Η αντιπολίτευση μιλά για «σκάνδαλο πρώτου μεγέθους», αφού παραχωρείται μεγάλης αξίας και σημασίας δημόσια περιουσία αντί «πινακίου φακής», μόλις για 45 εκατομμύρια ευρώ.
Η κυβέρνηση μιλάει για αναγκαία διαρθρωτική μεταρρύθμιση που περιελήφθη στο 3ο μνημόνιο και για μια διακρατική ελληνο-ιταλική συμμαχία με σκοπό την ανάπτυξη των ελληνικών σιδηροδρόμων.
Η αλήθεια είναι ότι πρόκειται για μία ακόμη οδυνηρή και εξαιρετικά δαπανηρή «αυταπάτη» της κυβέρνησης, που ανακάλυψε με μεγάλη καθυστέρηση την πραγματικότητα και αναιρεί όλες τις προεκλογικές της πομφόλυγες.
Μέσα στο κατακαλόκαιρο, υπό την αίγλη και τον θόρυβο της επικείμενης, επίσημης επίσκεψης του Ιταλού πρωθυπουργού Πάολο Τζεντιλόνι στην Αθήνα, θα υπογραφεί η συμφωνία πώλησης του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην κρατική εταιρεία σιδηροδρόμων της γειτονικής μας χώρας, Ferrovie Dello Stato Italiane.
Οι νέοι ιδιοκτήτες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα πληρώσουν μόλις 45 εκατομμύρια ευρώ, ενώ με τις υπουργικές αποφάσεις για τις επιδοτήσεις των άγονων γραμμών θα εισπράττουν ετησίως 50 εκατ. ευρώ για την επόμενη πενταετία. Επιπλέον, προφανώς θα έχουν απόλυτο δικαίωμα διαχείρισης των 85 εκατομμυρίων ευρώ που είναι σήμερα διαθέσιμα στα ταμεία της εταιρείας σε καταθέσεις όψεως αλλά και στην Τράπεζα της Ελλάδος.
Διαγραφή προστίμων
Από την άλλη πλευρά, η συμφωνία πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στη Ferrovie Dello Stato Italiane, την τρίτη μεγαλύτερη σιδηροδρομική εταιρεία της Ευρώπης, «άναψε το πράσινο φως» για να διαγραφούν από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης χρέη και πρόστιμα για παράνομες επιδοτήσεις ύψους 750 εκατομμυρίων ευρώ.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μετά από μακροχρόνια διαβούλευση και διαπραγματεύσεις με το ελληνικό κράτος, κατέληξε οριστικά στο συμπέρασμα ότι τα μέτρα που ελήφθησαν υπέρ της εταιρείας (συγκεκριμένα, διαγραφή του χρέους και ετήσια αύξηση των ετήσιων επιχορηγήσεων), συνολικής αξίας 1.079 εκατ. ευρώ, είναι σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, αφού ελήφθησαν υπόψη οι εξαιρετικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο ελληνικός σιδηροδρομικός τομέας και η σημασία της εύρυθμης λειτουργίας των σιδηροδρομικών υπηρεσιών για τον πληθυσμό. «Τα μέτρα που πήραν στο παρελθόν οι ελληνικές κυβερνήσεις είχαν ως θεμιτό στόχο την αποτροπή του κινδύνου σοβαρής διαταραχής της ελληνικής οικονομίας, χωρίς όμως να προκαλούν αδικαιολόγητη στρέβλωση του ανταγωνισμού στην ενιαία αγορά».
Πανάκριβος κυβερνητικός ρεαλισμός
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, εκτός από το εμπορευματικό μεταφορικό έργο, είναι η μόνη που εκτελεί επιβατηγό σιδηροδρομικό έργο στην Ελλάδα. Γι’ αυτό επιδοτείται με 50 εκατ. ευρώ ετησίως για τις δημόσιες υπηρεσίες που έχει αναλάβει (άγονες γραμμές). Την επιδότηση αυτή θα λαμβάνει μέχρι το 2020, οπότε και θα γίνει νέος διαγωνισμός.
Η Νέα Δημοκρατία ορθώς ομιλεί «για τον ορισμό της προκλητικής εξαπάτησης, της αναξιοπιστίας και της ανικανότητας, που κοστίζει ακριβά στον ελληνικό λαό. Το 2013 ο ΣΥΡΙΖΑ, διά στόματος του κ. Γ. Σταθάκη, χαρακτήριζε ξεπούλημα τα 300.000.000 ευρώ που αξίωνε η τότε κυβέρνηση για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Σήμερα η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, που με την καταστροφική της πολιτική και την απαράδεκτη καθυστέρηση οδήγησε σε απαξίωση την περιουσία του Δημοσίου, έρχεται και πουλάει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ 45 εκατ. ευρώ».
