Το μεγαλύτερο συγκοινωνιακό και περιβαλλοντικό έργο της Αττικής, η επέκταση της Γραμμής 3 από την Αγία Μαρίνα μέχρι το Δημοτικό Θέατρο, μπήκε αισίως στην 5η χρονιά του και πλέον τα έργα είναι σε αρκετά ώριμο στάδιο.
Η απόφαση που ελήφθη για την τμηματική παράδοση της μεγάλης επέκτασης σε 2 δόσεις, διευκολύνει και την κατασκευή αλλά και τη λειτουργία της γραμμής. Έτσι, όπως έγινε γνωστό από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Αττικό Μετρό, κο Θεόδωρο Παπαδόπουλο, το πρώτο εξάμηνο του 2019 θα παραδοθούν σε λειτουργία οι 3 πρώτοι σταθμοί της επέκτασης ΑΓΙΑ ΒΑΡΒΑΡΑ, ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ και ΝΙΚΑΙΑ.
Για το δεύτερο εξάμηνο του 2020 προγραμματίζεται η συνολική παράδοση της επέκτασης με τη λειτουργία των άλλων 3 σταθμών ΜΑΝΙΑΤΙΚΑ, ΠΕΙΡΑΙΑΣ, ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ, μεγαλώνοντας την Γραμμή 3 κατά πολύ καθώς συνολικά θα έχει 27 σταθμούς και θα φτάνει από το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά μέχρι το Αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος φτάνοντας σε μήκος τα 50χλμ. Η απόσταση αναμένεται να διανύεται σε λίγο παραπάνω από μία ώρα, περίπου 65-70 λεπτά.
H λειτουργία του πρώτου τμήματος θα φέρει μεγάλες συγκοινωνιακές αλλαγές στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά καθώς οι σταθμοί μέχρι τη Νίκαια θα συνδεθούν με το δίκτυο Μετρό και πλέον μία μεταφορά από τη Νίκαια μέχρι το Σύνταγμα θα είναι υπόθεση 12 λεπτών όταν σήμερα απαιτείται σχεδόν μία ώρα. Ο δε σταθμός της Αγίας Βαρβάρας όταν θα λειτουργήσει όλη η γραμμή μέχρι το κέντρο του Πειραιά, θα χρειάζονται μόλις 10 λεπτά τόσο μέχρι το Δημοτικό Θέατρο όσο και μέχρι το Σύνταγμα.
To ypodomes.com είχε την ευκαιρία να φιλοξενηθεί στους χώρους των εργοταξίων και εξασφάλισε για εσάς, αποκλειστικές εικόνες και βίντεο από όλους τους υπό κατασκευή σταθμούς αλλά και το Φρέαρ Δηληγιάννη από όπου αναμένεται να εξέλθει ο "Ιππόδαμος".
Αναφορικά με τον Μετροπόντικα, βρίσκεται μόλις 70 μέτρα από τον σταθμό ΜΑΝΙΑΤΙΚΑ και το "breakthrough" αναμένεται να γίνει στα τέλη Μαρτίου. Αμέσως μετά από μία μικρή περίοδο συντήρησης του μηχανήματος θα ξεκινήσει η διάνοιξη για τα τελευταία 2.200 μέτρα. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό που υπάρχει μέχρι τον Σεπτέμβριο αναμένεται να φτάσει στο σταθμό ΠΕΙΡΑΙΑΣ (1.100 μέτρα) από όπου θα περάσει χωρίς να έχει διανοιχθεί για λόγους οικονομίας χρόνου. Μέχρι το τέλος του έτους θα φτάσει στον τερματικό σταθμό ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (800 μέτρα) όπου όλα θα είναι έτοιμα να τον "προηπαντήσουν" και στις αρχές του 2018 θα εξέλθει από το Φρέαρ Δηληγιάννη έχοντας ολοκληρώσει την πορεία διάνοιξης της Σήραγγας των 7,5χλμ. της επέκτασης.
Στο έργο σήμερα εργάζονται περίπου 1.500 άτομα ενώ υπολογίζεται ότι λόγω του έργου επηρεάζονται ακόμα 1.500 θέσεις εργασίας από εργολάβους που έχουν συμβληθεί με τον κατασκευαστή. H πρόοδος του έργου είναι κάτι λιγότερο από 50% όμως αυτό δεν λέει κάτι καθώς η περίοδος των Η/Μ και των αρχιτεκτονικών, έχει ξεκινήσει και θα αυξάνει γεωμετρικά μήνα-μήνα την συνολική πρόοδο του έργου.
Οι εργασίες επιδομής (το στρώσιμο των γραμμών) επίσης έχουν ξεκινήσει μετά τον σταθμό ΑΓΙΑ ΜΑΡΙΝΑ και θα γίνουν πιο έντονες το επόμενο διάστημα και σίγουρα θα ενταθούν με την ολοκλήρωση του Μετροπόντικα. Ας δούμε όμως και την πορεία των έργων ανά σταθμό.
