Πώς απαντά η Αττικό Μετρό σχετικά με την εκμετάλλευση των περιουσιακών της στοιχείων και τη διαφημιστική εκμετάλλευση χώρων των μέσων σταθερής τροχιάς, μετά την αλλαγή της σχετικής τροπολογίας από τον υπουργό Υποδομών.
Τη δική της εκδοχή για τη διαφημιστική εκμετάλλευση χώρων των μέσων σταθερής τροχιάς (μετρό, ηλεκτρικός σιδηρόδρομος και τραμ), μετά τις κινητοποιήσεις που έχουν ξεκινήσει οι εργαζόμενοι στη ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες ΑΕ) δίνει με σημερινή της ανακοίνωση η διοίκηση της Αττικό Μετρό.
Χθες το βράδυ, και σε μια προσπάθεια να περιοριστούν οι αντιδράσεις των εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ που έχουν εξαγγείλει νέες κινητοποιήσεις για την ερχόμενη εβδομάδα, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, άλλαξε την τροπολογία για τα έσοδα από την εκμετάλλευση χώρων για διαφημίσεις. Οπως υποστήριξε στη Βουλή, «δεν τίθεται κανένα θέμα ιδιωτικοποίησης ή απαξίωσης του ρόλου της ΣΤΑΣΥ. Δεν μπαίνει επίσης κανένα θέμα για τα έσοδα της ΣΤΑΣΥ. Γι’ αυτό και καταθέτουμε νομοτεχνική βελτίωση, που προβλέπει ότι ακόμη και αν ο ΟΑΣΑ είναι ο φορέας που θα συνάψει τις συμβάσεις με την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, τα έσοδα αυτά θα εγγράφονται ως έσοδα της ΣΤΑΣΥ, τουλάχιστον κλειδωμένα αυτά που ανήκουν στον απολογισμό του 2016. Άρα να μην έχουν καμία ανησυχία οι εργαζόμενοι».
Αναφορικά με τη νομοθετική ρύθμιση, η οποία αφορά την εκμετάλλευση περιουσιακών στοιχείων της Αττικό Μετρό Α.Ε. (ΑΜ) και την παραπληροφόρηση που έχει αναπτυχθεί, η διοίκηση της ΑΜ «διευκρινίζει τα εξής:
1. Το δίκτυο των γραμμών 2 και 3 του ΜΕΤΡΟ της Αθήνας αποτελεί, στο σύνολό του, περιουσιακό στοιχείο της Α.Μ.
2. Η κατασκευή του δικτύου πραγματοποιήθηκε αποκλειστικά με χρηματοδότηση του Π.Δ.Ε. και με δανειοδότηση της ΕΤΕπ. Η αποπληρωμή του κεφαλαίου των δανείων της ΕΤΕπ γίνεται μέσω της χρηματοδότησης του Π.Δ.Ε., ενώ η αποπληρωμή των τόκων και των εγγυήσεων προβλέπεται από τη λειτουργία του δικτύου και τη γενικότερη εμπορική εκμετάλλευση των χώρων του ΜΕΤΡΟ.
3. Για προφανείς λόγους συνέργειας, με το Νόμο 3920, Άρθρο 1, παράγραφος 4(β) δόθηκε η δυνατότητα στην ΑΜ να παραχωρεί, κατόπιν συμφωνίας, χώρους στη ΣΤΑΣΥ για εκμετάλλευση. Τέτοια συμφωνία βρίσκεται σε εκκρεμότητα, όχι εξαιτίας της ΑΜ, και η ΣΤΑΣΥ εκμεταλλεύεται μέχρι σήμερα το δίκτυο της ΑΜ χωρίς θεσμική βάση.
4. Για επίσης προφανείς λόγους συνέργειας, με την πρόσφατη ρύθμιση προβλέπεται η δυνατότητα στην ΑΜ να παραχωρεί, κατόπιν συμφωνίας, χώρους και στον ΟΑΣΑ, όπως προβλέπεται και για τη ΣΤΑΣΥ.
5. Η ΑΜ δεν έχει λάβει ούτε ένα ευρώ επιχορήγηση μέσω του Π.Δ.Ε. ή άλλης πηγής εκτός από ποσά που αντιστοιχούνται σε παραχθέν έργο. Η αποπληρωμή των λοιπών υποχρεώσεων (κυρίως τόκοι και εγγυήσεις) δεν μπορεί να γίνει παρά μόνο μέσα από την αξιοποίηση του συνόλου της περιουσίας της. Η προσφυγή στη δυνατότητα που δίνουν οι νομοθετικές ρυθμίσεις για συνέργειες με ΣΤΑΣΥ και ΟΑΣΑ αποτελεί αποκλειστική διακριτική ευχέρεια της ΑΜ και -σε όποιο βαθμό γίνει- θα προβλέπει έσοδα και για την ΑΜ. Οποιαδήποτε άλλη αντιμετώπιση αποτελεί έμμεση επιδότηση της λειτουργίας είτε της ΣΤΑΣΥ είτε του ΟΑΣΑ, σε βάρος της ΑΜ, στην οποία δεν είμαστε διατεθειμένοι να συμβάλουμε».
Ο κ. Σπίρτζης είχε υποστηρίξει χθες στη Βουλή πως για τον σταθμό του Συντάγματος, το μέγιστο ποσό που έχει συλλεχθεί την τελευταία πενταετία από διαφημιστικά έσοδα είναι της τάξης του 1.200.000 ευρώ. Το 2013 ήταν μόλις 520.000 ευρώ. Το 2014 857.000 ευρώ. «Φέτος, με μια καλύτερη διαχείριση από τη ΣΤΑΣΥ, είναι 1.018.000 ευρώ, αλλά καταλαβαίνετε ότι αυτό αντιστοιχεί σε ένα μικρό ή μεσαίο κατάστημα της περιοχής του Συντάγματος, όχι για τον σταθμό του μετρό».
Τα έσοδα από τις διαφημίσεις στους συρμούς το 2013 ήταν 1.289.000 ευρώ, όταν μετακινούνται ενάμισι εκατομμύριο επιβάτες κάθε χρόνο. Το 2016 ήταν 1.426.000 ευρώ. Τα δε έσοδα από τα πλαίσια στους σταθμούς είναι μόλις 276.841 ευρώ το 2015, 326.755 ευρώ το 2014 και το 2016 ανέβηκε λίγο στις 451.000 ευρώ.
«Αυτό δείχνει, όμως, ότι ακόμη και τον μήνα Δεκέμβριο, που έχουμε μεγάλη διαφημιστική ζήτηση, πάνω από το 50% των πάνελ είναι ελεύθερα. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει και δεν υπήρχε συγκεκριμένος μηχανισμός στις αστικές συγκοινωνίες για να εκμεταλλευόμαστε θετικά προς όφελος των εργαζομένων και των επιβατών αυτά τα περιουσιακά στοιχεία της Αττικό Μετρό», είχε υποστηρίξει ο κ. Σπίρτζης.
Συντάκτης: Φώτης Κόλλιας
Πηγή: euro2dey