Κυριακή 13 Νοεμβρίου 2016

Το άδηλο μέλλον των ιδιωτικοποιήσεων στην μετά Πιτσιόρλα εποχή.

Αγώνα δρόμου για οκτώ ιδιωτικοποιήσεις και έσοδα ύψους 2 δισ. ευρώ καλείται να δώσει στον ενάμισι μήνα που απομένει ως το τέλος του έτους το ΤΑΙΠΕΔ, με το βάρος να πέφτει στη σημερινή "κουτσουρεμένη" του διοίκηση, δίχως ενδεχομένως την άμεση αντικατάσταση του Στέργιου Πιτσιόρλα.

Σε αυτή τη κρίσιμη συγκυρία όπου πολλές από τις ολοκληρωμένες διαγωνιστικά αποκρατικοποιήσεις αντιμετωπίζουν γραφειοκρατικά αλλά και ουσιαστικά προβλήματα, ο μοναδικός τρόπος για να επιτευχθεί ο φετινός στόχος των 2 δισ. ευρώ, είναι να συνεχίσουν να "τρέχουν" τη δουλειά οι "παλιοί", δηλαδή ο διευθύνων σύμβουλος Αντώνης Λεούσης και η εντεταλμένη σύμβουλος Λίλα Τσιτσογιαννοπούλου. Διότι ακόμη και να βρεθεί άμεσα ο αντικαταστάτης του Πιτσιόρλα θεωρείται σίγουρο ότι μέχρι να προλάβει να ενημερωθεί, το φετινό "τρένο" των εσόδων θα έχει χαθεί.
Σύμφωνα άλλωστε με ένα σενάριο, ο διάδοχος του Σ. Πιτσιόρλα στο ΤΑΙΠΕΔ θα πάει "πακέτο" με τη λειτουργία του νέου υπερ-Ταμείου, το οποίο, σύμφωνα με τις δεσμεύσεις της χώρας για τη β' αξιολόγηση, πρέπει να είναι λειτουργικό ως το τέλος του 2016.
Απο τη short list και τον μάνατζερ…
Τούτο όμως σημαίνει μια σειρά από αλληλουχίες γεγονότων και σφιχτά χρονοδιαγράμματα που αν δεν τηρηθούν αφενός το υπερ-Ταμείο δεν θα λειτουργήσει στην ώρα του, αφετέρου θα περιέλθει σε άτυπη στάση το ίδιο το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων και το ΤΑΙΠΕΔ, ο μοναδικός μέχρι σήμερα φορέας που έχει φέρει κάποιες επενδύσεις.
Πρώτη στάση σε αυτή την δύσκολη πορεία, είναι το Εποπτικό Συμβούλιο του υπερ Ταμείου, επικεφαλής του οποίου είναι ο Γάλλος Ζακ Λε Παπ, να αναθέσει σε εταιρεία συμβούλων την προκήρυξη διαγωνισμού από τον οποίο θα προκύψει η short list των υποψηφίων για την επιλογή των μελών του διοικητικού συμβουλίου (Δ.Σ.) του νέου Ταμείου, μεταξύ των οποίων και ο διευθύνων σύμβουλος. Η όλη διαδικασία θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2016, όπως έχει παραδεχθεί από τις 21 Οκτωβρίου και ο υπ. Οικονομικών Ευ.Τσακαλώτος, ουδείς ωστόσο γνωρίζει κατά πόσο μέχρι σήμερα έχει υπάρξει επ' αυτού κάποια πρόοδος.
... στο διάδοχο του Πιτσιόρλα
Από εκεί και πέρα, και σύμφωνα πάντα με το νόμο του υπερ-Ταμείου, το αργότερο δύο μήνες μετα τη σύσταση του Δ.Σ., θα πρέπει το τελευταίο να επιλέξει και τα Δ.Σ. των τριών από τις τέσσερις θυγατρικές του νέου φορέα, δηλαδή της ΕΤΑΔ, του ΤΑΙΠΕΔ και της Εταιρείας Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ).
Δεδομένου λοιπόν ότι ως το τέλος του έτους το νέο Ταμείο θα έχει αποκτήςει Δ.Σ. και ότι η πρώτη του δουλειά θα είναι να επαναξιολογήσει ή και να "ξηλώσει" τα Δ.Σ. των υφιστάμενων θυγατρικών του, προς τι ο λόγος να τοποθετηθεί για ένα-δύο μήνες "μεταβατικός" πρόεδρος στο ΤΑΙΠΕΔ ;
Το ερώτημα είναι εύλογο. Υπό αυτή την έννοια ακούγεται αρκετά λογικό, μέχρι να συσταθεί το νέο υπερ-Ταμείο, το ΤΑΙΠΕΔ να συνεχίσει "κουτσά- στραβά" να λειτουργεί ως έχει, με το δίδυμο Λεούση-Τσιτσογιαννοπούλου να τρέχουν προσωρινά εκείνοι τη δουλειά.
