Καθώς βαδίζουμε μετά από 3 δεκαετίες έργων στην ολοκλήρωση του βασικού σιδηροδρομικού διαδρόμου της χώρας Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Ειδομένη, μία νέα γενιά έργων υπόσχεται να δώσει ώθηση στις ράγες και στις μεταφορές, επιβατικές και εμπορευματικές.
Το 2018 θα είναι το έτος σταθμός καθώς στον παραπάνω διάδρομο θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα εκσυγχρονισμού. Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα διαθέτει διπλή γραμμή με ηλεκτροκίνηση, Θεσσαλονίκη-Ειδομένη μονή γραμμή με ηλεκτροκίνηση. Το 2019 θα έχουμε διπλή γραμμή και ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Αίγιο-Κιάτο-Αθήνα.
Η νέα γενιά έργων είναι ήδη προετοιμασμένη και τους επόμενους μήνες θα έχουμε τις πρώτες δημοπρατήσεις. Τι θα περιλαμβάνουν;
Προτεραιότητα δίδεται στην ολοκλήρωση του δυτικού τμήματος του ΠΑΘΕΠ από το Αίγιο μέχρι το Λιμάνι της Πάτρας. Εδώ έχουμε διαφορετικές συνθήκες από τμήμα σε τμήμα. Στο τμήμα Αίγιο-Ψαθόπυργος τα έργα υποδομής εξελίσσονται ενώ στο τμήμα Ψαθόπυργος-Ρίο-Λιμάνι Πάτρας δεν έχουμε καθόλου έργα.
Οι δημοπρατήσεις που θα πραγματοποιηθούν με τη χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ 2014-2020 και το Ε.Π ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ είναι:
-Τμήμα Κιάτο-Αίγιο. Το έργο υπολογίζεται να δημοπρατηθεί μέχρι το τέλος του έτους. Θα περιλαμβάνει έργα ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης του τμήματος και η ολοκλήρωση του εκτιμάται μέχρι το 2019. Χρηματοδότηση ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ (ΕΣΠΑ)
-Τμήμα Αίγιο-Ρίο. Μετά την όπως όλα δείχνουν άτυχη εργολαβία Ψαθόπυργος-Ρίο, έχουμε δύο επιλογές. Η μία και πιο πιθανή θα είναι η εργολαβία σκούπα που θα περιλαμβάνει τα πάντα δηλαδήεπιδομή-ηλεκτροκίνηση-σηματοδότηση στο Αίγιο-Ψαθόπυργος και υποδομή-επιδομή-ηλεκτροκίνηση-σηματοδότηση στο τμήμα Ψαθόπυργος-Ρίο ή θα έχουμε σπαστές δημοπρατήσεις ανά τμήμα (λιγότερες πιθανότητες καθώς θα καθυστερήσει τα έργα. Σε κάθε περίπτωση η ΕΡΓΟΣΕ θα επιδιώξει την όσο πιο σύντομη διεξαγωγή των δημοπρατήσεων ( ή της δημοπράτησης). Στόχος η ολοκλήρωση τμηματικά μέχρι το 2022. Χρηματοδότηση ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ (ΕΣΠΑ) και εργαλείο "Συνδέοντας την Ευρώπη" (CEF).
-Τμήμα Ρίο-Λιμένας Πάτρας. Εφόσον συμφωνηθεί λύση, ξεκινούν άμεσα μελέτες και δημοπράτηση μέχρι το τέλος του 2017. Περιλαμβάνεται διπλή γραμμή με ηλεκτροκίνηση και ανακαίνιση σταθμών και στάσεων. Για τον Άγιο Διονύσιο προβλέπεται ένας μεγάλος σύγχρονος σταθμός. Αγκάθι η μέχρι σήμερα απουσία εύρεσης κοινά αποδεκτά λύσης. Χρηματοδότηση ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ (ΕΣΠΑ)
Επίσης έχουμε τα έργα ηλεκτροκίνησης της Θεσσαλίας. Αυτά περιλαμβάνουν:
-Τμήμα Λάρισα-Βόλος: Τα έργα πρώτης φάσης ολοκληρώθηκαν και αναμένεται σύντομα η δημοπράτηση του έργου ηλεκτροκίνησης-σηματοδότησης αλλά και μίας παράκαμψης (υποδομή-επιδομή) της περιοχής της Νέας Ιωνίας. Η δημοπράτηση προς το τέλος του έτους. Εκτίμηση να ολοκληρωθεί μέχρι το 2019. Χρηματοδότηση ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ (ΕΣΠΑ)
-Τμήμα Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα: Το έργο περιλαμβάνει ηλεκτροκίνηση-σηματοδότηση και η δημοπράτηση θα γίνει πιθανότατα το πρώτο εξάμηνο του 2017. Η ολοκλήρωση εκτιμάται μέχρι το 2022. Χρηματοδότηση ΠΕΠ Θεσσαλίας (ΕΣΠΑ).
Τέλος μέσω του ΕΣΠΑ αναμένεται η εργολαβία αναβάθμιση της επιδομής στο τμήμα ΣΚΑ-Οινόη καθώς αναμένεται μεγάλος φόρτος. Η δημοπράτηση μάλλον οδεύει για αργότερα (2017-2018). Χρηματοδότηση ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ (ΕΣΠΑ).
Επίσης έχουμε μία τριάδα έργων που έχουν προταθεί στο Πακέτο Γιουνκέρ και αναμένουμε αποτελέσματα. Αυτά είναι τα:
-Επέκταση Προαστιακού Σιδηρόδρομου τμήμα Κορωπί-Λαύριο
-Ανασύσταση Γραμμής Δ.Πελοποννήσου Πάτρα-Πύργος-Καλαμάτα και κλάδος Κυλλήνη-Αρχαία Ολυμπία
-Ηλεκτροκίνηση-Σηματοδότηση τμήμα Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο
Συντάκτης: Νίκος Καραγιάννης
Πηγή: ypodomes.com