Προσπάθειες να μη θυσιαστεί ένα τμήμα 4,5 μέτρων του κρηναίου οικοδομήματος.
Υπάρχει λύση ώστε το σημαντικό κρηναίο οικοδόμημα που αποκαλύφθηκε στη βόρεια είσοδο του σταθμού Αγίας Σοφίας, στο πλαίσιο των εργασιών για τη κατασκευή του Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης, να μην «θυσιάσει» ένα τμήμα του, μήκους περίπου 4,5 μ., στο πλαίσιο της ανάδειξής του;
Είναι πιθανόν, καθώς η ενδελεχής συζήτηση που έγινε σήμερα στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), μετά την παράθεση όλων των δεδομένων, αρχαιολογικών και τεχνικών, έφερε «στο τραπέζι» δυο προτάσεις. Και οι δυο αφορούσαν το φρεάτιο εξαερισμού του σταθμού, που σύμφωνα με την Αττικό Μετρό δεν μπορεί να μετακινηθεί για λόγους ασφαλείας.
Πιο συγκεκριμένα, σήμερα στο ΚΑΣ παρουσιάστηκαν όλα τα νέα δεδομένα: Από τα νεότερα στοιχεία για το μνημείο που προέκυψαν μετά την περαιτέρω ανασκαφή του έως τους περιορισμούς που θέτει το έργο ώστε να τηρηθούν οι κανόνες ασφαλείας. Το μνημείο, που κατασκευάστηκε τον 4ο αι. μ. Χ., με αλλεπάλληλες κατασκευαστικές φάσεις που δείχνουν ότι βρισκόταν σε χρήση ως και τον 7ο αι. μ. Χ., αποτελούσε την κεντρική πηγή τροφοδότησης νερού της πόλης. Ήταν τουλάχιστον διώροφο, διαστάσεων 15,45 x 1,80 μ. και ύψους 2,84 μ. και στολισμένο με κόγχες που φιλοξενούσαν αγάλματα, όπως και άλλα σημαντικά κρηναία της Κωνσταντινούπολης και της Αντιόχειας. «Στην Ελλάδα είναι ένα από τα μοναδικά κτίρια αυτού του μεγέθους και της κλίμακας», ανέφερε η αναπληρώτρια προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης και μέλος του ΚΑΣ, Πολυξένη Αδάμ - Βελένη, που έκανε και την παρουσίαση των νεότερων στοιχείων.
Από την πλευρά της Αττικό Μετρό, ο πρόεδρός της Γιάννης Μυλόπουλος που παραβρέθηκε στη συνεδρίαση, έκανε λόγο για τους περιορισμούς που θέτει το έργο, καθώς, μετά τις τροποποιήσεις στη βόρεια είσοδο του σταθμού (σύμφωνα με τη γνωμοδότηση του ΚΑΣ τον Μάιο 2017) ώστε να διατηρηθεί κατά χώραν η μια από τις δύο βυζαντινές ημικυκλικές πλατείες που αποκαλύφθηκαν εκατέρωθεν του σταθμού, τόσο το μέγεθος όσο και το σημείο τοποθέτησης του φρεατίου εξαερισμού δεν μπορεί να αλλάξει. «Χωροθετήσαμε τον ελάχιστο δυνατό σταθμό που θα μπορούσε να είναι λειτουργικός και στη γωνία Αγίας Σοφίας με Εγνατίας το φρεάτιο εξαερισμού», τόνισε ο κ. Μυλόπουλος εξηγώντας γιατί ο εξαερισμός των σηράγγων από τη βόρεια πλευρά είναι εξαιρετικά σημαντικός.
«Το Μετρό της Θεσσαλονίκης είναι αυτόματο, δηλαδή λειτουργεί χωρίς οδηγό. Αυτό σημαίνει ότι οι θύρες στην αποβάθρα είναι διαρκώς κλειστές και ανοίγουν μόνο όταν έρχεται το μετρό, δεν είναι όπως στην Αθήνα, όπου δεν υπάρχουν πόρτες στις αποβάθρες. Στη Θεσσαλονίκη υπάρχουν διπλές πόρτες, μια σειρά ως πάνω στην αποβάθρα κι αμέσως μετά οι πόρτες του τρένου. Αυτό σημαίνει ότι τίθεται σοβαρό πρόβλημα για τον εξαερισμό των σηράγγων, άρα η ελάχιστη υποχρέωση για την ασφάλεια του σταθμού είναι να υπάρχει ένα φρεάτιο εξαερισμού ακριβώς πάνω από τις σήραγγες», σημείωσε.
Πηγή: thetoc.gr