Και από την "κουτσουρεμένη" διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ
Τα παραπάνω θα φαίνονταν όντως προφανή, εφόσον τα πράγματα στην Ελλάδα λειτουργούσαν ρολόι. Επειδή όμως δεν είναι έτσι, και σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ για να λειτουργήσει χρειάζεται ένα πρόσωπο με πολιτικό βάρος, γεννάται ένα ερώτημα : Αφενός αν η εναπομείνασα διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ θα καταφέρει όντως να κλείσει στην ώρα της μια σειρά από ολοκληρωμένες ή υπό εξέλιξη διαγωνιστικά ιδιωτικοποιήσεις (περιφερειακά αεροδρόμια, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΕΣΣΤΥ, Αφάντου, Κασσιόπη, ΔΕΣΦΑ), αφετερου αν θα επιτευχθεί ο στόχος για λειτουργία του νέου Ταμείου ως το τέλος του χρόνου.
AdTech Ad
Τι θα συμβεί για παράδειγμα αν υπάρξει δυστοκία μεταξύ κυβέρνησης και δανειστών στο πρόσωπο του διευθύνοντος συμβούλου του Ταμείου ; Αφενός θα καθυστερήσει η δεύτερη αξιολόγηση, αφετέρου θα περιέλθει σε άτυπη στάση όλο το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων. Αρκεί κανεις να θυμηθεί ότι ο νόμος του υπερ-Ταμείου προέβλεπε σύσταση από τον Ιούλιο του Εποπτικού Συμβουλίου, προκειμένου αυτό να έχει διορίσει ως τον Σεπτέμβριο το Διοικητικό του Συμβούλιο και αυτό με τη σειρά του να έχει επιλέξει ως τον Νοέμβριο τα Δ. Σ. των τριών εκ των τεσσάρων θυγατρικών του (πλην εκείνης του ΤΧΣ που έχει ήδη τοποθετηθεί).
Το μόνο μέχρι σήμερα που έχει επιτευχθεί από τα παραπάνω είναι ο διορισμός το Σεπτέμβριο αντί για τον Ιούλιο των 5 μελών του Εποπτικού, καθώς προέκυψε με τους δανειστές διαφωνία γύρω από τα προτεινόμενα από την ελληνική πλευρά πρόσωπα. Ετσι η διαδικασία πήγε πίσω, και αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε δύο μήνες πίσω από το αρχικό χρονοδιάγραμμα. Ποιος μπορει να αποκλείσει πως δεν θα συμβεί κάτι ανάλογο και με την επιλογή του διευθύνοντος συμβούλου του Ταμείου ;
… στις επτά "υπό εξέλιξη" ιδιωτικοποιήσεις
Αλλωστε, ακόμη και στο καλό σενάριο, που έχει δηλαδή οριστεί ως το τέλος του έτους μάνατζερ στο υπερ-Ταμείο, εφόσον ως τότε δεν έχει τοποθετηθεί μεταβατικός πρόεδρος στο ΤΑΙΠΕΔ, αυτό θα συνεχίσει να λειτουργεί για τουλάχιστον δύο μήνες με την υφιστάμενη "λειψή" σύνθεση. Σε αυτή την "ύπουλη" μεταβατική περίοδο για τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις, το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει:
*Τη συμφωνία για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια.
Μόνο αν κλείσει κάθε εκρεμμοτητα, θα παραδοθούν και τυπικά τα αεροδρόμια στους Γερμανούς της Fraport και τότε μόνο θα καταβληθεί και το τίμημα των 1,23 δισ. ευρώ. Αυτό δεν εκτιμάται ότι θα γίνει πριν από τα τέλη Ιανουαρίου, προκειμένου τα έσοδα να εγγραφούν λογιστικά στη φετινή χρονιά. Το εγχείρημα από πλευράς του Δημοσίου αποδεικνύεται αρκετά πιο χρονοβόρο απ’ ότι αρχικά υπολογιζόταν, καθώς κυριολεκτικά στο παρά πέντε ολοκληρώνονται συμβάσεις με τους τελικούς χρήστες, όπως η Πυροσβεστική, το ΕΚΑΒ, κά.