ΣΤΑΘΜΟΣ ΑΓΙΑ ΒΑΡΒΑΡΑ (ο προχωρημένος σταθμός)
Μιλάμε για τον πλέον προχωρημένο σταθμό. Στο εσωτερικό του σταθμού γίνονται αρχιτεκτονικά τελειώματα καθώς έχουμε εργασίες τοιχοποιίας, επιχρίσματα, βαψίματα, ενώ έχει ξεκινήσει και η εγκατάσταση των Η/Μ. Επίσης έχουν εγκατασταθεί και οι κυλιόμενες κλίμακες και γίνονται και οι πρόδρομες εργασίες για την επιδομή. Στο επίπεδο της αποβάθρας θα ξεκινήσει σύντομα η τοποθέτηση των δαπέδων.
Στο εξωτερικό του σταθμού έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή της πλάκας οροφής και γίνονται πλέον επιχώσεις προκειμένου να γίνει η οριστική αποκατάσταση του χώρου. Η απόδοση του μεγαλύτερου μέρους του εργοταξίου αναμένεται εντός του 2018 και πλήρως, με τη λειτουργία του σταθμού το 2019.
ΣΤΑΘΜΟΣ ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ (ο σταθμός-εργοστάσιο)
Ο σταθμός ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ είναι η αιτία που θα τρέξουν πιο γρήγορα τα έργα και θα γίνει εφικτή η παράδοση σε 2 φάσεις. Αυτό γιατί μεταφέρθηκε εδώ (από τον επίσταθμο της Αγίας Βαρβάρας) η μεταφορά των εκσκαφών του Μετροπόντικα, τα "δαχτυλίδια" της σήραγγας που είναι τα προκατασκευασμένα κομμάτια που συνθέτουν της Σήραγγα κάνοντας τον σταθμό να μοιάζει με εργοστάσιο. Ο σταθμός είναι πολύ προχωρημένος αλλά προς το παρόν δεν έχει ολοκληρωθεί η πλάκα οροφής η οποία θα παραμείνει έτσι μέχρι να ολοκληρώσει ο Μετροπόντικας. Εσωτερικά έχουν ξεκινήσει τα αρχιτεκτονικά τελειώματα του σταθμού που δεν είναι τόσο ορατά λόγω της ανοιχτής οροφής. Η απόδοση του εργοταξίου θα γίνει με τη λειτουργία του σταθμού το 2019.
Δείτε βίντεο με την πρόοδο του σταθμού πατώντας εδώ
ΣΤΑΘΜΟΣ ΝΙΚΑΙΑ (ο ώριμος σταθμός)
Ο σταθμός ΝΙΚΑΙΑ είναι επίσης ιδιαίτερα ώριμος κατασκευαστικά. Έχουν ξεκινήσει αρχιτεκτονικά τελειώματα καθώς ολοκληρώθηκε ο φέρων οργανισμός. Τοιχοποιία, επιχρίσματα, βαψίματα και εργασίες Η/Μ είναι σε πλήρη εξέλιξη. Την ίδια ώρα έχουν εγκατασταθεί 8 από τις 14 κυλιόμενες κλίμακες.
Στο εξωτερικό του σταθμού, έχει ολοκληρωθεί η πλάκα οροφής και το επόμενο διάστημα θα ξεκινήσει η επίχωση και η οριστική αποκατάσταση της πλατείας. Η απόδοση του εργοταξίου θα γίνει με τη λειτουργία του σταθμού το 2019.
Σταθμός ΜΑΝΙΑΤΙΚΑ (ο ιδιόρρυθμος σταθμός)
Εδώ έχουμε μία ιδιαίτερη περίπτωση σταθμού. Με ελάχιστο χώρο στη διάθεση της η Αττικό Μετρό έπρεπε να αυτοσχεδιάσει για να καταφέρει να "φυτέψει" ένα σταθμό στην πυκνοκατοικημένη περιοχή των Μανιάτικων. Η λύση που προκρίθηκε είναι η δημιουργία ενός τετράγωνου cut&cover παρακείμενο στην οδό Αιτωλικού το οποίο θα λειτουργεί ως το σημείο εισόδου/εξόδου του σταθμού με πρόσβαση στις αποβάθρες από 2 διαφορετικά επίπεδα.
Ο κυρίως σταθμός σκάβεται εξ`ολοκλήρου υπόγεια κατά μήκος της οδού Αιτωλικού. Πρόκειται για σπάνια περίπτωση κατασκευής που στο Μετρό της Αθήνας το έχουμε συναντήσει στους σταθμούς Μοναστηράκι, Ακρόπολη και Αμπελόκηποι. Μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί η εκσκαφή και αναμένεται η έλευση του Μετροπόντικα. Εδώ δεν έχουμε μεγάλη ωριμότητα στο σταθμό καθώς τα έργα πολιτικού μηχανικού είναι σε εξέλιξη. Ο σταθμός αυτός θα έχει μόνο μία είσοδο/έξοδο και η κατασκευή του θυμίζει τον τρόπο κατασκευής του σταθμού ΧΟΛΑΡΓΟΣ.
