Αυξημένη εισιτηριοδιαφυγή, δωρεάν επιβιβάσεις κατά τη διάρκεια της τραπεζικής αργίας και χρέη υπουργείων και δημοσίων φορέων προς τις συγκοινωνιακές εταιρείες φαίνεται ότι φέρνουν τις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας στα άκρα, με τη βιωσιμότητά τους να τίθεται εν αμφιβόλω. Η περυσινή χρονιά αποτέλεσε ένα από τα χειρότερα παραδείγματα διαχείρισης συγκοινωνιακών φορέων με τα έκτακτα γεγονότα να έχουν διογκώσει σημαντικά τα ελλείμματα των εταιρειών.
Η κατάργηση του σώματος εθελοντών - ελεγκτών, η έξαρση του κινήματος «Δεν πληρώνω» που καθιέρωσε μια νοοτροπία ασυδοσίας απέναντι στις συγκοινωνιακές υπηρεσίες έχουν οδηγήσει σε εκτίναξη της εισιτηριοδιαφυγής. Παράλληλα, τα συστηματικά φαινόμενα επιθέσεων κατά εξοπλισμού των μέσων και των ελεγκτών έχουν καταστήσει τους ελέγχους εισιτηρίων σπάνια εικόνα. Υπό αυτές τις συνθήκες, οι οποίες συνοδεύονται από την αδράνεια του υπουργείου Υποδομών, οι επιβάτες απομακρύνονται ολοένα και περισσότερο από τα ακυρωτικά μηχανήματα. Αποτέλεσμα είναι τα οικονομικά των εταιρειών να επιδεινώνονται συνεχώς, φαινόμενο το οποίο σύμφωνα με τους συγκοινωνιολόγους δεν αποδίδεται σε μείωση της κινητικότητας αλλά αποκλειστικά στην έξαρση της λαθρεπιβίβασης.
Ακόμα και η ναυαρχίδα των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας οι ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες - μετρό, τραμ, ΗΣΑΠ) που είχαν παραδοσιακά πιο τακτοποιημένα οικονομικά φαίνεται ότι βυθίζεται στα ελλείμματα.
Ενδεικτικό είναι ότι τα απολογιστικά στοιχεία των ΣΤΑΣΥ για το 2015 κάνουν λόγο για ζημίες μετά φόρων ύψους 78,2 εκατ. ευρώ, έναντι 36,4 εκατ. ευρώ το 2014. Οι λειτουργικές ζημίες άγγιξαν τα 32,6 εκατ. ευρώ έναντι 2,75 εκατ. ευρώ το 2014, ενώ ο κύκλος εργασιών περιορίστηκε στα 103,8 εκατ. ευρώ από 129,7 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρονιά.
Στάση αναμονής
Οι διοικήσεις των εταιρειών τηρούν στάση αναμονής παρά την έξαρση της εισιτηριοδιαφυγής και η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών έχει εναποθέσει όλες τις ελπίδες της στην εγκατάσταση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Ωστόσο, στα οδικά μέσα θα ξεκινήσει η λειτουργία του συστήματος στις αρχές του νέου έτους, ενώ στα μέσα σταθερής τροχιάς αυτή δεν προβλέπεται πριν από το καλοκαίρι του 2017.
Παρά το γεγονός ότι η λαθρεπιβίβαση βασίζεται σε εκτιμήσεις, καθώς ο ακριβής υπολογισμός της είναι αδύνατος, υπάρχουν μηχανισμοί που οδηγούν σε ασφαλή συμπεράσματα. Εντούτοις, το υπουργείο Υποδομών φαίνεται ότι επιλέγει να κρύβει κάτω από το χαλί τους τζαμπατζήδες και κυρίως τις επιπτώσεις τους στα οικονομικά των εταιρειών, αναμένοντας τη λειτουργία του έξυπνου εισιτηρίου.
Σύμφωνα με πρόχειρες εκτιμήσεις, η εισιτηριοδιαφυγή κυμαίνεται μεταξύ 40 εκατ. ευρώ και 60 εκατ. ευρώ ετησίως, τα οποία θα μπορούσαν να καλύψουν μέρος της «μαύρης» τρύπας των συγκοινωνιακών φορέων.
Το 2016 βρίσκει τις συγκοινωνιακές εταιρείες υπό εξαιρετικά ανησυχητικές συνθήκες, καθώς παρουσιάζουν μειωμένες πωλήσεις σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Συγκεκριμένα, το α΄ τρίμηνο του 2016 τα έσοδα από πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών διαμορφώθηκαν σε 37,7 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας μείωση 23,44% σε σχέση με το α΄ τρίμηνο του 2015 (49,2 εκατ. ευρώ).
Συντάκτης: Αλεξάνδρα Κασσίμη
Πηγή: kathimerini.gr