Μεμονωμένα περιστατικά, αλλά και κυκλώματα που πωλούν πλαστά εισιτήρια, υπαλλήλους ιδιωτικών εταιρειών φύλαξης έως και...απλούς χούλιγκαν «βλέπουν» αρμόδια κυβερνητικά στελέχη πίσω από τις συνεχιζόμενους βανδαλισμούς μηχανημάτων των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας.
Τα περιστατικά είναι σχεδόν καθημερινά, ενώ ορισμένα δεν γίνονται καν γνωστά, όπως υποστηρίζουν οδηγοί λεωφορείων. Με τη δικαιολογία ότι τα επικυρωτικά μηχανήματα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου είναι ασφαλισμένα και την αντικατάστασή τους αναλαμβάνει ο ανάδοχος του έργου, η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών αγνοεί επιδεικτικά την πιο σημαντική απώλεια για τα μέσα μαζικής μεταφοράς της Αθήνα: Το κόστος για τις αστικές συγκοινωνίες δεν αποτιμάται μόνο σε χρήματα, αλλά έχει να κάνει κυρίως με το έντονο αίσθημα ανασφάλειας που διακατέχει πλέον επιβάτες και εργαζομένους. Η αντιστροφή, μάλιστα, αυτής της εικόνας για τα μέσα μαζικής μεταφοράς θα απαιτήσει πολύ αποτελεσματικότερες κινήσεις από τις έως τώρα εξαγγελίες.
Τα παραπάνω περιστατικά, πάντως, δεν αποτελούν νέο φαινόμενο, καθώς οι επιθέσεις σε σταθμούς του μετρό και στη συνέχεια κατά ελεγκτών έχουν ξεκινήσει εδώ και ενάμιση χρόνο. Στη συνέχεια «υιοθετήθηκε» από τους δράστες μια νέα πρακτική, η πυρπόληση λεωφορείων και τρόλεϊ. Η πρώτη αντίδραση του ΟΑΣΑ τότε ήταν να διακόψει την κυκλοφορία των γραμμών που περνούν έξω από το Πολυτεχνείο, όπου σημειώθηκαν τα περισσότερα περιστατικά. Στη συνέχεια η απόφαση ανακλήθηκε, αλλά λίγες ημέρες αργότερα οχήματα των ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) έπεσαν ξανά θύματα εμπρησμού.
Η αδράνεια του κρατικού μηχανισμού απέναντι στις επιθέσεις είναι πρωτοφανής. Στελέχη του ΟΑΣΑ και του υπουργείου Υποδομών «δείχνουν» την ΕΛ.ΑΣ., υποστηρίζοντας ότι η διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας των μέσων μεταφοράς αποτελεί δική της ευθύνη. Ο ΟΑΣΑ υποστηρίζει ότι έχει απευθύνει εκκλήσεις στην αστυνομία, αλλά εκ του αποτελέσματος προκύπτει ότι κανένα ουσιαστικό βήμα δεν έγινε. Ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σπίρτζης πρόσφατα θυμήθηκε μια παλιά του εξαγγελία: Τη σύναψη προγραμματικών συμβάσεων με την ΕΛ.ΑΣ., ώστε δυνάμεις της να αναλάβουν τη μόνιμη φύλαξη σταθμών του μετρό και του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου. Πρόκειται για μια κίνηση η οποία ανακοινώθηκε πριν από περίπου ένα χρόνο, αλλά ποτέ δεν υλοποιήθηκε. Αιτία ήταν η αδυναμία της ΕΛ.ΑΣ. να διαθέσει τόσο προσωπικό στον ΟΑΣΑ, λόγω ελλείψεων. Παρ’ όλα αυτά, πριν από λίγες ημέρες ο κ. Σπίρτζης επανέφερε την ίδια εξαγγελία.
Στο μεταξύ, το σώμα των 200 μυστικών αστυνομικών, το οποίο έχει αναλάβει να περιπολεί στα μέσα μαζικής μεταφοράς δεν φαίνεται να έχει καταφέρει να αποτρέψει νέες επιθέσεις. Η δράση των βανδάλων συνεχίζεται σε μέσα σταθερής τροχιάς και λεωφορεία. Τελευταία, έχει συζητηθεί η τοποθέτηση αστυνομικών σε σταθμούς μετρό και ηλεκτρικού σιδηροδρόμου. Εκεί έχουν κάνει πιο αισθητή την παρουσία τους. Ωστόσο, το γεγονός ότι δεν περιπολούν μόνιμα φαίνεται ότι αφήνει περιθώρια δράσης στους βανδάλους.
Πριν από μήνες στελέχη των ΟΣΥ υποστήριζαν ότι μέσω της τηλεματικής (κατόπιν επαναπρογραμματισμού του συστήματος) θα παρέχεται η δυνατότητα στους οδηγούς να χρησιμοποιούν ειδικό κουμπί επείγουσας απευθείας κλήσης στην αστυνομία όταν παρατηρείται κίνδυνος. Παρά το γεγονός ότι έχουν περάσει τέσσερις μήνες από τότε που ανακοινώθηκε αυτό το μέτρο, δεν έχει τεθεί σε εφαρμογή.
Σημειώνεται ότι το κόστος καθενός από τα 6.500 επικυρωτικά μηχανήματα που τοποθετούνται στα λεωφορεία ανέρχεται στα 1.000 ευρώ, ενώ οι πύλες (εισόδου - εξόδου) που βρίσκονται στους σταθμούς του μετρό (επίσης συχνά στόχοι βανδάλων) αποτιμώνται σε 5.000 ευρώ η καθεμία.
Συντάκτης: ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ
Πηγή: kathimerini.gr