Τι προβλέπει η επικαιροποιημένη συμφωνία με τους δανειστές για τις ιδιωτικοποιήσεις.
Σαφείς δεσμεύσεις για το μοντέλο των διοδίων της Εγνατίας Οδού, όπου τελικά δεν θα εφαρμοστούν πιλοτικά τα δορυφορικά, αναλογικά, διόδια, αλλά θα λειτουργήσουν παραδοσιακοί μετωπικοί/πλευρικοί σταθμοί διοδίων, τη μεταφορά της ΓΑΙΑΟΣΕ καθώς και ακινήτων του ΟΣΕ στο υπερταμείο (ΕΕΣΥΠ), προβλέπει, μεταξύ άλλων, ως προαπαιτούμενα το συμπληρωματικό μνημόνιο για την τέταρτη αξιολόγηση.
Σύμφωνα με το draft MoU, το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ και το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) καλούνται να εγκρίνουν το ανανεωμένο πρόγραμμα αξιοποίησης (Asset Development Plan – ADP) με στόχο τα έσοδα του 2018 να φτάσουν τα 2 δισ. ευρώ, και του 2019 το ένα δισ. ευρώ.
Σημαντικό τμήμα του κεφαλαίου για την ιδιωτικοποιήσεις περιλαμβάνει το νέο μοντέλο διοδίων της Εγνατίας Οδού, ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της οποίας βρίσκεται στο δεύτερο στάδιο. Τα υπουργεία Υποδομών και Οικονομικών δεσμεύονται πως θα εκδώσουν νέα κοινή υπουργική απόφαση που θα προβλέπει την εξαίρεση της Εγνατίας Οδού από το σύστημα δορυφορικών / αναλογικών διοδίων που σχεδιάζεται μέσω του εν εξελίξει διεθνούς διαγωνισμού.
Στη σύμβαση παραχώρησης θα προβλέπεται, όμως, πως ο παραχωρησιούχος θα είναι σε θέση να εγκαταστήσει και να λειτουργήσει ένα αναλογικό σύστημα διοδίων (αντίστοιχο με αυτό που προωθεί το υπουργείο Υποδομών) ή να συνδεθεί με το σύστημα του υπουργείου. Θα μπορεί, επίσης, να λειτουργήσει ένα σύστημα με παραδοσιακούς σταθμούς (με μπάρες), αλλά αναλογικής χρέωσης, το οποίο θα είναι συμβατό με τις κοινοτικές οδηγίες και με το δορυφορικό σύστημα του υπουργείου.
Το προσχέδιο της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού θα διατεθεί στους επτά ομίλους που έχουν περάσει στη δεύτερη φάση στις 15 Ιουνίου με το υπουργείο Υποδομών να δεσμεύεται πως μέχρι 30 Μαϊου θα παρέχει στο ΤΑΙΠΕΔ όλα τα τεχνικά στοιχεία που χρειάζονται. Επιπλέον, το υπουργείο Υποδομών και το ΤΑΙΠΕΔ καλούνται να εξηγήσουν στην Γενική Διεύθυνση Μεταφορών της Κομισιόν τη νέα πολιτική διοδίων της Εγνατίας Οδού και μέχρι τις 30 Μαϊου να έχει εκδοθεί νέα ΚΥΑ των υπουργών Υποδομών και Οικονομικών με την τιμολογιακή πολιτική των διοδίων.
Τέλος, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης καλείται να εκδώσει νέα υπουργική απόφαση, που θα ανατρέπει παλαιότερη, και θα προβλέπει πως οι εξαιρέσεις από την πληρωμή διοδίων σε κατοίκους πέριξ των σταθμών διοδίων της Εγνατίας θα ισχύει μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2018 και δεν θα παραταθεί.
Αμεσα θα ξεκινήσουν και οι εργασίες κατασκευής του σταθμού διοδίων της Ασπροβάλτας, ο οποίος θα λειτουργήσει αμέσως μόλις ολοκληρωθεί, όπως και ο σταθμός διοδίων της Θεσσαλονίκης, Στρυμονικού και Καβάλας (που επίσης πρέπει να κατασκευαστούν). Μέχρι τον Ιούλιο το υπουργείο καλείται να έχει ζητήσει την κατασκευή όλων των υπολοίπων μετωπικών και πλευρικών σταθμών, όπως προβλέπεται στις συμβάσεις συντήρησης της Εγνατίας Οδού.
Για το Ελληνικό αναφέρεται πως οι αρχές καλούνται να ολοκληρώσουν τη μετεγκατάσταση των φορέων που βρίσκονται εντός του ακινήτου, να προχωρήσουν τη νομοθεσία για το φορέα διαχείρισης του μητροπολιτικού πάρκου και να εφαρμόσουν ανανεωμένο χρονοδιάγραμμα για τις εκκρεμότητες που πρέπει να λυθούν ώστε να ολοκληρωθεί η συμφωνία με το επενδυτικό σχήμα μέχρι τον Δεκέμβριο του 2018.
Για την ΔΕΠΑ επισημαίνεται πως το ανανεωμένο ADP του ΤΑΙΠΕΔ θα περιλαμβάνει το τελικό μοντέλο ιδιωτικοποίησης της εταιρείας ενώ οι σχετικοί διαγωνισμοί θα γίνουν όταν ολοκληρωθούν οι συμφωνίες για τις αλλαγές στο μετοχικό κεφάλαιο των ΕΠΑ Αττικής και Θεσαλονίκης.
Προς το Υπερταμείο, εκτός από την ΓΑΙΑΟΣΕ και τα ακίνητα του ΟΣΕ, βαδίζει και ο οργανισμός διαχείρισης του Ολυμπιακού Σταδίου (ΟΑΚΑ) που περιλαμβάνονταν στην αρχική συμφωνία με τους δανειστές. Ως προαπαιτούμενα για το υπερταμείο περιλαμβάνονται η έγκριση του εσωτερικού κανονισμού και της επενδυτικής πολιτικής από τη γενική συνέλευση της ΕΕΣΥΠ, η κατάθεση των επιχειρησιακών σχεδίων από τις διοικήσεις των ΔΕΚΟ που ελέγχει.
Προαπαιτούμενο είναι επίσης, όπως είχε γράψει το Euro2day.gr, η κατά προτεραιότητα αξιολόγηση των διοικητικών συμβουλίων των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ) και των εταιρειών του ΟΑΣΑ (ΟΑΣΑ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΥ) με την αντικατάσταση μελών «αν κριθεί απαραίτητο».
Οι δανειστές συνεχίζουν να πιέζουν για τη μεταφορά πρόσθετων ακινήτων του δημοσίου στο υπερταμείο, με την κυβέρνηση να δεσμεύεται πως η ΓΑΙΑΟΣΕ (που ελέγχει τμήμα των ακινήτων του ΟΣΕ) θα μεταφερθεί μέχρι την 1η Ιουλιου.
Για το ΟΑΚΑ συμφωνείται πως μέχρι το τέλος του 2018 θα κατατεθεί αναλυτικό χρονοδιάγραμμα και οι ενέργειες που απαιτούνται για τη μεταφορά.
Συντάκτης: Φώτης Κόλλιας
Πηγή: euro2day.gr