Εντονη κινητικότητα σε επιχειρηματικό και πολιτικό επίπεδο καταγράφεται το τελευταίο χρονικό διάστημα, καθώς η κυβέρνηση εντείνει τους ρυθμούς για την υλοποίηση των εμπορευματικών κέντρων σε ολόκληρη τη χώρα.
Πρόκειται για έργα που κατέχουν εξέχουσα θέση στο σχεδιασμό της αστικής τάξης που υλοποιεί η κυβέρνηση για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των εγχώριων ομίλων, την προσέλκυση μεγάλων επενδύσεων και ανάδειξη της Ελλάδας σε κόμβο μεταφοράς εμπορευμάτων στην ΝΑ Ευρώπη.
Το Εμπορευματικό Κέντρο Θριασίου
Μέσα στις επόμενες μέρες, αναμένεται η τελική έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο της σύμβασης παραχώρησης του Θριάσιου Πεδίου, ώστε αμέσως μετά να προωθηθεί για κύρωση στη Βουλή και Σεπτέμβρη - Οκτώβρη, σύμφωνα με το σχεδιασμό, να ξεκινήσει το κατασκευαστικό κομμάτι του έργου.
Υπενθυμίζουμε ότι το Εμπορευματικό Κέντρο Θριασίου θα αναπτυχθεί σε έκταση της ΓΑΙΑΟΣΕ, επιφάνειας 588 στρεμμάτων με συνολικό προϋπολογισμό 200 εκατ. ευρώ. Παραχωρησιούχος έχει ανακηρυχθεί μετά από διεθνή διαγωνισμό η κοινοπραξία της «ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ», θυγατρική της Τράπεζας Πειραιώς, με μετοχικό ποσοστό 80% και η εταιρεία συνδυασμένων μεταφορών «Goldair» με 20%. Η παραχώρηση έχει διάρκεια 60 ετών και προβλέπει την υλοποίηση δεσμευτικών επενδύσεων σε δύο φάσεις: Η πρώτη και άμεση προβλέπει κατασκευή 120.000 τ.μ. αποθηκευτικών χώρων, τον εξοπλισμό του εμπορευματικού κέντρου και τη σιδηροδρομική διασύνδεσή του και η δεύτερη επιπλέον 115.000 τ.μ. σε ορίζοντα 5ετίας.
Ο συνολικός προϋπολογισμός της επένδυσης ανέρχεται στα 158,4 εκατ. ευρώ και κατανέμεται στην πρώτη και δεύτερη φάση σε 90,5 εκατ. και 67,9 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα. Από τα 90,5 εκατ. της αρχικής επένδυσης τα 10 εκατ. είναι το εφάπαξ τίμημα που θα εισπράξει η ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία θα εκμισθώσει το χώρο και θα εισπράττει το ετήσιο αντάλλαγμα.
Στελέχη του ΟΣΕ αναφέρουν ότι με τη σύνδεση της ευρύτερης έκτασης όπου θα αναπτυχθεί το Εμπορευματικό Κέντρο Θριασίου με τον Λιμένα Ν. Ικονίου έχει ήδη επιτευχθεί σημαντική αύξηση του μεταφορικού έργου του σιδηροδρόμου και με την ολοκλήρωση των έργων του κεντρικού εμπορευματικού σταθμού στην περιοχή, ο ΟΣΕ προσδοκά σημαντική ενίσχυση των δραστηριοτήτων του.
«Κομβικός» ο ρόλος και της Β. Ελλάδας
Παράλληλα, πριν από λίγες μέρες η ΓΑΙΟΣΕ προκήρυξε διεθνή διαγωνισμό για τη σύμβαση παραχώρησης του Εμπορευματικού Κέντρου Θεσσαλονίκηςστο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου, σε μια έκταση 672 στρεμμάτων, με σιδηροδρομική σύνδεση με τον Εμπορικό Σταθμό του ΟΣΕ και με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και άμεση πρόσβαση σε βασικές οδικές υποδομές της περιοχής. Ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 150 εκατ. ευρώ. Στο διαγωνισμό, σύμφωνα τουλάχιστον με όσα ανεπίσημα διαρρέονται από αρμόδιες πηγές, αναμένεται να υπάρξει έντονο επιχειρηματικό ενδιαφέρον, ενώ ήδη σε προηγούμενη φάση «μη δεσμευτικό» ενδιαφέρον είχαν εκφράσει οι όμιλοι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (Γ. Περιστέρης) και Belterra Inv. (Ιβ. Σαββίδης).
