νέα στοιχεία έβλεπαν συνεχώς το φως της δημοσιότητας. Από τον Οκτώβριο του 2013 επί παραδείγματι, οι εφημερίδες, μεταξύ των οποίων ασφαλώς και το «Π», ανέφεραν ότι η Ελλάδα βρισκόταν ενώπιον μιας βέβαιης απώλειας της τάξης των 90 εκατομμυρίων ευρώ, εξαιτίας της μη ολοκλήρωσης ημιτελών έργων της περιόδου 2000-2006, που συγχρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ως χαρακτηριστικότερο αναφερόταν αυτό που αφορούσε τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου Αθηνών. Μάλιστα η Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή Μεταφορών, που διαχειρίζεται τα κοινοτικά κονδύλια των συγκοινωνιακών έργων, είχε καλέσει τον ΟΣΕ να ολοκληρώσει τις κατασκευές που προέβλεπαν οι σχετικές συμβάσεις, αλλά επί του πρακτέου δεν υπήρξε απτό θετικό αποτέλεσμα. Αν μη τι άλλο, ήρθε η ώρα, έστω και καθυστερημένα, να αναζητηθούν οι ευθύνες όλων εκείνων των διοικητικών και υπηρεσιακών παραγόντων που συνέπραξαν στην υπογραφή, την εκτέλεση και εν γένει τη σκανδαλώδη διαχείριση της σύμβασης 994 του 2005, για την οποία το ίδιο το εποπτεύον υπουργείο Μεταφορών, με δελτίο Τύπου που εξέδωσε στις 2 Μαρτίου του 2011, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «η διαδικασία ήταν από την αρχή προβληματική» και πως «η υπογραφή της σχετικής σύμβασης πολύ μετά τη λήξη των Ολυμπιακών Αγώνων και η συνέχιση της εκτέλεσής της, έξι χρόνια μετά, συνιστούν από μόνα τους διαχειριστική ανωμαλία».
του ειδικού συνεργάτη
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο
Πηγή: paraskhnio.gr