Σάββατο 4 Φεβρουαρίου 2017

Θεσσαλονίκη: Ολοκληρώθηκε η πρώτη σήραγγα του μετρό.

Υποδοχή του μετροπόντικα στο σταθμό Ανάληψη

Στο τέλος Μαρτίου θα έχει ολοκληρωθεί και η δεύτερη σήραγγα της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης, ενώ χθες ο πρώτος μετροπόντικας, ο επονομαζόμενος «Ηρακλής» έφθασε στο σταθμό «Ανάληψη», τον τελευταίο της υπόγειας κεντρικής διαδρομής του. Η υποδοχή του μετροπόντικα έγινε το μεσημέρι από τον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστο Σπίρτζη, ο οποίος χαρακτήρισε σημαντική τη χθεσινή ημέρα, καθώς «ολοκληρώθηκε η διάνοιξη της πρώτης σήραγγας εντός του χρονοδιαγράμματος και σε ενάμιση μήνα θα ολοκληρωθεί η διάνοιξη και της δεύτερης σήραγγας, επομένως τελειώνουν τα έργα πολιτικού μηχανικού».

Ο ίδιος απάντησε σε παλαιότερη δήλωση του υφυπουργού Παιδείας Κώστα Ζουράρι, σύμφωνα με την οποία «ο ΠΑΟΚ θα πάρει πρωτάθλημα όταν θα τελειώσει το μετρό Θεσσαλονίκης, δηλαδή ποτέ», λέγοντας ότι «στη Ζουράριο κλίμακα αξιολόγησης, τα επόμενα χρόνια ο ΠΑΟΚ θα πάρει πρωτάθλημα». Ο Χρήστος Σπίρτζης υποστήριξε ότι «χρέος μας είναι, το 2019 να έχει ολοκληρωθεί το έργο, ώστε να ξεκινήσει η δοκιμαστική λειτουργία του και το 2020 να παραδοθεί στο κοινό μαζί με την επέκταση προς την Καλαμαριά. Στόχος είναι μέχρι τότε να έχουμε σχεδιάσει και να έχουμε ξεκινήσει και τις επεκτάσεις για τις δυτικές συνοικίες και το αεροδρόμιο». Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα, ο υπουργός δεν ήταν σε θέση να πει με βεβαιότητα ότι δεν θα υπάρξουν προβλήματα με τις εργασίες που θα γίνονται στο σταθμό Βενιζέλου, οι οποίες υπολογίζεται να συνεχιστούν μετά το 2020, εκτιμώντας ότι «μπορεί να έχουμε κάποιο πρόβλημα σε ό,τι αφορά τις αρχαιολογικές εργασίες και το πώς θα λυθεί το θέμα της έλξης, αλλά πιστεύω ότι η Αττικό Μετρό θα βρει λύση».

Ιστορική χαρακτήρισε τη χθεσινή ημέρα και ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε, καθηγητής Γιάννης Μυλόπουλος, καθώς «η ολοκλήρωση της διάνοιξης της σήραγγας ουσιαστικά σημαίνει την αρχή του τέλους για την ολοκλήρωση του έργου. Οι άλλες εργασίες είναι απόλυτα ελεγχόμενες, διότι το πιο δύσκολο, χρονοβόρο κομμάτι έχει τελειώσει. Έχοντας ξεπεράσει και το πολύ μεγάλο εμπόδιο του σταθμού της Βενιζέλου και έχοντας ολοκληρώσει και τις σήραγγες, αντιλαμβάνεστε πλέον, ότι το μετρό Θεσσαλονίκης μπαίνει στην τελευταία διαδρομή μέχρι την ολοκλήρωση. Η σημερινή μέρα δίνει τη βεβαιότητα, ότι σε δύο χρόνια θα ξεκινήσουν οι δοκιμαστικές διαδρομές και το 2020 το μετρό θα παραδοθεί στους πολίτες της Θεσσαλονίκης». Ο κ. Μυλόπουλος εξήγησε, ότι ξεκινούν οι μελέτες για τις επεκτάσεις του μετρό προς τη δυτική Θεσσαλονίκη και ήδη έχει δημοπρατηθεί η γεωτεχνική μελέτη για την επέκταση προς Νεάπολη, Σταυρούπολη, νοσοκομείο Παπαγεωργίου. Η υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας – Θράκης) Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά τόνισε ότι «το έργο γίνεται με γρήγορους ρυθμούς. Η κυβέρνηση αποδεικνύει ότι προσπαθεί και προχωρά».

