Τρίτη 28 Φεβρουαρίου 2017

Τι κρύβουν οι έφοδοι των Ευρωπαίων «ράμπο» στα λογιστήρια της ΔΕΗ και του ΑΔΜΗΕ.

Με επιστολή της στις 10 Φεβρουαρίου 2017 η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν ανακινεί το θέμα των κρατικών ενισχύσεων προς τον ΟΣΕ, που σήμερα υπερβαίνουν τα 12 δισ. ευρώ.

Ως «κεραυνός εν αιθρία» εκδηλώθηκε η εαρινή επίθεση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στη χώρα μας. Αρχικά, η επιδρομή των στελεχών της σε ΔΕΗ και ΑΔΜΗΕ, με την κατάσχεση αποδεικτικού υλικού από τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας και στη συνέχεια η ανακίνηση της υπόθεσης των κρατικών ενισχύσεων, ύψους πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ, στον ΟΣΕ, που αναμφίβολα βάζει νάρκη στα θεμέλια των σιδηροδρομικών μεταφορών στη χώρα μας. Αν σ’ αυτές προστεθεί και η προστριβή της κυβέρνησης με τις αρχές ανταγωνισμού της Κομισιόν, σχετικά με την πώληση της Εθνικής Ασφαλιστικής, την εκκαθάριση της ΛΑΡΚΟ και άλλων υποθέσεων, τότε φαίνεται ότι μαίνεται ένας «πόλεμος» μεταξύ κυβέρνησης και Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Σε ό,τι αφορά τις επεμβάσεις σε ΔΕΗ και ΑΔΜΗΕ, είναι η πρώτη φορά που «ράμπο» της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού (DG Comp) εισβάλλουν σε μια ελληνική δημόσια επιχείρηση προκειμένου να ελέγξουν καταγγελίες κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης και αντι-ανταγωνιστικές ενέργειες. Αν και όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η ίδια η Κομισιόν, οι έλεγχοι αυτοί δεν σημαίνουν και την «ενοχή» της επιχείρησης, εν τούτοις όλα δείχνουν ότι κάτι δεν πάει καλά στις σχέσεις της ελληνικής κυβέρνησης με τις κοινοτικές αρχές.

Προς επίρρωσιν του τελευταίου, ήρθε στις 10 Φεβρουαρίου 2017 η επιστολή της DG Comp, με την οποία ανακινούνται όλες οι κρατικές ενισχύσεις του ΟΣΕ που σήμερα ξεπερνούν τα 12 δισ. ευρώ. Μάλιστα ο σχετικός φάκελος, από το επίπεδο της «κοινοποίησης» που είχε καταχωριστεί από το 2011, αναβαθμίστηκε πριν από λίγες ημέρες στο επίπεδο της «παράνομης κρατικής ενίσχυσης». Ετσι, ενώ η κυβέρνηση ανέμενε η υπόθεση αυτή (SA.32543) να μπει στο αρχείο, μαζί με σχετικό φάκελο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (SA.32544), αμέσως μετά την αποκρατικοποίηση της τελευταίας, αντ’ αυτού, δέχθηκε μια τεράστια «ψυχρολουσία».

Και στην περίπτωση αυτή, η Κομισιόν επιχείρησε, τόσο επισήμως όσο και ανεπισήμως, να υποβαθμίσει τη σημασία της κίνησης. Το μήνυμα που εκπέμφθηκε ήταν ότι η ανταλλαγή στοιχείων για την υπόθεση δεν προδικάζει το αποτέλεσμα, ούτε ένα αίτημα επιστροφής των ενισχύσεων. Ωστόσο, όπως δείχνουν τα πράγματα, τώρα η ελληνική κυβέρνηση και ο ΟΣΕ ετοιμάζονται να προσλάβουν στις Βρυξέλλες νομικό σύμβουλο που θα χειριστεί το θέμα. Τουλάχιστον αυτό ξεκαθάρισε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Κωνσταντίνος Πετράκης, στους συνδικαλιστές του ΟΣΕ, με τους οποίους συναντήθηκε στα μέσα της περασμένης εβδομάδας.

Ερμηνείες

Πολλοί ερμηνεύουν αυτή την απότομη αλλαγή στάσης της DG Comp με τις πιέσεις της Κομισιόν προς την ελληνική κυβέρνηση να κλείσει η αξιολόγηση της χώρας από τους θεσμούς. Αυτή η διαδικασία έχει κουράσει τόσο τη χώρα όσο και την Ευρωζώνη.

Αλλοι πάλι διακρίνουν μια κούραση των τεχνοκρατών στις Βρυξέλλες, στο «ξεχείλωμα» των υποθέσεων ανταγωνισμού από ελληνικής πλευράς. Οι υποθέσεις ελέγχου, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, χρονίζουν, όπως για παράδειγμα η υπόθεση της κρατικής ΛΑΡΚΟ, για την οποία επί σειρά ετών οι κυβερνήσεις αδυνατούν να δώσουν απαντήσεις και κυρίως να κλείσουν τη «χαίνουσα πληγή». Αντίθετα, οι εθνικές αρχές, δέσμιες των τοπικών υποσχέσεων και δεσμεύσεων, επιλέγουν μακρόσυρτες διαδικασίες που έχουν ως επίκεντρο την πολιτική, αντί την τεχνοκρατική διαπραγμάτευση. Το τελευταίο, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, έγινε και με τον ΟΣΕ, με την ελληνική κυβέρνηση να αναμένει να επιλυθεί ως «διά μαγείας» το πρόβλημά του, κυρίως μέσω της αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Το χειρότερο είναι ότι η DG Comp αλλά και οι άλλες διευθύνσεις της Κομισιόν έχουν «κουραστεί» με τα πισωγυρίσματα της ελληνικής κυβέρνησης σε διάφορα θέματα. Μεταξύ αυτών, συμπεριλαμβάνεται και η Εθνική Ασφαλιστική. Ενώ η κυβέρνηση έχει συμφωνήσει από τον Νοέμβριο του 2015 στην πώληση της θυγατρικής της ΕΤΕ, τώρα ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος αποστέλλει επιστολές στις Βρυξέλλες, με αίτημα να μην προχωρήσει η πώληση της εταιρείας. Μάλιστα, η κυβέρνηση είχε συμφωνήσει η πώληση της επιχείρησης να έχει συμφωνηθεί πριν από το τέλος του 2016.

ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ
Πηγή: kathimerini.gr