Κυριακή 18 Δεκεμβρίου 2016

Σε εργοταξιακές λαμαρίνες η Θεσσαλονίκη και το νέο έτος.

Οι λαμαρίνες του μετρό θα «κοσμούν» περιοχές της πόλης που αντιμετωπίζουν προβλήματα κυκλοφορίας, πρόσβασης και οικονομικής κίνησης, και οι οδηγοί θα ταλαιπωρούνται όταν διασχίζουν την δυτική εσωτερική περιφερειακή οδό, από τις συνεχείς κυκλοφοριακές ρυθμίσεις λόγω των έργων αναβάθμισης.

Μετρό: Το ταξίδι συνεχίζεται

Οι δύο μετροπόντικες του μετρό Θεσσαλονίκης θα συνεχίσουν το ταξίδι τους το 2017, αλλά αυτήν τη χρονιά θα φθάσουν στο τέρμα του προορισμού τους και μάλιστα μέχρι τα μέσα του Φεβρουαρίου. Τα μηχανήματα ολομέτωπης διάνοιξης σηράγγων έχουν εισέλθει στην τελική ευθεία και απομένει να διανύσουν περί τα 600 μέτρα, για να ανοίξει το σύνολο των σηράγγων. Ο πρώτος μετροπόντικας, που επαναβαπτίστηκε «Ηρακλής», βρίσκεται στο εργοτάξιο του σταθμού Πατρικίου και κατευθύνεται προς τον τελευταίο σταθμό του, στην Ανάληψη, όπου θα φθάσει στα μέσα Ιανουαρίου. Ο δεύτερος, ο «Άκτωρ», ακολουθεί σε απόσταση ασφαλείας διακοσίων μέτρων και θα έρθει μετά από έναν μήνα, οπότε θα είναι έτοιμες οι σήραγγες σε όλο το μήκος των 7,7 χλμ. από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τον τερματικό σταθμό της Νέας Ελβετίας. Μόλις οι μετροπόντικες φθάσουν στην Ανάληψη, θα αποσυναρμολογηθούν, θα μεταφερθούν στο σταθμό της Μίκρας, θα συναρμολογηθούν και θα διανοίξουν τις σήραγγες των 4,8 χλμ. της επέκτασης προς την Καλαμαριά.

Η πορεία των δύο μηχανημάτων ξεκίνησε στις αρχές του 2009 από το σιδηροδρομικό σταθμό. Ο πρώτος άρχισε τη διάνοιξη στα μέσα Ιανουαρίου εκείνου του έτους και ο δεύτερος ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2009. Σε διάρκεια τριών ετών διήνυσαν απόσταση περίπου 6 χιλιομέτρων, μέχρι το σταθμό της Ανάληψης, όπου ακινητοποιήθηκαν τον Απρίλιο του 2012, έχοντας διανοίξει το 73% των σηράγγων. Οι μετροπόντικες ακινητοποιήθηκαν, επειδή δεν είχαν συντελεστεί οι απαλλοτριώσεις στους επόμενους σταθμούς Πατρικίου και Βούλγαρη. Επίσης δεν μπορούσαν να περάσουν ούτε από το σταθμό της Ανάληψης, που κατασκευάζεται με πρωτότυπη μέθοδο, λόγω στενότητας. Λόγω του κινδύνου της καθυστέρησης, ο ανάδοχος πρότεινε να μεταφερθούν οι μετροπόντικες στην ανατολική άκρη και να συνεχίσουν από εκεί το έργο τους, αντίστροφα. Η αποσυναρμολόγηση και η μεταφορά τους άρχισε το καλοκαίρι του 2014, αλλά τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους διακόπηκαν όλες οι εργασίες και τα τμήματά τους έμειναν στη Νέα Ελβετία. Επανεκκινήθηκαν τον Μάρτιο του 2016.

Εντός του 2017 θα ολοκληρωθεί το σύνολο της κατασκευής των 11 εκ των 13 σταθμών του μετρό (πλην των σταθμών Αγίας Σοφίας και Βενιζέλου). Σήμερα έχουν ολοκληρωθεί οι 8 σταθμοί, τρεις είναι υπό ολοκλήρωση, ενώ στο σταθμό Αγίας Σοφίας η αρχαιολογική ανασκαφή θα τελειώσει τον Μάρτιο του 2017, για να ξεκινήσει το τεχνικό έργο. Για το σταθμό Βενιζέλου έχει υπογραφεί από τους εμπλεκόμενους φορείς η προτεινόμενη μελέτη για την κατασκευή του, με ταυτόχρονη ανάδειξη των σημαντικών αρχαιοτήτων που έχουν βρεθεί εκεί. Η μελέτη υποβλήθηκε για έγκριση στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) και οι εργασίες κατασκευής του σταθμού και ανάδειξης των αρχαιοτήτων αναμένεται να ξεκινήσουν στις αρχές του 2017. Όσον αφορά τη συνέχεια του έργου, στα τέλη του 2018 θα είναι έτοιμες οι εγκαταστάσεις του αμαξοστασίου του μετρό Θεσσαλονίκης στην Πυλαία, όπου θα λειτουργεί και το ηλεκτρονικό κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας. Εκείνη την περίοδο θα γίνει και η προμήθεια των βαγονιών και θα ξεκινήσει η δοκιμαστική λειτουργία των συρμών, ώστε εντός του 2020 να εκτελούνται κανονικά τα δρομολόγια. Το αμαξοστάσιο θα είναι ενιαίο, για τη βασική γραμμή και για την επέκταση της Καλαμαριάς, όπου θα υπάρχει απλώς ένας επίσταθμος στη Μίκρα.

Το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης, εάν ολοκληρωθεί το 2020 σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις, θα σημειώσει καθυστέρηση οκτώ ετών από το αρχικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης (που ήταν το 2012) και θα έχει συμπληρώσει 14 χρόνια εργασιών (από τον Ιούνιο του 2006 που άνοιξε το πρώτο εργοτάξιο στο σιδηροδρομικό σταθμό). Υπενθυμίζεται ότι το μετρό, έπειτα από αποτυχημένες προσπάθειες κατασκευής, τον Σεπτέμβριο του 2003 αποφασίστηκε να κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο με συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η σύμβαση με την ανάδοχο κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ IMPREGILO-ANSALDO T.S.F. -SELI-ANSALDOBREDA υπογράφθηκε στις 7 Απριλίου 2006 και στα τέλη Ιουνίου του ίδιου έτους ξεκίνησε η κατασκευή του έργου. Τον Ιούνιο του 2013 υπεγράφη η σύμβαση κατασκευής της επέκτασης του μετρό Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά με την ανάδοχο εταιρεία Άκτωρ Α.Τ.Ε., σε μήκος 4,78 χλμ. με 5 σταθμούς. Σε αντίθεση με τη βασική γραμμή, το έργο της επέκτασης προχωρά ταχύτατα και εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί το 2020.

Συντάκτης:  Φώτης Κουτσαμπάρης
Πηγή: makthes.gr