Δευτέρα 6 Μαρτίου 2017

Σχέδιο για νέο δίκτυο μεταφοράς προϊόντων.

Ενα νέο δίκτυο μεταφοράς εμπορευμάτων στην χώρα -που θα βάλει «στοπ» στην διακίνηση εμπορευμάτων στα κέντρα των πόλεων με τον πιο γηρασμένο στόλο φορτηγών στην ΕΕ- αναμένεται να δημιουργηθεί με την υιοθέτηση νέων νομοθετημάτων που έχουν ήδη συνταχθεί και προωθούνται προς υπογραφή. Μεταξύ αυτών η νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση που δίνει το «πράσινο φως» για την απλούστερη και γρηγορότερη αδειοδότηση εμπορευματικών κέντρων καθώς και city logistics hubs.
Αν και το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο έχει μπει στην τελική ευθεία προκειμένου να ξεκινήσει η κατασκευή του, την ίδια ώρα που έχει δημοπρατηθεί το εμπορευματικό στο στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, ωστόσο έχει ήδη σχεδιαστεί ένα εκτεταμένο δίκτυο μικρότερων κέντρων ακόμα και μέσα στις πόλεις που θα «εξορίσουν» τα παλιά φορτηγά και θα κάνουν πράσινες μεταφορές.
Εκτός από το περιβαλλοντικό όφελος το νέο δίκτυο θα οδηγήσει και σε μεγάλη μείωση του κόστους μεταφοράς των προϊόντων που θα οδηγήσει και σε μείωση όλων των προϊόντων στο σούπερ μάρκετ.
Μιλώντας στην «Η» ο κ. Νίκος Ροδόπουλος Πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Ελληνικής Εταιρείας Logistics τόνισε ότι με τη δημιουργία των νέων κέντρων θα πάψουν να εισέρχονται τα μεγάλα φορτηγά στις αγορές (λαϊκές, λαχαναγορά, κρεαταγορά) και η μεταφορά θα γίνεται με φιλικά προς το περιβάλλον μέσα.

Βέβαια χαρακτήρισε απαραίτητες προϋποθέσεις:

α) την συνεργασία δήμων και τοπικής αυτοδιοίκησης με τους ιδιώτες επενδυτές και
β) την προώθηση των νέων νομοθετημάτων. Παράλληλα, υποστήριξε ότι θα πρέπει να υπάρξουν και κίνητρα φορολογικά και όχι μόνο προκειμένου να γίνουν επενδύσεις.
H Ελλάδα, καταλαμβάνοντας, το 2016, την 47η θέση στο παγκόσμιο δείκτη LPI (Logistics Performance Index), υπολείπεται χωρών, όπως Τσεχία, Ουγγαρία, Πολωνία και Τουρκία.
«Με τη νέα νομοθεσία απελευθερώνεται η δυναμική της αγοράς ώστε να γίνουν αδειοδοτήσεις ενώ παράλληλα παίρνουν ευθύνες περιφέρεια και δήμοι. Ωστόσο ο σχεδιασμός αυτός έρχεται σε αντίθεση με την υπάρχουσα οικονομία. Απαιτείται μείωση τόσο της άμεσης όσο και της έμμεσης φορολόγησης», είπε χαρακτηριστικά.

Η Ελλάδα και τα logistics

H Ελλάδα, καταλαμβάνοντας, το 2016, την 47η θέση στο παγκόσμιο δείκτη LPI (Logistics Performance Index), υπολείπεται χωρών, όπως Τσεχία, Ουγγαρία, Πολωνία και Τουρκία.

Η ανταγωνιστικότητα των εγχώριων logistics, που το 2014 καταλάμβαναν την 44η θέση, αλλά το 2012 την 72η, καταδεικνύει τις αντοχές, αλλά και τις προοπτικές ανάπτυξης των εμπορευματικών μεταφορών και των υπηρεσιών αποθήκευσης.

Συνοπτικά και σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛ. ΣΤΑΤ., ο κλάδος της αποθήκευσης και των υποστηρικτών προς τη μεταφορά δραστηριοτήτων βρισκόταν σε καθοδική πορεία τα έτη 2010 έως και 2013, ενώ από το 2014 σημειώνει ανάπτυξη, με εξαίρεση το πρώτο τρίμηνο του 2016.

Το 2010, ο μέσος ετήσιος δείκτης του κύκλου εργασιών έκλεισε με «βουτιά» 10,8%, το 2011 με 7,9%, το 2012 με 4,8% και το 2013 με 7%. Αντίθετα, το 2014 παρουσίασε άνοδο 5,5%, το 2015 2,5% και το δεύτερο τρίμηνο του 2016 7,5%.

Ο κλάδος των logistics (επιχειρήσεις χερσαίων υπηρεσιών διαχείρισης εφοδιαστικής αλυσίδας) αποτελεί ένα κλάδο με υψηλή δυναμική που μπορεί να ξεκλειδώσει με θεσμικές μεταρρυθμίσεις, τονίζεται σε μελέτη της που συνέταξε η Διεύθυνση Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας για τα χερσαία Logistics.

