Καθυστερεί η υπογραφή της σύμβασης για το Θριάσιο, ενώ τα σχέδια για κέντρα logistics στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου της Θεσσαλονίκης σκοντάφτουν σε... βόμβες και τοπικές αντιδράσεις. Τα City Logistics της Αττικής.
Μεγάλα σχέδια που συνοδεύονται από μεγάλες καθυστερήσεις στον τομέα των logistics συζητούν στην κυβέρνηση και στις περιφέρειες Αττικής και Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για επενδύσεις που απαιτούν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, η τύχη των οποίων εξαρτάται από το επίπεδο προετοιμασίας προκειμένου να προσελκύσουν ιδιωτικά κεφάλαια και κοινοτικά κονδύλια. Και το πρώτο παράδειγμα, η απόπειρα παραχώρησης του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο, δεν πάει τόσο καλ, ώστε να αποτελεί βάση για αισιοδοξία στον κλάδο.
Εδώ και σχεδόν 20 μήνες υπάρχει προσωρινός ανάδοχος για το εμπορευματικό στο Θριάσιο, η κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ - Goldair, αλλά σύμβαση δεν υπογράφεται. Είχε κολλήσει στο Ελεγκτικό Συνέδριο, μεταξύ άλλων, που φαίνεται πως έδωσε το πράσινο φως. Πρόκειται για επένδυση 159 εκατ. ευρώ, η πρώτη φάση της οποίας φτάνει τα 90,5 εκατ. ευρώ, που θα χρηματοδοτηθεί από ίδια κεφάλαια και δάνειο της Τράπεζας Πειραιώς ΠΕΙΡ +1,90%, βασικού μετόχου της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ.
Αρκετοί, όμως, θεωρούν πως «η επένδυση δεν βγαίνει», αν διαιρέσεις το κατασκευαστικό/λειτουργικό κόστος ανά τετραγωνικό μέτρο με το μίσθωμα (πάλι ανά τετραγωνικό μέτρο) που εισπράττουν σήμερα οι εταιρείες logistics. Την ίδια στιγμή, όμως, καταγράφεται έλλειψη σε ποιοτικούς αποθηκευτικούς χώρους στην Αττική, με αποτέλεσμα να αυξάνονται ελαφρώς και οι τιμές, όπως επισημαίνουν στελέχη της αγοράς real estate.
Ρόλο στην υπόθεση του Θριασίου διαδραματίζει η κινεζική Cosco, η οποία διαχειρίζεται το λιμάνι του Πειραιά και αναμένεται να διεκδικήσει την υπόλοιπη έκταση του Θριασίου. Η συνεχής μεγέθυνση των φορτίων που διακινούνται από τον Πειραιά και πιθανή υλοποίηση σχεδίων για μερική συναρμολόγηση προϊόντων στη χώρα μας θα αυξήσουν την ανάγκη των Κινέζων για πρόσθετους χώρους και την αξία του Θριασίου.
Η κυβέρνηση προωθεί διαγωνισμό για ιδιώτη επενδυτή, ο οποίος θα αναλάβει να ολοκληρώσει τα έργα ανάπτυξης του εμπορευματικού συγκροτήματος στο Θριάσιο. Συγκεκριμένα, θα αναλάβει την προμήθεια και εγκατάσταση των απαραίτητων γερανογεφυρών για τη φορτοεκφόρτωση των συρμών και την ολοκλήρωση σειράς έργων υποστηρικτικών λειτουργιών όπως τα κτίρια του χώρου μεταφόρτωσης συνδυασμένων μεταφορών, φόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων, μεταφόρτωσης φορτίου βαγονιών, πρατήριο υγρών καυσίμων και την προμήθεια του απαραίτητου μηχανολογικού εξοπλισμού (περονοφόρα κ.α.).
Στο ακίνητο των 1.650 στρεμμάτων έχουν ήδη κατασκευαστεί δύο μεγάλοι αποθηκευτικοί χώροι, οι οποίοι, όπως προβλέπεται από τα τεύχη του πρώτου διαγωνισμού (για το εμπορευματικό κέντρο), μπορούν να λειτουργήσουν συμπληρωματικά σ’ αυτό.
Στην κυβέρνηση επεξεργάζονται, πάντως, και άλλα σχέδια όπως η αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Ζιάκα στην περιοχή του Κορδελιού για την ανάπτυξη κέντρου logistics στον τομέα της αγροτικής παραγωγής (agrologistics). Για τον σκοπό αυτό προωθείται η συνεργασία των Κεντρικών Αγορών Θεσσαλονίκης και Αθήνας,με αξιοποίηση εργαλείων όπως η Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Το σχέδιο βρίσκεται στα σπάργανα εν μέσω έντονων αντιδράσεων από την τοπική δημοτική αρχή που διεκδικεί το πρώην στρατόπεδο για να φτιάξει κοινόχρηστους χώρους.
Οσο για τον διαγωνισμό της ΓΑΙΑΟΣΕ για την παραχώρηση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου στη συμπρωτεύουσα, πάλι για την ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου, σκοντάφτει στις… παλαιές βόμβες που εντοπίζονται συνεχώς σε διάφορα σημεία του ακινήτου. Ο καθαρισμός θα απαιτήσει πολύ μεγαλύτερο διάστημα από το αναμενόμενο. Η ΓΑΙΑΟΣΕ είχε σπεύσει, πάντως, να προκηρύξει τον διαγωνισμό στον οποίο είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ένα σχήμα υπό τον Ιβάν Σαββίδη.
Με ρυθμούς χελώνας προχωρά και η επεξεργασία φιλόδοξων προτάσεων στην Αττική όπως η ανάπτυξη των λεγόμενων city logistics (οι διανομές εντός του αστικού ιστού), με συμμάζεμα της κατάστασης σε Ρέντη και Ελαιώνα. Στα καλά νέα, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς logistics, είναι το γεγονός πως στην περιφέρεια Αττικής βλέπουν με θετικό μάτι τις συγκεκριμένες παρεμβάσεις, που μπορούν να ανακουφίσουν την πόλη από κυκλοφορία, ρύπους και θόρυβο! Τα ίδια στελέχη υπενθυμίζουν, όμως, πως θα απαιτηθούν τεράστια κεφάλαια για την ανάπτυξη των 3-4 «πάρκων logistics» που θα πρέπει να λειτουργήσουν εντός ή στις παρυφές του αστικού ιστού, ώστε να προχωρήσει το σχέδιο για τα city logistics.
Συντάκτης: Φώτης Κόλλιας
Πηγή: euro2day.gr