Χωρίς ηλεκτρονικό σύστημα καταγραφής των πωλήσεων και των εισπράξεων από εισιτήρια και κάρτες λειτουργούν οι αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας, παρ’ όλο που τα ετήσια έσοδά τους υπερβαίνουν τα 350 εκατ. ευρώ. Η διακίνηση επί χρόνια γίνεται με διάσπαρτες καταγραφές, ακόμη και με χειρόγραφες σημειώσεις!
Μέσα σ’ αυτό το τριτοκοσμικό καθεστώς δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι ορισμένοι εργαζόμενοι στον τομέα διακίνησης εισιτηρίων στο μετρό είχαν στήσει τουλάχιστον από το 2011 τον «υπόγειο», ένα σύστημα που κατακρατούσε μεγάλα ποσά από τα έσοδα.
Η «τρύπα» στα έσοδα υπολογίζεται σε 3,7 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με την εταιρεία KPMG που έκανε έλεγχο στα οικονομικά του μετρό κατόπιν εντολής του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ). Το πόρισμά της, που αποκάλυψε η «Αυγή», αφορά δύο χωριστές περιόδους.
Η πρώτη καλύπτει το χρονικό διάστημα από τον Φεβρουάριο του 2011 ώς τον Αύγουστο του 2014 και η δεύτερη από τον Σεπτέμβριο του 2014 ώς τον Ιανουάριο του 2016, οπότε αντικαταστάθηκε ο διορισμένος από την κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ, Ν. Παπαθανάσης, ο οποίος στη συνέχεια και έως σήμερα είναι γενικός διευθυντής της Ν.Δ.
Εχει ενδιαφέρον ότι τα ευρήματα για το τελευταίο χρονικό διάστημα συμπίπτουν με αυτά των επιθεωρητών δημόσιας διοίκησης, που έχει αποκαλύψει η «Εφ.Συν.».
Να σημειωθεί ότι τα ελλείμματα αφορούν μόνο τα εισιτήρια, καθώς για τις κάρτες μηνιαίας ή μεγαλύτερης διάρκειας τα στοιχεία είχαν καταστραφεί. Βρέθηκαν αποδείξεις μόνο για τον Δεκέμβριο του 2015, από τις οποίες προκύπτει ότι... χάθηκαν 2.233 κάρτες και το οικονομικό κενό υπολογίζεται σε 96.675 ευρώ! Με έναν πρόχειρο υπολογισμό, η ετήσια απώλεια εσόδων ξεπερνά τις 830 χιλιάδες ευρώ.
Τα κόλπα του «υπογείου»
Ο «υπόγειος» δρούσε με μεγάλη... ευρηματικότητα. Το βασικό του «μαγικό», όπως έχει αποκαλύψει η «Εφ.Συν.» (3/4/2016), είναι ότι ορισμένοι υπάλληλοι παραλάμβαναν ρολά χαρτιού για τα μηχανήματα αυτόματης έκδοσης εισιτηρίων και παρέδιδαν κιλά!
Το πόρισμα των ορκωτών λογιστών κατέγραψε ότι οι επιστροφές είχαν αποθηκευτεί σε κούτες που βρέθηκαν με παραβιασμένη σφράγιση και επιπλέον περιείχαν διάφορα βαριά υλικά, όπως δοχεία για μελάνι.
Να σημειωθεί ότι από το 2007, όταν λειτούργησαν για πρώτη φορά τα μηχανήματα αυτόματης έκδοσης εισιτηρίου, δεν γινόταν επιστροφή των ρολών, που κατέληγαν στα σκουπίδια.
Μόλις το 2013 και με παρέμβαση του ΟΑΣΑ ξεκίνησε η διαδικασία καταγραφής των επιστροφών από το μετρό. Γι’ αυτή την εξαετία διαπιστώθηκε ότι η ΣΤΑΣΥ παρέλαβε 125.146 ρολά εισιτηρίων και τα επιστραφέντα ήταν μόλις 31.993. Να σημειωθεί ότι ένα πλήρες ρολό επαρκεί για να εκδοθούν 2.800 εισιτήρια.
Η έρευνα της KPMG έδειξε επίσης ότι για 43 μήνες (1/2/2011-31/8/2014) το έλλειμμα σε εισιτήρια ξεπέρασε τα 3,88 εκατ. τεμάχια και η απώλεια εσόδων από τα ταμεία του μετρό έφτασε στα 3,4 εκατ. ευρώ.
Στο επόμενο διάστημα (1/9/2014-31/1/2016) υπολογίζεται ότι λείπουν 3.597 έως 4.497 ρολά εισιτηρίων, ενώ λείπουν και 241.893 κλασικά εισιτήρια, συνολικής αξίας 291.849 ευρώ.
Οι ορκωτοί λογιστές διαπίστωσαν επίσης ότι οι πωλήσεις καταχωρίζονται με μεγάλη καθυστέρηση. Αναφέρουν ενδεικτικά ότι τον Ιανουάριο του 2017 κατατέθηκαν έσοδα 763.313 ευρώ από πωλήσεις 608.353 εισιτηρίων που είχαν γίνει από 1/9/2014 έως 31/1/2016, με καθυστέρηση σχεδόν ενός χρόνου!
Με βάση αυτή την εικόνα, η KPMG εισηγείται την άμεση λειτουργία on line συστήματος διακίνησης εισιτηρίων, με συχνούς ελέγχους των ροών, που θα πρέπει να εγκατασταθεί πριν από την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στη χρήση πλαστικού χρήματος, που θα συμβάλει στην ασφάλεια των συναλλαγών.
Επισημαίνουν ότι η εικόνα θα αλλάξει με τα «έξυπνα» συστήματα, που προς το παρόν δεν μπορούν να λειτουργήσουν γιατί η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων έχει μπλοκάρει την έκδοση ηλεκτρονικών καρτών για λόγους προστασίας των πολιτών.
Διαφωνεί, π.χ., με τη δήλωση του ΑΜΚΑ, που ο ΟΑΣΑ θεωρεί απαραίτητο στοιχείο για ορισμένες περιπτώσεις, όπως την ακύρωση χαμένης κάρτας και την έκδοση νέας χωρίς πρόσθετη επιβάρυνση.
Συντάκτης: Χαρά Τζαναβάρα
Πηγή: efsyn.gr