Διαμαρτυρία επαγγελματιών

Στην υποδοχή του μετροπόντικα στο σταθμό «Ανάληψη» ήταν επίσης ο διευθυντής Μετρό Θεσσαλονίκης Γιώργος Κωνσταντινίδης, ο διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό Θόδωρος Παπαδόπουλος, ο πρόεδρος της εταιρείας Άκτωρ Δημήτρης Κούτρας, ο διευθυντής της κατασκευάστριας κοινοπραξίας Μιχάλης Σίμας, στελέχη της Αττικό Μετρό και του εργολάβου. Έξω από το σταθμό της Ανάληψης, επί της οδού Δελφών βρέθηκαν επαγγελματίες που επλήγησαν οικονομικά από τις περιφράξεις των εργοταξίων και διαμαρτύρονταν κρατώντας μαύρο πανό με το ερώτημα «κ. πρωθυπουργέ, τι θα κάνετε για εμάς τους επαγγελματίες που μας έχει καταστρέψει το μετρό;». Σε αυτό το ερώτημα κλήθηκε από τους δημοσιογράφους να απαντήσει ο κ. Μυλόπουλος και είπε ότι «οι επαγγελματίες γνωρίζουν ότι το περισσότερο που μπορεί να κάνει η πολιτεία για αυτούς είναι να τελειώσει το έργο. Το δώρο που μπορούμε να κάνουμε για να απαλλάξουμε την πόλη από την οικονομική φθορά που υπέστη είναι να ολοκληρώσουμε το έργο».

Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να ξεκινήσει η αποσυναρμολόγηση του μετροπόντικα «Ηρακλής» και θα ακολουθήσει του δεύτερου μετροπόντικα «Άκτωρ», ώστε τα μηχανήματα να μεταφερθούν στο σταθμό της Μίκρας, να επανασυναρμολογηθούν και να διανοίξουν τις σήραγγες μήκους 4,8 χλμ. της επέκτασης προς την Καλαμαριά. Υπενθυμίζεται, ότι η πορεία των δύο μηχανημάτων ξεκίνησε στις αρχές του 2009 από το σιδηροδρομικό σταθμό, επί υπουργίας Γιώργου Σουφλιά, ο οποίος τους βάπτισε «Κωστίκα» και «Γιωρίκα». Ο πρώτος άρχισε τη διάνοιξη στα μέσα Ιανουαρίου εκείνου του έτους και ο δεύτερος ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2009. Σε διάρκεια τριών ετών διήνυσαν απόσταση περίπου 6 χιλιομέτρων, μέχρι το σταθμό της Ανάληψης, όπου ακινητοποιήθηκαν τον Απρίλιο του 2012, έχοντας διανοίξει το 73% των σηράγγων. Οι μετροπόντικες ακινητοποιήθηκαν, επειδή δεν είχαν τακτοποιηθεί οι απαλλοτριώσεις στους επόμενους σταθμούς, Πατρικίου και Βούλγαρη. Επίσης, δεν μπορούσαν να περάσουν ούτε από το σταθμό της Ανάληψης, που κατασκευάζεται με πρωτότυπη μέθοδο, λόγω στενότητας. Λόγω του κινδύνου της καθυστέρησης, ο ανάδοχος πρότεινε να μεταφερθούν οι μετροπόντικες στην ανατολική άκρη και να συνεχίσουν από εκεί το έργο τους, αντίστροφα. Η αποσυναρμολόγηση και η μεταφορά τους στη Νέα Ελβετία άρχισε το καλοκαίρι του 2014, αλλά τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους διακόπηκαν όλες οι εργασίες και τα τμήματά τους έμειναν στη Νέα Ελβετία. Οι μετροπόντικες μετονομάστηκαν ο πρώτος σε «Ηρακλής» και ο δεύτερος σε «Άκτωρ» και επανεκκινήθηκαν τον Μάρτιο του 2016, από τον κ. Σπίρτζη και τον κ. Μυλόπουλο, στο εργοτάξιο της Νέας Ελβετίας. Από εκεί ξεκίνησαν αντίστροφα προς την Ανάληψη, όπου έφθασε χθες ο «Ηρακλής» και ακολουθεί σε απόσταση τετρακοσίων μέτρων ο «Άκτωρ».

Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις

Προκειμένου να γίνουν απρόσκοπτα οι εργασίες ανέλκυσης των μετροποντικών, όπως ανακοίνωσε η Αττικό Μετρό Α.Ε., εφαρμόζεται προσωρινή κυκλοφοριακή ρύθμιση στην οδό Δελφών, η οποία θα διαρκέσει για έξι μήνες και προβλέπει: 1. Επαναφέρεται η αμφίπλευρη κίνηση στο τμήμα της οδού Δελφών μεταξύ οδών Μάρκου Μπότσαρη και Γεωργίου Δροσίνη και διακόπτεται η κυκλοφορία όλων των οχημάτων στο τμήμα της οδού Δελφών από την οδό Πέτρου Συνδίκα έως την οδό Γεωργίου Δροσίνη. 2. Δίνεται κίνηση των αυτοκινήτων αμφίπλευρα στην οδό Γεωργίου Δροσίνη.

Για τη διευκόλυνση των οδηγών, η κίνηση που γινόταν προς τα ανατολικά απευθείας δια της οδού Δελφών, θα πραγματοποιείται πλέον μέσω της οδού Δελφών μετά τη διασταύρωση με οδό Μάρκου Μπότσαρη, στη συνέχεια στη Γεωργίου Δροσίνη, ακολούθως στον κυκλικό κόμβο της Πέτρου Συνδίκα και δια της οδού Πέτρου Συνδίκα οι οδηγοί θα εξέρχονται και πάλι στην οδό Δελφών. Ομοίως, η κίνηση προς το κέντρο της πόλης θα μπορεί να πραγματοποιηθεί, είτε από την οδό Δελφών, στη συνέχεια μέσω της οδού Σόλωνος και της οδού Μάρκου Μπότσαρη με κατάληξη στη οδό Δελφών, είτε από την οδό Δελφών, στη συνέχεια μέσω της οδού Σόλωνος, ακολούθως στον κυκλικό κόμβο Πέτρου Συνδίκα και στην οδό Γεωργίου Δροσίνη, με κατάληξη την οδό Δελφών πριν από την οδό Μάρκου Μπότσαρη.

Ο υπουργός επιθεώρησε τον αυτοκινητόδρομο

Ο υπουργός Υποδομών μετά την υποδοχή του μετροπόντικα μετέβη στο τμήμα της ΠΑΘΕ Μαλιακός-Κλειδί, όπου επιθεώρησε τα έργα και τις σήραγγες. Μετά την ενημέρωσή του για την πορεία των έργων δήλωσε πως η σήραγγα των Τεμπών είναι η μεγαλύτερη των Βαλκανίων και έχει ολοκληρωθεί, τονίζοντας πως γίνεται προσπάθεια στο τέλος Μαρτίου να έχουν δοθεί στην κυκλοφορία. «Παρακολουθήσαμε τη μεγαλύτερη σήραγγα των Βαλκανίων να έχει ολοκληρωθεί. Γίνεται προσπάθεια -και πιστεύω πως θα τα καταφέρουμε- στο τέλος Μαρτίου να έχουν τελειώσει και υπολειπόμενες εργασίες, ώστε να ολοκληρωθεί το όνειρο που είχαν οι παππούδες μας και οι γονείς μας», είπε μεταξύ άλλων ο κ. Σπίρτζης.

Αναφερόμενος στο θέμα των διοδίων στα Τέμπη αλλά και σε άλλα σημεία του αυτοκινητόδρομου Αθηνών-Θεσσαλονίκης, εξήγησε πως θα γίνουν οι σταθμοί που είχαν προβλεφθεί στις αρχικές συμβάσεις, επισημαίνοντας βέβαια πως στόχος του υπουργείου είναι «στις αρχές του 2018 να μην υπάρχουν πουθενά μετωπικά διόδια αλλά αναλογικό σύστημα διοδίων». Στη διάρκεια της επιθεώρησης κατατέθηκε αίτημα να μην επιβαρυνθούν οι κάτοικοι της περιοχής από την επιβολή διπλών διοδίων. Το αίτημα κατέθεσαν στον υπουργό ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός και οι δήμαρχοι Λάρισας, Τεμπών και Αγιάς. Ο υπουργός διαβεβαίωσε ότι θα εξετάσει το αίτημα της αυτοδιοίκησης, αφού πρώτα κατατεθεί σχετική πρόταση και από τους δήμους και από τον παραχωρησιούχο.

Συντάκτης:  Φώτης Κουτσαμπάρης
Φωτ. Αλέξανδρος Αβραμίδης
Πηγή: makthes.gr