Πέμπτη 29 Δεκεμβρίου 2016

Με νέο ρεκόρ διακίνησης κοντέινερ θα κλείσει ο Πειραιάς το 2016.

Μετά την εξαγορά του 51% του ΟΛΠ Α.Ε. από τη μητρική China Cosco Shipping, ο στόχος της διοίκησης για το 2017 στη δραστηριότητα των κοντέινερ εστιάζεται στην προσέλκυση όσο το δυνατόν περισσότερων νέων δρομολογίων εταιρειών τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Με νέο ρεκόρ διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, στα 3,450 εκατομμύρια TEU θα κλείσει το 2016 η θυγατρική της Cosco στον Πειραιά ΣΕΠ Α.Ε. που διαχειρίζεται τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς. Παράλληλα, ο ΣΕΠ (Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά) υπερέβη τους στόχους που είχε θέσει για ανάπτυξη 10% φέτος, αφού η αύξηση της διακίνησης διαμορφώνεται κοντά στο 15%. Ομως, όπως σημειώνουν χαρακτηριστικά στην «Κ» κύκλοι της εταιρείας, «θα μπορούσε όπως αποδεικνύεται τώρα να έχει υπερβεί εύκολα και κατά πολύ ακόμα και το ψυχολογικά σημαντικό όριο των 3,5 εκατ. TEU εάν δεν είχαν δημιουργηθεί τόσα προβλήματα από τις αλλεπάλληλες αβαρίες στις πλοηγίδες της πλοηγικής υπηρεσίας, τις απεργίες που κράτησαν ανενεργά αρκετές μέρες φέτος τα ρυμουλκά αλλά και τα προβλήματα στις αρχές του 2016 στη σιδηροδρομική διασύνδεση με την Ευρώπη λόγω του παρατεταμένου μπλόκου από τους μετανάστες στην Ειδομένη, το οποίο αναδρομολόγησε φορτία για άλλα λιμάνια».

Ακόμα και έτσι, πάντως, ο Πειραιάς κρατήθηκε υψηλά στην κατάταξη των μεσογειακών λιμανιών εμπορευματοκιβωτίων και παρά το γεγονός πως η διακίνηση στον προβλήτα Ι, τον οποίο διαχειριζόταν μέχρι το φθινόπωρο ο ΟΛΠ, έχει υποδιπλασιαστεί τα τελευταία δύο έτη εξαιτίας τεχνικών προβλημάτων αλλά και παρατεταμένων απεργιών. Ειδικότερα, ο προβλήτας Ι αναμένεται να κλείσει το 2016 με 270.000 κοντέινερ έναντι 293.000 το 2015, 598.000 το 2014 και 644.000 το 2013. Η αντιμετώπιση των τεχνικών προβλημάτων, η βελτίωση των υποδομών και του εξοπλισμού αναμένεται να ξεκινήσουν στα μέσα του 2017 και έχουν προϋπολογιστεί σημαντικές δαπάνες στο επενδυτικό πρόγραμμα του ΟΛΠ γι’ αυτό τον σκοπό. Νωρίτερα, πιθανότατα τον Μάιο, αναμένεται να παραδοθεί σε πλήρη λειτουργία το έργο του δυτικού τμήματος του προβλήτα ΙΙΙ αλλά και του νέου προβλήτα των πετρελαιοειδών. Πρόκειται για μια επένδυση 230 εκατ. ευρώ για το εμπορικό κομμάτι και άλλων 20 για τον σταθμό καυσίμων που χρηματοδοτήθηκε από την Cosco και εντάσσεται στο πλαίσιο του φιλικού διακανονισμού του 2014, ο οποίος δεν σχετίζεται με τις νέες επενδύσεις ύψους 350 εκατ. ευρώ που έχει δεσμευθεί να πραγματοποιήσει ο κινεζικός όμιλος στο πλαίσιο της συμφωνίας εξαγοράς του 67% του ΟΛΠ. Ηδη, εδώ και λίγους μήνες ο δυτικός προβλήτας ΙΙΙ λειτουργεί πιλοτικά αλλά με σημαντικούς ήδη όγκους. Το έργο ανεβάζει τη δυναμικότητα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων που διαχειρίζεται ο ΣΕΠ Α.Ε. στα 6,8 εκατ. εμπορευματοκιβώτια και μαζί με τον προβλήτα Ι το λιμάνι του Πειραιά θα προσεγγίσει σε δυναμικότητα 7,5 εκατ. μονάδων. Για να αξιοποιηθεί, όμως, όλη αύτη η πρόσθετη δυναμικότητα και με δεδομένο πως το 2016 για τον ΟΛΠ εκτιμάται πως κλείνει με 3,720 εκατ. TEU θα απαιτηθεί σκληρή δουλειά.

Μετά την εξαγορά του 51% του ΟΛΠ Α.Ε. από τη μητρική China Cosco Shipping, ο στόχος της διοίκησης για το 2017 στη δραστηριότητα των κοντέινερ εστιάζεται στην προσέλκυση όσο το δυνατόν περισσότερων νέων δρομολογίων εταιρειών τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Στόχος που κρίνεται δύσκολος αλλά όχι ανέφικτος εάν δεν υπάρξουν απρόβλεπτα γεγονότα. Η πρόκληση είναι διπλή: Αφενός ο σχηματισμός νέων μεγάλων διεθνών συμμαχιών ναυτιλιακών γραμμών έχει ενισχύσει τη διαπραγματευτική ισχύ των πελατών του ΟΛΠ και αφετέρου εντείνεται ο ανταγωνισμός που δέχεται στην ανατολική Μεσόγειο ο Πειραιάς. Τόσο από προϋπάρχοντες λιμένες όπως του Πορτ Σάιντ στην Αίγυπτο και της Σμύρνης στην Τουρκία όσο και από ανερχόμενους όπως η Χάιφα και το Ασντότ στο Ισραήλ αλλά και η Λεμεσός στην Κύπρο.

Οι προσδοκίες για τη δυνητική ανάπτυξη του Πειραιά μετά την ιδιωτικοποίηση και τις κινεζικές επενδύσεις έχουν διαμορφωθεί πλέον σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα όπως καταγράφεται και σε σχετική μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ). Ο ΙΟΒΕ υπολογίζει πως η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ μπορεί δυνητικά να προσθέτει έως και 4 δισ. ετησίως στο ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα και ειδικότερα το 2025 και αθροιστικά 20,7 δισ. στο σύνολο της περιόδου 2016-2025. Συμβολή που συμπεριλαμβάνει έσοδα του Δημοσίου, φόρους, ασφαλιστικές εισφορές, μισθούς, διανεμόμενα μερίσματα, θετικές επιδράσεις σε κλάδους που μπορούν να ενισχυθούν από τη βελτίωση των υποδομών μεταφοράς και της ναυπηγοεπισκευής και τις πολλαπλασιαστικές επιδράσεις στους υπόλοιπους κλάδους της ελληνικής οικονομίας.

ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ
Πηγή: kathimerini.gr