Στο 2ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών, που πραγματοποιήθηκε στις 15 και 16 Μάη, ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ, Θ. Σχίζας, ανέφερε σε σχέση με το διαγωνισμό για το εμπορευματικό κεντρο Θεσσαλονίκης, ότι θα διεξαχθεί σε δύο στάδια. Η εκδήλωση ενδιαφέροντος θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις 10 Ιούνη και στόχος της επιχείρησης είναι μέχρι τα τέλη του έτους να έχουν κατατεθεί οι δεσμευτικές προσφορές και στη συνέχεια να ανακηρυχθεί ο επενδυτής.
Ο σχεδιασμός της κυβέρνησης περιλαμβάνει την ανάπτυξη έξι ακόμη Εμπορευματικών Κέντρων σε Αλεξανδρούπολη, Βόλο, Λάρισα, Καβάλα, Ηγουμενίτσα και Πάτρα, πάντα σε συνδυασμό με σιδηροδρομικές υποδομές και στόχο τη σύνδεση βασικών εγχώριων λιμανιών με τα λιμάνια του Εύξεινου Πόντου και τη «βαλκανική ενδοχώρα» όπως συχνά - πυκνά αποκαλούν τις γειτονικές χώρες των Βαλκανίων κυβερνητικά στελέχη αλλά και ο Αμερικανός πρέσβης.
Εντατικά για το σιδηρόδρομο στις «ράγες» των ευρωενωσιακών σχεδίων
Σε αυτό το πλαίσιο, ως κρίσιμης σημασίας ζήτημα αναδεικνύεται η ανάπτυξη της λεγόμενης «Σιδηροδρομικής Εγνατίας», έργο - αφετηρία για την έναρξη ενός «νέου μεγάλου κύματος σιδηροδρομικών έργων», όπως ανέφερε ο Χρ. Διονέλης της ΕΡΓΟΣΕ στο προαναφερθέν συνέδριο, εκτιμώντας ότι το κόστος του εν λόγω έργου μαζί με τις κάθετες διασυνδέσεις του θα φτάσει συνολικά τα 7 δισ. ευρώ σε βάθος 12ετίας.
Ειδικότερα για τις σιδηροδρομικές συνδέσεις του εγχώριου δικτύου με τις βόρειες γειτονικές χώρες, ο Χρ. Διονέλης ανέφερε ότι το έργο, που αφορά στη σύνδεση Ηγουμενίτσας - Καλαμπάκας - Κοζάνης, συνολικού κόστους 1,5 δισ. ευρώ, αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το 2024, ενώ για τον κλάδο προς Αλβανία, στο τμήμα Κρυσταλλοπηγή - Πόγραδετς, έχει επέλθει συμφωνία με τους αρμόδιους φορείς της γειτονικής χώρας, η σχετική μελέτη έχει λάβει τις απαιτούμενες εγκρίσεις και η ΕΡΓΟΣΕ έχει αναδειχτεί επικεφαλής για τη συνολική επίβλεψη.
Επίσης, στο τμήμα Θεσσαλονίκη - Ειδομένη μέχρι τα σύνορα με την ΠΓΔΜ, βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή μονής σιδηροδρομικής γραμμής και εντός του 2018 θα υπάρξει ολοκλήρωση των έργων, προχωρά και ο δεύτερος κλάδος, Φλώρινα - Καύκασος - Μοναστήρι, ενώ και η ΠΓΔΜ προχωρά την κατασκευή του δικού της κομματιού μέχρι τα Σκόπια.
Οι εργασίες ολοκλήρωσης των σιδηροδρομικών συνδέσεων με την Αλβανίακαι την ΠΓΔΜ, με προοπτική επέκτασης στη Σερβία, αποκτούν χαρακτήρα «επείγοντος», με δεδομένη και την απόφαση της ΕΕ να «τρέξουν σε όλα τα επίπεδα» οι «διασυνδέσεις» σε Ενέργεια και Μεταφορές στα Δυτικά Βαλκάνια.
Σε πιο προχωρημένη φάση βρίσκονται τα έργα σύνδεσης με τη Βουλγαρία, αφού ήδη έχει ολοκληρωθεί το έργο της εγκατάστασης συστήματος ραδιοκάλυψης, σε εξέλιξη βρίσκεται η εγκατάσταση σύγχρονου συστήματος σηματοδότησης - τηλεδιοίκησης με εκτιμώμενη ολοκλήρωση το Μάρτη του 2019.
Παράλληλα, το στέλεχος της ΕΡΓΟΣΕ ανέφερε ότι στο πλαίσιο του μνημονίου συνεργασίας που υπογράφηκε στην Καβάλα το 2017 μεταξύ των πρωθυπουργών Ελλάδας και Βουλγαρίας, οι δύο χώρες συνεργάζονται για τη δημιουργία μιας κοινής σιδηροδρομικής εταιρείας. Εχει, επίσης, συσταθεί κοινή ομάδα για την προώθηση του έργου που έχει ήδη συνεδριάσει 6 φορές και πρόσθεσε ότι το έργο έχει την πλήρη υποστήριξη των Βρυξελλών.
