Και ενώ όλοι περίμεναν την καταληκτική ημερομηνία της Παρασκευής 08/06/2018, για να διαπιστωθεί εάν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα καταθέσει βελτιωμένη προσφορά για την απόκτηση της ΕΕΣΣΤΥ (Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού), το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εξέδωσε, μια μέρα πριν, την Δ4δ/οικ. 43827/07.06.2018 απόφαση, σύμφωνα με την οποία όλοι οι τακτικοί υπάλληλοι (α) της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, (β) της ΕΕΣΣΤΥ και (γ) της «Εγνατία Οδός ΑΕ» έχουν δικαίωμα με αίτησή τους από 08-06-2018 έως 28-06-2018 να ζητήσουν μετάταξη στον ΟΣΕ για την κάλυψη 271 θέσεων (25 Μηχανικοί ΠΕ, 45 Τεχνικοί ΤΕ, 120 Τεχνίτες ΔΕ, 25 Φύλακες, 52 Σταθμάρχες ΠΕ/ΤΕ/ΔΕ, 4 Διοικητικοί Υπαλλήλοι).
Την Παρασκευή 08/06/2018 η ΤΡΑΙΝΟΣΕ κατέθεσε βελτιωμένη προσφορά 22 εκ. ευρώ και κατά δήλωση του ΤΑΙΠΕΔ, ευρισκόμενη εντός της περιοχής που είχαν προσδιορίσει οι ανεξάρτητοι αποτιμητές του ΤΑΙΠΕΔ, ώστε το τίμημα να θεωρηθεί εύλογο.
Μία πρώτη διαπίστωση είναι ότι ενώ η ΤΡΑΙΝΟΣΕ πριν ένα χρόνο είχε ξεκινήσει με στόχο να αποκτήσει την ΕΕΣΣΤΥ σε τιμή περί τα 5 εκ. ευρώ, στις 06/03/2018 έδωσε προσφορά περί τα 9 εκ. ευρώ και τρεις μήνες μετά, ύστερα από διαπραγματεύσεις με το ΤΑΙΠΕΔ, προσέφερε τελικά 22 εκ. ευρώ.
Φαίνεται ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κατά τις διαπραγματεύσεις, δέχτηκε να ανεβάσει την προσφορά στα 22 εκ. ευρώ με την προϋπόθεση το προσωπικό της ΕΕΣΣΤΥ να μειωθεί κατά 80-100 εργαζόμενους. Η απόφαση του υπουργείου Μεταφορών σίγουρα «άνοιξε την πόρτα» για μια τέτοια εξέλιξη, δεδομένου ότι μέχρι σήμερα πάνω από 120 υπάλληλοι της ΕΕΣΣΤΥ κατέθεσαν αιτήσεις μετάταξης στον ΟΣΕ.
Δημιουργούνται, όμως, εύλογα ερωτήματα που απασχολούν τους εργαζόμενους της ΕΕΣΣΤΥ:
1. Ποιο θα είναι το μέλλον όσων παραμείνουν στην ιδιωτικοποιημένη ΕΕΣΣΤΥ; Θα μπορέσουν να πάρουν σύνταξη ή κινδυνεύουν να βρεθούν μία ωραία πρωία στο δρόμο;
2. Οι πολύτιμοι συνεργάτες της ΕΕΣΣΤΥ που παρέχουν τις υπηρεσίες τους με «μπλοκάκι», θα αξιοποιηθούν από το νέο ιδιοκτήτη της ΕΕΣΣΤΥ ή θα απολυθούν;
3. Το προσωπικό που θα μεταφερθεί στον ΟΣΕ, και το οποίο στην πλειοψηφία του είναι τεχνικό εξειδικευμένο στην συντήρηση τροχαίου υλικού, πώς θα αξιοποιηθεί στον οργανισμό, αφού ο ΟΣΕ δεν έχει προς τον παρόν ούτε υπηρεσίες, αλλά ούτε και δικαίωμα συντήρησης τροχαίου υλικού;
Επίσης, άλλο ένα σοβαρό ερώτημα είναι το εξής: σε περίπτωση που «φύγουν» από την ΕΕΣΣΤΥ με μετατάξεις προς τον ΟΣΕ υπάλληλοι που εργάζονται σε κρίσιμους τομείς της συντήρησης του τροχαίου υλικού, πώς θα γίνεται η συντήρηση των τρένων στο διάστημα μέχρι νέο προσωπικό να αποκτήσει εμπειρία και να αντικαταστήσει το προσωπικό που θα αποχωρήσει; Ακόμη και η ανάθεση όλου ή μέρους του έργου σε υπεργολάβους απαιτεί ένα μεγάλο διάστημα προσαρμογής.
Ο κίνδυνος στο μεταβατικό αυτό διάστημα να συμβούν είτε μεγάλες δυσλειτουργίες στη συντήρηση των τρένων, είτε αναγκαστικές καταργήσεις δρομολογίων, είναι κατά την άποψη μας υπαρκτός.
Εάν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ως ο νέος ιδιοκτήτης της ΕΕΣΣΤΥ με αρμοδιότητα και έλεγχο σε όλα τα μηχανοστάσια και εργοστάσια ανά την ελληνική επικράτεια και σε όλες τις βάσεις συντήρησης τρένων μαζί με το αντίστοιχο προσωπικό, δεν αντιληφθεί έγκαιρα το σημαντικότατο και ιδιαίτερα εξειδικευμένο έργο που καλείται να αναλάβει, οι επιπτώσεις στα τρένα, τόσο στο επιβατικό έργο, όσο και στις εμπορικές μεταφορές, θα είναι τεράστιες.
Κατερίνα Σοφοκλή
Πηγή: epohi.gr