Όπως αναφέρεται στην μελέτη οι επιχειρήσεις του κλάδου αποδείχτηκαν ανθεκτικές κατά τη διάρκεια της κρίσης, ανεβάζοντας τη συνεισφορά τους στο ελληνικό ΑΕΠ στο 2,9% το 2016 από 2,5% το 2008 και εμφανίζοντας σημάδια σύγκλισης με τα ευρωπαϊκά δεδομένα (3,4% του ΑΕΠ).

Η νέα μελέτη που συνέταξε η Διεύθυνση Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας εστιάζει στον εντοπισμό των κινητήριων δυνάμεων που έχουν τεθεί σε λειτουργία - κυρίως από τις επενδύσεις της COSCO και την ανάπτυξη δικτύων από εταιρείες logistics (4PL)-αλλά και των παραγόντων που φρενάρουν την ανάπτυξη του κλάδου (κυρίως εμπόδια θεσμικής φύσης).

Βασικό συμπέρασμα της ανάλυσης είναι η ισχυρή ανάπτυξη που αναμένεται να έχει ο κλάδος την επόμενη πενταετία. Η θετική μακροοικονομική εικόνα του κλάδου των χερσαίων logistics επιβεβαιώνεται από την έρευνα πεδίου της Εθνικής Τράπεζας σε δείγμα 1.200 μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Σύμφωνα με τα ευρήματα αυτής, ο κλάδος αυτός υπερέχει του λοιπού εταιρικού τομέα σε όλους τους κρίσιμους δείκτες (ζήτηση, εξωστρέφεια, απασχόληση), αξιοποιώντας ως βασική κινητήριο δύναμη τις τεχνολογικές εξελίξεις. Παράλληλα, η χρηματοοικονομική του εικόνα είναι παρόμοια του ευρωπαϊκού μέσου όρου σε όρους ταχύτητας κυκλοφορίας ενεργητικού, κερδοφορίας και μόχλευσης.

Μάλιστα η μελέτη διαπιστώνει ότι η δυναμική του διατηρείται σε υψηλές ταχύτητες. Συγκεκριμένα, καθώς ποσοστό άνω του 10% των βιομηχανικών και εμπορικών ΜμΕ δηλώνει πρόθεση ανάθεσης των εργασιών logistics σε εξειδικευμένες εταιρείες (με το ποσοστό να φτάνει το 15% για τις μεσαίες επιχειρήσεις), η ζήτηση για τις υπηρεσίες του κλάδου αναμένεται να αυξηθεί κατά 30%-40% κατά την επόμενη πενταετία.

Πιέσεις για να ξεμπλοκάρει η διαδικασία

Το «πράσινο φως» του υπουργείου Περιβάλλοντος για την προώθηση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης που αφορά την αδειοδότηση των κέντρων logistics αναμένει η εμπορευματική αγορά της χώρας.

Η σχετική απόφαση έχει αποσταλεί από το υπουργείο Υποδομών στο υπουργείο Περιβάλλοντος όπου παρατηρείται καθυστέρηση της υπογραφής προκειμένου να γίνει απλούστερη η διαδικασία αδειοδότησης των κέντρων αποθήκευσης και διανομής. Μάλιστα πληροφορίες αναφέρουν ότι άμεσα θα υπάρξουν πιέσεις από το υπ. Μεταφορών για την επίσπευση της διαδικασίας, καθώς οι εμπορευματικές μεταφορές και τα logistics κατατάσσονται ψηλά στην ιεραρχία του υπουργείου. Σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς, η προσπάθεια ανάδειξης της Ελλάδας σε εμπορευματικό κέντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης δεν περνάει μόνο μέσα από μεγάλα διαμετακομιστικά κέντρα, όπως το Θριάσιο Πεδίο ή το Στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, αλλά και από ένα δίκτυο μικρότερης εμβέλειας εμπορευματικών κέντρων, με πρώτους σταθμούς την Αλεξανδρούπολη και το Σχηματάρι.

Στόχος της ΚΥΑ είναι να επιλύσει σειρά γραφειοκρατικών και πολεοδομικών ζητημάτων και την αναβάθμιση των εμπορευματικών υποδομών (οδικοί άξονες, σιδηρόδρομος, εμπορευματικά κέντρα, κ.τ.λ.).

Παράλληλα θα ανοίξει τον δρόμο για την δημιουργία και νέων κέντρων μέσα στις πόλεις διευκολύνοντας σημαντικά τις μεταφορές και οδηγώντας σε μειώσεις στις τιμές των προϊόντων που μπορεί να αγγίξουν μέχρι και το 20%.

Συντάκτης: Μαράα Μόσχου
Πηγή: imerisia.gr