Ο Χρ. Διονέλης είπε ότι η συγκεκριμένη σύνδεση θέτει νέα δεδομένα στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων Μεσογείου και Ευξείνου Πόντου, ενώ σύμφωνα με την έκθεση οικονομικής βιωσιμότητας του έργου, απαιτείται η σιδηροδρομική μεταφορά κατά μέσο όρο 250.000 κοντέινερ ετησίως, περίπου το 5% - 6% όσων διακινούνται μέσω του Βοσπόρου, στόχος «απόλυτα εφικτός», αφού, όπως είπε, η δυνατότητα μεταφοράς φορτίου είναι πολύ μεγαλύτερη, θεωρώντας ότι θα υπάρξει άμεσα μεγάλο εμπορικό ενδιαφέρον από εταιρείες που μεταφέρουν προϊόντα στην περιοχή. Είπε, τέλος, ότι αυτήν τη στιγμή το βάρος των προσπαθειών πέφτει στην ολοκλήρωση του τμήματος Αλεξανδρούπολη - Μπουργκάς (ο συνολικός σχεδιασμός περιλαμβάνει τη διασύνδεση Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης, Μπουργκάς, Βάρνας και του Ρούσε, με προοπτική ένταξης στο μέλλον ρουμανικών πόλεων ή λιμένων), το οποίο αποτελεί λιγότερο από το 1/3 του συνολικού έργου, με προοπτική ολοκλήρωσης το 2023 και με σαφώς μικρότερο οικονομικό κόστος.
Σημαντικός ο ρόλος και των λιμανιών
Στο ίδιο συνέδριο, ο Π. Κουρουμπλής, υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ανέφερε ότι το υπουργείο ολοκληρώνει αυτήν την περίοδο το «master plan» και σε συνεργασία με το υπουργείο Μεταφορών γίνεται προσπάθεια ενίσχυσης των συνδυασμένων μεταφορών. Βασικές προτεραιότητες, είπε, αποτελούν αυτήν τη στιγμή τα Λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, με την ολοκλήρωση των επενδυτικών προγραμμάτων για την αναβάθμιση των υποδομών τους και απευθυνόμενος στην «επιχειρηματική κοινότητα» την προέτρεψε «να καταλάβει ότι ανοίγονται δρόμοι» με την πολιτική που ασκεί η κυβέρνηση στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών.
Μίλησε, επίσης, για την πρόσφατη συνάντηση που είχε με το νέο Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης και όλους τους μετόχους του, ξεκαθάρισε ότι «άμεσα θα ξεκινήσουν οι υποδομές και γι' αυτό το γεωστρατηγικής σημασίας λιμάνι, για να παίξει το ρόλο που πρέπει για τη Μακεδονία, τα Βαλκάνια και την Ευρώπη». Να υπενθυμίσουμε ότι το 67% πέρασε στην κοινοπραξία «South Europe Gateway Thessaloniki» (SEGT), που συνέστησαν οι «Deutsche Invest Equity Partners GmbH» (γερμανικό επενδυτικό ταμείο), «Belterra Investments Ltd.» (Ιβ. Σαββίδης) και «Terminal Link SAS» (γαλλική εταιρεία διαχείρισης λιμένων που το 49% των μετοχών της ελέγχεται από τον κινεζικό όμιλο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων CMA). Στη σύσκεψη, που ανέφερε ο υπουργός Ναυτιλίας, συμμετείχε και ο επικεφαλής της «Terminal Link», F. Salem, ο οποίος «δεσμεύτηκε» για την άμεση έναρξη του επενδυτικού προγράμματος της κοινοπραξίας, ενώ επισκέφτηκε και τις εγκαταστάσεις του ΟΛΘ, συνοδευόμενος από τον Ιβ. Σαββίδη.
Να σημειώσουμε, τέλος, ότι ο Π. Κουρουμπλής επανέλαβε την πρόθεση της κυβέρνησης να προωθήσει την «ανάπτυξη» ακόμη 10 σημαντικών εγχώριων λιμανιών, που συνδέονται με τα διευρωπαϊκά μεταφορικά δίκτυα, με προτεραιότητα στα λιμάνια Ηγουμενίτσας, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης,για τα οποία με κάθε ευκαιρία δηλώνει το αμερικανικό ενδιαφέρον ο πρέσβης των ΗΠΑ στη χώρα.
Φ.Κ.
Πηγή: rizospastis.gr