Μία νέα μέρα φαίνεται ότι θα ξημερώσει σε μερικούς μήνες για το δίκτυο του Προαστιακού της Αθήνας.
Η απόκτηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την Ιταλική Ferrovie Dello Stato Italiane ή κοινώς Trenitalia δίνει την μεγάλη ευκαιρία στην Ιταλική εταιρεία να εισέλθει στη μεταφορά επιβατών σε αστικό περιβάλλον, σπάζοντας για πρώτη φορά την αποκλειστικά δημόσια παροχή τέτοιου είδους υπηρεσιών στην Αθήνα.
Μέχρι το τέλος του έτους η σύμβαση αγοράς του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην Ιταλική εταιρεία αναμένεται να ολοκληρωθεί και από εκεί και έπειτα θα πρέπει να ξεκινήσει όχι απλά αναδιάρθρωση αλλά ανόρθωση της πάλαι ποτέ σπουδαίας σιδηροδρομικής εταιρείας.
Ένα από τα κρυφά διαμάντια που αποκτά η Trenitalia είναι το δίκτυο του Προαστιακού της Αθήνας που σήμερα υπολειτουργεί. Το δίκτυο ξεκίνησε τη λειτουργία του τον Αύγουστο του 2004, λίγες μέρες πριν την εκκίνηση των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας αλλά διέψευσε τις προσδοκίες για πρωταγωνιστική παρουσία του Προαστιακού στην Αθήνα.
Σήμερα λειτουργεί μία γραμμή από το Κιάτο μέχρι το Αεροδρόμιο, ενώ μία ακόμα γραμμή εξυπηρετεί το δρομολόγιο Χαλκίδα-Αθήνα-Πειραιάς. Τέλος υπάρχει και το δρόμολόγιο Άνω Λιόσια-Αθήνα που εξυπηρετεί εκείνους από/προς το Κιάτο που θέλουν να φτάσουν στο κέντρο της πόλης.
Η λειτουργία σήμερα χαρακτηρίζεται ελλατωματική με αραιά δρομολόγια, προβλήματα στα τρένα και σταθμούς που δείχνουν να έχουν εγκαταληφθεί στην τύχη τους.
Η Trenitalia έχει ένα σημαντικό αβαντάζ, να έρχεται ακριβώς πάνω στο μομέντουμ όπου τα ατελείωτα έργα του Προαστιακού ολοκληρώνονται. Σύμφωνα με τα όσα έχει δημοσιεύσει το ypodomes.com το τελευταίο διάστημα τα έργα από την Αθήνα μέχρι τις 3 Γέφυρες έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί ενώ τα έργα από την Αθήνα μέχρι τον Πειραιά υπολογίζεται ότι θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του έτους.
Αυτό σημαίνει πως με τη λήξη των έργων η "νέα" ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα μπορέσει να δημιουργήσει πολλά περισσότερα δρομολόγια με έμφαση στο αστικό τμήμα του δικτύου όπου διαθέτει αρκετούς σταθμούς ενώ όλες οι γραμμές θα μπορούν να έχουν εκκίνηση το σταθμό του Πειραιά που εδώ και 10 χρόνια λειτουργεί για ένα τρένο ανά μία ώρα!
Βέβαια οι Ιταλοί θα πρέπει να επενδύσουν σε τροχαίο υλικό καθώς το υπάρχων είναι και ανεπαρκές και με αρκετά προβλήματα. Στις γραμμές του Προαστιακού λειτουργούν τα Siemens Desiro που είναι ηλεκτροκίνητα και τα rail bus που είναι πετρελαιοκίνητα.
Επίσης θα χρειαστεί η συνεργασία με τον ΟΣΕ καθώς οι σταθμοί δεν αποτελούν περιουσιακό στοιχείο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί η άθλια κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι σταθμοί του Προαστιακού, όπου απαιτείται ανακαίνιση και ανάταξη τους καθώς οι περισσότεροι σχεδόν εγκαταλειφθεί.