*Τις περισσότερες από τις εκρεμμότητες γύρω από το Ελληνικό
Παρ’ ότι η συμφωνία έχει περάσει από τη Βουλή, ούτε η έκταση έχει εκεννωθεί, ούτε διαγωνισμός έχει προκηρυχθεί από το υπ.Οικονομικών για τη χορήγηση άδειας καζίνο, κ.ο.κ.
*Τη μεταβίβαση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στους Ιταλικούς Σιδηροδρόμους (Ferrovie Dello Stato Italiane- FS). 
Τέσσερις μήνες το θέμα παραμένει κολλημένο στο Ελεγκτικό Συνέδριο που καθυστερεί να δώσει το δικό του "οκ", δίχως το οποίο οι Βρυξέλλες δεν πρόκειται να προχωρήσουν στο κλείσιμο του φακέλου κρατικών ενισχύσεων ύψους 750 εκατ. ευρώ που βαρύνουν την ελληνική εταιρεία.
*Σχετικό με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι και το θέμα της συγγενούς εταιρείας συντήρησης σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού ΕΕΣΣΤΥ (Rosco). 
Η καταληκτική ημερομηνία δεσμευτικών προσφορών έχει οριστεί για τον Δεκέμβριο, και ένας εκ των δύο διεκδικητών είναι οι Ιταλικοί Σιδηρόδρομοι (ο άλλος είναι η τσεχική Scoda).
*Επειτα είναι τα ακίνητα της Αφάντου στη Ρόδο και της Κασσιόπης στην Κέρκυρα.
Πρόκειται, μαζί με το ΔΕΣΦΑ, για τους μεγάλους ασθενείς του ελληνικού προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, που διεκδικούν και δικαίως είσοδο στο βιβλίο Γκίνες ως οι πιο μακράς διάρκειας ιδιωτικοποιήσεις που ακόμη δεν λένε να κλείσουν. Στην περίπτωση της Αφάντου, το πρόβλημα ήταν η ανακήρυξη από το υπ. Πολιτισμού της έκτασης ως αρχαιολογική, ωστόσο λέγεται ότι έχει βρεθεί λύση στην υπογραφή ενός μνημονίου συνεννόησης που θα ικανοποιεί αμφότερες τις πλευρές. Όσο για την Κασσιόπη στη Κέρκυρα, εκ των πρώτων διαγωνισμών που έκανε το ΤΑΙΠΕΔ, λέγεται ότι η συναλλαγή είναι θέμα ημερών να κλείσει, και ότι σύντομα θα γίνει και η δημόσια παρουσίαση της τελικής συμφωνίας.
*Σε εξέλιξη βρίσκεται επίσης ο διαγωνισμός για την πώληση του 67% του ΟΛΘ
όπου αναμένεται ακόμη η ανάρτηση του δεύτερου σχεδίου κειμένων (σύμβαση παραχώρησης και συμφωνία μετόχων) προς τους επενδυτές. Το πρώτο σχέδιο της αναθεωρημένης σύμβασης παραχώρησης έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί ως τον περασμένο Απρίλιο, σημειώθηκαν ωστόσο πολλές καθυστερήσεις που χρεώνονται στον πρώην υπ. Ναυτιλίας Θ.Δρίτσα. Ένα από τα καυτά ζητήματα αφορά το ύψος των υποχρεωτικών επενδύσεων που θα πρέπει να κάνει ο ανάδοχος και οι οποίες φαίνεται ότι θα προσδιοριστούν στα 180 εκατ. ευρώ. Η υποβολή προσφορών τοποθετείται κάπου μέσα στον Ιανουάριο.
*Τον κατάλογο των εκκρεμοτήτων κλείνει ο ΔΕΣΦΑ. 
Την υπόθεση έκαναν ό,τι μπορούσαν για να κρατήσουν ζωντανή, τόσο ο πρώην πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, όσο και ο μέχρι πρότινος σύμβουλος του Α.Τσίπρα και νυν υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργό Δ. Λιάκος, η εκκρεμότητα ωστόσο παραμένει. Η προσδοκία είναι ότι ως τα τέλη Νοεμβρίου το θέμα θα λυθεί, το ζήτημα όμως είναι δύσκολο αφού παρά τα βήματα προόδου που έχουν μέχρι σήμερα γίνει, τις δύο πλευρές συνεχίζει να χωρίζει μια σημαντική χρηματική διαφορά.

Συντάκτης: Γιώργος Φιντικάκης
Πηγή: liberal.gr