Μόνο που και αυτή η ανακοίνωση περιγράφει τη μισή μόνον αλήθεια. Μετά την υπογραφή της πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η ιταλική κρατική εταιρεία Ferrovie αναλαμβάνει και επιπλέον υποχρεώσεις:
· Θα πληρώσει επιπλέον την πρόσβαση στο δίκτυο του ΟΣΕ, καταβάλλοντας περίπου 20 εκατ. ευρώ ετησίως στο ελληνικό Δημόσιο. Δεδομένου ότι η υποδομή είναι μοναδική, δεν θα ισχύσει για τα πέντε επιδοτούμενα χρόνια, αλλά όσο θα υπάρχει η επιχείρηση.
· Η Ferrovie θα ενοικιάσει τρένα από τη ΓΑΙΑΟΣΕ καταβάλλοντας ετησίως περίπου 15 εκατ. ευρώ στο ελληνικό Δημόσιο, για το διάστημα της επιδότησής της.
· Υποχρεωτικά θα χρησιμοποιεί τα σιδηροδρομικά ακίνητα πληρώνοντας έως 2 εκατ. ευρώ τον χρόνο στο Δημόσιο για το διάστημα λειτουργίας της, ανεξαρτήτως επιδότησης.
· Έχει αναλάβει την υποχρέωση να συντηρεί την εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού (ΕΕΣΣΤΥ), είτε αυτή αποκρατικοποιηθεί είτε όχι, καταβάλλοντας ετησίως 25-30 εκατ. ευρώ για τα πέντε χρόνια της επιδότησης.
Με απλά λόγια…
Με απλά λόγια, η κρατική εταιρεία ιταλικών σιδηροδρόμων Ferrovie πληρώνει τίμημα 5 εκατ. ευρώ και θα πάρει μια λειτουργούσα εταιρεία με 85 εκατομμύρια ευρώ στα ταμεία της, θα εισπράξει 250 εκατ. αμοιβές για τα επόμενα πέντε χρόνια και την ίδια περίοδο θα είναι υποχρεωμένη να καταβάλει στο Δημόσιο περίπου 310 εκατ. ευρώ, έχοντας την υποχρέωση της διεξαγωγής των μεταφορών στις ζημιογόνες άγονες γραμμές. Σε μια χώρα, όπως είναι η Ελλάδα, που δυσκολεύεται να βρει πόρους για μισθούς, συντάξεις και αναλώσιμα στα νοσοκομεία, ο εκσυγχρονισμός των σιδηροδρόμων θα γίνει με λεφτά των επιβατών αλλά και των Ιταλών φορολογουμένων.
Το ευρύτερο στρατηγικό σχέδιο
Η κινεζική απόβαση της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά και η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης θα αποκτήσουν νόημα και λειτουργική σημασία με τον εκσυγχρονισμό του δικτύου σιδηροδρόμων στην Ελλάδα.
Όπως αποκάλυψε ο ίδιος ο Ιταλός πρωθυπουργός Τζεντιλόνι: «Το λιμάνι της Αθήνας πρέπει να συνδεθεί με το κέντρο της Ευρώπης και εμείς θα συμβάλλουμε σε αυτό». Την ίδια βέβαια στιγμή, οι Κινέζοι επενδύουν και στα ιταλικά λιμάνια που επίσης θα χρειαστούν καλύτερες επίγειες συνδέσεις. Ο διευθύνων σύμβουλος της Ferrovie Dello Stato Italiane Group έχει ήδη προαναγγείλει επενδύσεις ύψους 500 εκατ. ευρώ σε τροχαίο υλικό, προκειμένου να αναβαθμίσει τις υπηρεσίες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Ταυτόχρονα οι ιταλικοί σιδηρόδρομοι σκοπεύουν να βελτιώσουν σημαντικά τη λειτουργία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με τη χρήση νέων τεχνολογιών σε ό,τι αφορά την έκδοση εισιτηρίων αλλά και την ενημέρωση του επιβατικού κοινού σε πραγματικό χρόνο (real time).
Συντάκτης: Χρήστος ν. Κώνστας
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο που κυκλοφόρησε το Σάββατο 29/7
Πηγή :paraskhnio.gr