Τέλος, η "νέα" ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα χρειαστεί να συνεργαστεί με τον ΟΑΣΑ και τις ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥστο αστικό τμήμα μιας και θα μοιράζεται επιβάτες που από το Μετρό, το Τραμ, το τρόλεϊ και τα λεωφορεία θα μετεπιβιβάζεται στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ που δεν θα αποτελεί ακόμα ένα βραχίονα του Υπουργείου Υποδομών ως μια ΔΕΚΟ αλλά μία ιδιωτική εταιρεία που έχει εισέλθει με τον πλέον επίσημο τρόπο στην μαζική μεταφορά επιβατών της Αθήνας.
ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ
Στις μεγάλες πόλεις της Ευρώπης ο Προαστιακός λειτουργεί και ως αστικό μέσο με πυκνά δρομολόγια στα όρια της πόλης και αραιότερα στα δρομολόγια προς τις δορυφορικές πόλεις.
Στην περίπτωση της Αθήνας, ο Προαστιακός κρύβει μεγάλες δυνάμεις καθώς υπάρχουν σταθμοί σε περιοχές που δεν υπάρχει άλλο μέσο σταθερής τροχιάς και χαρακτηριστικά αναφέρουμε: ΛΕΥΚΑ, ΡΕΝΤΗΣ, ΡΟΥΦ, ΑΓΙΟΙ ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ, ΠΥΡΓΟΣ ΒΑΣΙΛΙΣΣΗΣ, ΚΗΦΙΣΙΑΣ, ΠΕΝΤΕΛΗ, ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ κ.α.
Με σωστή διαχείριση και συνεπή δρομολόγια τις ώρες αιχμής ανά 10 λεπτά η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα μπορούσε να συμβάλει στην βελτίωση των μεταφορών της Αθήνας καθώς έχει ουσιαστικά 2 βασικές αστικές γραμμές.
Η πρώτη από τον Πειραιά μέχρι τις Αχαρνές και τον Άγιο Στέφανο και η δεύτερη από τη Μαγούλα μέχρι το Κορωπί που σήμερα παραμένουν εντελώς αναξιοποίητες.
Ένα από τα πρώτα ερωτήματα που προκύπτουν είναι πως θα γίνει εφικτή μία συνεργασία ΟΑΣΑ-ΤΡΑΙΝΟΣΕ, πως θα γίνεται ο διαμοιρασμός των εισιτηρίων και των εσόδων, αν το τίμημα του εισιτηρίου παραμείνει ίδιο, αν η Trenitalia ανταποκριθεί γρήγορα και φέρνει νέο τροχαίο υλικό, ποιο θα είναι το νομικό πλαίσιο αυτών των μεταφορών και αν θα υπάρξουν συνεργασίες με τα ΚΤΕΛ και τις αστικές συγκοινωνίες περιοχών εκτός Αθήνας όπως η Κόρινθος, η Χαλκίδα και μελλοντικά ίσως η Θήβα.
Το βέβαιο είναι ότι το ακατέργαστο διαμάντι που λέγεται Προαστιακός Αθήνας είναι ένα από τα ισχυρότερο asset που θα αποκτήσει μονοπωλιακά η Trenitalia και αν καταφέρει να το αξιοποιήσει αυτό θα σημάνει μεγάλη βελτίωση του μεταφορικού έργου της Αθήνας, νέες θέσεις στη σιδηροδρομική εταιρεία (οδηγοί, στελέχη, τεχνικό προσωπικό, στελέχωση σταθμών κ.α), εμπορική αύξηση στις περιοχές των σταθμών, άρα και έμμεσες νέες θέσεις εργασίας κ.α.
Όλα αυτά φυσικά θα πρέπει να αναμείνουν την ολοκλήρωση της πρόσφατης αποδοχής από το ΤΑΙΠΕΔ της προσφοράς της Ferrovie, με την υπογραφή της σύμβασης αγοράς των μετοχών.
Συντάκτης: Νίκος Καραγιάννης
Πηγή: ypodomes.com