Παρασκευή 23 Δεκεμβρίου 2016

Πράσινο φως από ΣτΕ για μετρό και τραμ.

ΝΟΜΙΜΕΣ ΟΙ ΜΕΛΕΤΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ

Νόμιμες κρίνει η Δικαιοσύνη μελέτες και υπουργικές αποφάσεις που σχετίζονται με το μετρό της Θεσσαλονίκης και το τραμ του Πειραιά, ανάβοντας ουσιαστικά «πράσινο φως» για τη συνέχιση διαφόρων εργασιών.
Για το μετρό Θεσσαλονίκης το Ε' τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας απέρριψε αίτηση ακύρωσης του Δήμου Θεσσαλονίκης στη μακρά αντιδικία που άνοιξε με αφορμή τον εντοπισμό και την προστασία αρχαιοτήτων, κρίνοντας νόμιμες τις μελέτες και ενέργειες της Πολιτείας για την προσωρινή απόσπαση και επανατοποθέτησή τους.
Το ζήτημα προέκυψε αρχικά προ 4ετίας, όταν εκδόθηκε η πρώτη υπουργική απόφαση για αρχαιότητες που αποκαλύφθηκαν στον σταθμό Βενιζέλου, στο πλαίσιο κατασκευής του Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης, και κατόπιν σχετικής αίτησης αναστολής του Δήμου η Επιτροπή Αναστολών ΣτΕ «πάγωσε» εν μέρει κάποιες διαδικασίες, προς προστασία των αρχαιοτήτων.
Μόλις εκδόθηκε η νεότερη υπουργική απόφαση που επέτρεψε την απόσπαση και επανατοποθέτησή τους αργότερα, για να αναδειχθούν μέσα στον σταθμό, ο Δήμος ξαναπροσέφυγε στο ΣτΕ επικαλούμενος βλάβη των αρχαιοτήτων.

Πολιτιστική κληρονομιά

Αναλύοντας τις ιδιαίτερα προστατευτικές διατάξεις του Συντάγματος και της Σύμβασης της Γρανάδας για την πολιτιστική κληρονομιά, το ΣτΕ δέχθηκε (2611/16) ότι σε εξαιρετικές περιπτώσεις, όπου επιβάλλεται να επιτευχθεί ασφαλής λειτουργία έργου υποδομής που ικανοποιεί ζωτικές ανάγκες του κοινωνικού συνόλου (όπως το μετρό), είναι δυνατό να επιτρέπονται παρεμβάσεις απολύτως αναγκαίες, αφού σταθμιστούν η αξία του μνημείου, η σημασία του επιδιωκόμενου σκοπού και η αναγκαιότητα εκτέλεσης του έργου, και εφόσον διαπιστωθεί ότι δεν υπάρχει εναλλακτική λύση που θα απέτρεπε τυχόν βλάβη του μνημείου.
Αποκρούοντας τις αιτιάσεις του Δήμου το ΣτΕ έκρινε ότι το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, αφού εξέτασε 6 εναλλακτικές προτάσεις, ενέκρινε κατά πλειοψηφία την πλέον ασφαλή -κατά την άποψή του- για τη διάσωση και ανάδειξη των αρχαίων και οι σχετικές πράξεις έχουν εμπεριστατωμένη αιτιολογία. Στην απόφαση επισημαίνεται ότι οι αρχαιολογικές έρευνες μίας 10ετίας, για τις οποίες δαπανήθηκαν 85 εκατ. ευρώ, έφεραν στο φως μεγάλη πυκνότητα αρχαιοτήτων και ότι εάν απαιτηθούν νέες μεταβολές θα υπάρξει νέα έγκριση του ΚΑΣ για την επανατοποθέτηση, που είναι υποχρεωτική με ανασχεδιασμό του σταθμού.
Νόμιμες κρίθηκαν και οι μελέτες για το τραμ του Πειραιά, αφού εξετάστηκαν εναλλακτικές οδεύσεις και σενάρια με άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς, ακόμα και η «μηδενική λύση» της μη εκτέλεσης του έργου. 

ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ:ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΥΛΩΝΙΤΗΣ
Πηγή: ethnos.gr