Τετάρτη 21 Δεκεμβρίου 2016

Στις ράγες έργα ύψους 1,2 δισ.

Με τρία νέα έργα συνολικού ύψους 1,2 δισ. ευρώ η Ελλάδα θα επιχειρήσει να μην ξαναχάσει το... τρένο, ενώ αναζητείται χρηματοδότηση για τη σιδηροδρομική Εγνατία. Ως το καλοκαίρι του 2018 προβλέπεται να ολοκληρωθεί η βασική γραμμή Αθηνών-Θεσσαλονίκης, που ξεκίνησε πριν από μια εικοσαετία αλλά... εκτροχιάστηκε αρκετές φορές.
Στα τέλη του 2018 το δίκτυο του Προαστιακού αναμένεται να αποκτήσει άλλα 71 χλμ. και να φθάσει επιτέλους στο Αίγιο.
Μέσα στον Μάρτιο ολοκληρώνεται και η ηλεκτροκίνηση ώς τον σταθμό Λαρίσης, που θα συνοδεύεται με πύκνωση των δρομολογίων του Προαστιακού στα όρια της Αττικής. Θέμα ημερών είναι η δημιουργία γραμμής του Προαστιακού που θα συνδέει απευθείας την Αθήνα με τη Λιβαδειά.

Προτεραιότητα

«Ο σιδηρόδρομος αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης», τόνισε ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σπίρτζης κατά τη χθεσινή επίσκεψή του στην ΕΡΓΟΣΕ και την ενημέρωσή του από τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Θ. Βούρδα, που οργάνωσε την πρώτη σύσκεψη με τους επικεφαλής όλων των εταιρειών του ΟΣΕ, η οποία αποφασίστηκε να μονιμοποιηθεί για να επιλύονται άμεσα τα προβλήματα που ανακύπτουν.
Στα νέα έργα, που έχουν εξασφαλίσει μέρος των απαιτούμενων πόρων, περιλαμβάνονται:
1 Η επέκταση του Προαστιακού από το Κορωπί ώς το Λαύριο, που είναι το σημαντικότερο αναπτυξιακό έργο στην Αττική.
Θα εξυπηρετεί περίπου 300.000 επιβάτες την ημέρα και συνδέεται με την αναβάθμιση του λιμανιού στο Λαύριο, ώστε να γίνει αφετηρία για τις γραμμές του κεντρικού και βόρειου Αιγαίου.
Η σιδηροδρομική γραμμή θα έχει μήκος 32 χλμ. και προϋπολογισμό 160 εκατ. ευρώ, ο οποίος θα φθάσει τα 350 εκατ. ευρώ, μαζί με την παράλληλη επέκταση της Αττικής οδού και τα λιμενικά έργα.
Θα συνεχίζει από το Μαρκόπουλο και θα καταλήγει στο λιμάνι με εννέα νέους σταθμούς (Καλύβια, Κουβαράς, Κερατέα, Δασκαλειό 1, ΒΙΟΠΑ Κερατέας, Δασκαλειό 2, Θορικό, Κυπριανός και Λαύριο).
2 Η γραμμή δυτικής Πελοποννήσου, που ξεκινά από την Πάτρα και θα καταλήγει στην Καλαμάτα, με ενδιάμεσους σταθμούς σε Πύργο, Αρχαία Ολυμπία και Κυπαρισσία, καθώς και διακλαδώσεις προς Κατάκολο και Κυλλήνη.
Οι μελέτες βιωσιμότητας έχουν δείξει ότι η γραμμή θα έχει υψηλή επιβατική κίνηση, καθώς θα εξυπηρετεί τον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας και δύο σημαντικά λιμάνια κρουαζιέρας, τα οποία τη φετινή τουριστική περίοδο υποδέχθηκαν πάνω από 1,1 εκατ. επισκέπτες.
Θα συνδυαστεί με εμπορευματικές μεταφορές, καθώς από την ευρύτερη περιοχή της Ηλείας και της Μεσσηνίας από τον Μάρτιο έως τον Οκτώβριο διακινούνται γεωργικά προϊόντα με περισσότερες από 100 νταλίκες την ημέρα.
Θα είναι σύγχρονη γραμμή υψηλών ταχυτήτων, που θα συνδυαστεί με τον δύσκολο οδικό άξονα Τσακώνας-Καλού Νερού και έχει προϋπολογισμό 850 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα 560 εκατ. αφορούν το σιδηροδρομικό έργο.
3 Η ανάδειξη της Αλεξανδρούπολης σε νέα πύλη προς τα Βαλκάνια, με την ηλεκτροκίνηση και τον εκσυχρονισμό της σιδηροδρομικής γραμμής των 175 χλμ. ώς το Ορμένιο, όπου θα «κουμπώσει» με το βουλγαρικό δίκτυο, το οποίο καταλήγει στη Βάρνα.
Με αυτό τον τρόπο θα συνδεθεί το Αιγαίο με τον Εύξεινο Πόντο, με παράκαμψη των Στενών των Δαρδανελίων. Το έργο έχει προϋπολογισμό 160 εκατ. ευρώ, που θα φθάσουν τα 300 εκατ. μαζί με τα έργα σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με την Εγνατία οδό, που είχε «ξεχαστεί».
Στο πακέτο Γιούνκερ υπάρχει και ένα τέταρτο, ιδιαίτερα φιλόδοξο, πρόγραμμα για τη σιδηροδρομική Εγνατία, που περιλαμβάνει και τμήματα του δικτύου το οποίο λειτουργεί από τη Θεσσαλονίκη ώς την Αλεξανδρούπολη.

Τα «καταραμένα»

Υπάρχουν όμως και τα «καταραμένα» έργα στο βασικό σιδηροδρομικό δίκτυο, που ξεκίνησαν στα μέσα της δεκαετίας του 1990 και εξελίσσονται σε δύο μέτωπα:
■ Στη βασική γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη κατασκευάζεται το τελευταίο τμήμα Λειανοκλάδι-Δομοκός, μήκους 106 χλμ., που προβλέπεται να λειτουργήσει το καλοκαίρι του 2018.
■ Στο δίκτυο του Προαστιακού ολοκληρώνονται σε ένα χρόνο τα τεχνικά έργα στο τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη και στις αρχές του νέου χρόνου θα γίνει ο διαγωνισμός για την ηλεκτροκίνηση, με στόχο να λειτουργήσει το τμήμα των 71 χλμ. στα τέλη του 2018.
Τον επόμενο Δεκέμβριο θα είναι έτοιμα ακόμη 91,5 χλμ. από τη Ροδοδάφνη ώς τον Ψαθόπυργο και ετοιμάζεται η δημοπράτηση του επόμενου και τελευταίου μικρού τμήματος ώς τα Μποζαΐτικα της Πάτρας.

Συντάκτης: Χαρά Τζαναβάρα
Πηγή: efsyn.gr