Στα χρέη βυθίζονται οι αστικές συγκοινωνίες, οι οποίες έρχονται αντιμέτωπες με την αδράνεια του κρατικού μηχανισμού απέναντι στην εισιτηριοδιαφυγή. Οι έλεγχοι εισιτηρίων έχουν ατονήσει, ενώ η επικείμενη λειτουργία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου δίνει ένα πρόσθετο άλλοθι για τη μη λήψη μέτρων κατά των τζαμπατζήδων.
Παρά το γεγονός ότι ακριβής υπολογισμός της εισιτηριοδιαφυγής δεν μπορεί να γίνει, υπήρχαν πάντα συγκεκριμένοι μηχανισμοί εκτίμησης των διαφυγόντων εσόδων από την επιβίβαση άνευ εισιτηρίου. Η απάθεια, όμως, με την οποία αντιμετωπίζεται η απώλεια εσόδων, καταδεικνύεται από το γεγονός ότι ούτε οι μηχανισμοί εκτίμησης της εισιτηριοδιαφυγής έχουν ενεργοποιηθεί, ενώ το σύνολο του συστήματος αστικών συγκοινωνιών βασίζεται απλώς σε εκτιμήσεις. Σύμφωνα με αυτές, η εισιτηριοδιαφυγή κοστίζει στις εταιρείες των μέσων μαζικής μεταφοράς 40 - 60 εκατ. ευρώ ετησίως.
Πρόκειται για χρήματα τα οποία θα μπορούσαν να καλύψουν μέρος της «μαύρης» τρύπας των προϋπολογισμών των εταιρειών του ΟΑΣΑ (Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών). Είναι χαρακτηριστικό ότι το α΄ τρίμηνο του 2016 τα έσοδα από πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών διαμορφώθηκαν στα 37,7 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας μείωση 23,44% σε σχέση με το α΄ τρίμηνο του 2015 (49,2 εκατ. ευρώ). Οι χειρότερες επιδόσεις του τριμήνου αναλογούν στον Μάρτιο, με τα αντίστοιχα έσοδα να περιορίζονται κατά 30,8% και να διαμορφώνονται στα 11,9 εκατ. ευρώ, από 17,3 εκατ. ευρώ τον Μάρτιο του 2015. Η κακή κατάσταση των οικονομικών αποτελεσμάτων του 2016 καταδεικνύεται και από το γεγονός ότι πριν από λίγες ημέρες εγκρίθηκε πρόσθετο ποσό ύψους 30 εκατ. ευρώ, το οποίο θα προστεθεί στην υφιστάμενη επιχορήγηση (86 εκατ. ευρώ) που προβλέπει ο κρατικός προϋπολογισμός να δοθεί στις εταιρείες του ΟΑΣΑ.
Και επιθέσεις
Η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου αναμένεται να περιορίσει σε θεαματικό βαθμό την εισιτηριοδιαφυγή, ιδιαίτερα στα μέσα σταθερής τροχιάς, όπου υπολογίζεται ότι θα φτάσει σε μηδενικά επίπεδα. Ωστόσο, η προοπτική του νέου συστήματος έχει αδρανήσει εδώ και μήνες τον ελεγκτικό μηχανισμό, ο οποίος κλήθηκε τον τελευταίο χρόνο να διαχειριστεί σειρά επιθέσεων χωρίς να κινητοποιείται κανένας απολύτως μηχανισμός. Οι αλλεπάλληλες επιθέσεις οδήγησαν τους ελεγκτές έξω από τα οχήματα του ΟΑΣΑ, με το υπουργείο Υποδομών να παρατηρεί και να διαπιστώνει απλώς το φαινόμενο. Την ίδια στιγμή, η έξαρση του κινήματος «δεν πληρώνω» τα τελευταία χρόνια έχει καλλιεργήσει μια νοοτροπία πολύ δύσκολα αντιστρέψιμη, εξηγούν οι συγκοινωνιολόγοι, σε συνδυασμό βέβαια με τις χιλιάδες δυσκολίες, που προστίθενται σε οικονομικό επίπεδο στην καθημερινότητα των πολιτών.
Ταυτόχρονα, οι επιβάτες διαμαρτύρονται, καθώς ο ΟΑΣΑ δεν παρέχει καμία διευκόλυνση σε πρακτικό επίπεδο όσον αφορά την ανεύρεση εισιτηρίων. Τα σημεία πώλησης είναι σημαντικά περιορισμένα, καθώς οι περιπτερούχοι αποφεύγουν την προμήθεια εισιτηρίων, κρίνοντας ότι είναι ασύμφορη, ενώ η δυνατότητα πληρωμής εισιτηρίων με χρεωστικές κάρτες είναι περιορισμένη. Λίγα είναι τα εκδοτήρια που δέχονται κάρτες, ενώ ελλείψει προσωπικού συχνά αυτά αδυνατούν να εξυπηρετήσουν το κοινό.
Ωστόσο, και αυτό είναι ένα ζήτημα το οποίο θα επιλυθεί με την έλευση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, το οποίο τελικώς αναμένεται να ξεκινήσει να λειτουργεί το ερχόμενο καλοκαίρι. Σε πρώτη φάση θα υπάρξει παράλληλη χρήση του χάρτινου και του ηλεκτρονικού εισιτηρίου για λίγους μήνες, μέχρι να ομαλοποιηθεί το σύστημα και να εξοικειωθούν οι πολίτες με τη χρήση του «έξυπνου» εισιτηρίου.
Στο νέο σύστημα, το απλό χάρτινο εισιτήριο και το κουπόνι των μαζικών προϊόντων (μηνιαία και ετήσια κάρτα) θα αντικατασταθούν από την «Εξυπνη Κάρτα» και την «Πολλαπλή Κάρτα». Στην «Πολλαπλή Κάρτα» θα αποθηκεύεται συγκεκριμένος αριθμός κομίστρου και προορίζεται για τους μη συστηματικούς χρήστες των συγκοινωνιών. Η «Εξυπνη Κάρτα» αποτελεί τη μετεξέλιξη των ετήσιων και μηνιαίων καρτών. Και οι δύο τύποι καρτών θα είναι επαναφορτιζόμενοι, ενώ θα μπορούν όσοι το επιθυμούν να καταβάλουν το αντίτιμο για το «γέμισμα» των καρτών με χρεωστική κάρτα.
Σύμφωνα με τον έως τώρα προγραμματισμό, έως τον Φεβρουάριο θα έχει τοποθετηθεί το σύνολο του εξοπλισμού του έξυπνου εισιτηρίου στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, στα λεωφορεία, στα τρόλεϊ και στο τραμ. Μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού θα έχει ολοκληρωθεί η αντίστοιχη διαδικασία στο μετρό.
Συντάκτης: Αλεξάνδρα Κασσίμη
Πηγή: Καθημερινή
Συντάκτης: Αλεξάνδρα Κασσίμη
Πηγή: Καθημερινή