Η άμεση γειτνίαση του σταθμού με τις γύρω κατοικίες τον κάνει να μοιάζει πολύ "στριμωγμένος" και θα ήταν ιδανικά αν μπορούσαν να γίνουν επιπλέον απαλλοτριώσεις για να δημιουργηθεί ο απαραίτητος χώρος που βλέπουμε σε άλλους σταθμούς Μετρό. Η απόδοση του σε λειτουργία έχει ενταχθεί στη Β`φάση για το 2020.
Σταθμός ΠΕΙΡΑΙΑΣ (ο προβληματικός σταθμός)
Εδώ μετράμε προβλήματα αλλά μετράμε και λύσεις. Έχουμε: μετατόπιση σταθμούς λόγω εύρεσης αγωγού της ΕΥΔΑΠ, εύρεση βόμβας από το Β`Παγκ.πόλεμο, προβλήματα λόγω εγγύτητα με τη θάλασσα και άλλα πολλά. Σήμερα είμαστε σε καλύτερο σημείο καθώς είναι σε προχωρημένο σταδιο οι διαφραγματικοί τοίχοι (τσιμεντένιοι τοίχοι που θα εξασφαλίσουν την μόνωση του σταθμού περιμετρικά και θα επιτρέψουν την χωρίς προβλήματα εκσκαφή του). Η εκσκαφή αναμένεται να ξεκινήσει το καλοκαίρι, να σταματήσει λίγο μετά για να περάσει με ασφάλεια το ΤΒΜ και να συνεχίσει μετά.
Ο σταθμός έχει πολύ βαριά μέτρα αντιστήριξης καθώς είναι "υποθαλάσσιος" (είναι κάτω από τη στάθμη της θάλασσας και σε σημείο που πριν 70 χρόνια ήταν η ακτή. Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε πως η αρχαία ακτή ήταν ακόμα πιο μέσα στο σημείο που σήμερα είναι το Εμπορικό Επιμελητήριο Πειραιά.
Εδώ είναι επισφαλές να μιλάμε προς το παρόν για την χρονική παράδοση του σταθμούς μιας και ακόμα δεν έχει διανοιχθεί και δεν έχει περάσει το ΤΒΜ. Με το καλό σενάριο θα λειτουργήσει στη Β`φάση το 2020.
Σταθμός ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ (ο αρχοντικός σταθμός)
Ο τερματικός σταθμός της επέκτασης είναι χωροθετημένος στην καρδιά της πόλης. Είναι σε πολύ προχωρημένη κατασκευή καθώς έχει ολοκληρωθεί σε μεγάλο βαθμό ο σκελετός του σταθμού και σε κάποιο τμήμα έχει πέσει και η πλάκα οροφής. Ολοκληρωμένη είναι και η συνδετήρια σήραγγα. Εκεί είναι όλα έτοιμα για να υποδεχθεί τον Μετροπόντικα για να ξεκινήσουν τα αρχιτεκτονικά τελειώματα. Όταν θα λειτουργήσει θα είναι ένας μεγάλος, αρχοντικός σταθμός με 3 εισόδους/εξόδους. Η λειτουργία του σταθμούς έχει προγραμματιστεί για το 2020 με τη Β`φάση.
Περίπου 300 μέτρα πιο πέρα είναι το Φρέαρ Δηληγιάννη που θα είναι και το τέρμα της διαδρομής του Μετροπόντικα. Όταν φτάσει εκεί, σε περίπου 1 χρόνο θα αποσυναρμολογηθεί και θα αποσυρθεί. Είναι σε βάθος -25 μέτρα και είναι από τα εντυπωσιακότερα σημεία του έργου.
Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να σημειώσουμε πως το σημείο κλειδί για να ολοκληρωθεί ομαλά το έργο σε 2 φάσεις, το 2019 και το 2020 θα πρέπει ο Μετροπόντικας να προχωρήσει μετά το Μανιάτικα χωρίς προβλήματα και να κάνει σπριντ, ανοίγοντας κατά μ.ο. 15 μέτρα την ημέρα. Από αυτόν εξαρτάται όλο το χρονοδιάγραμμα και σε κάθε περίπτωση η ομαλότερη ολοκλήρωση του μεγάλου έργου των 700εκ.ευρώ, του μεγαλύτερου έργου Μετρό στην Αθήνα για την τρέχουσα δεκαετία.
Συντάκτης: Νίκος Καραγιάννης
Πηγή: ypodomes.com