-Πότε θα ολοκληρωθεί η ηλεκτροκίνηση στον Άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης, έργο με μεγάλα οφέλη για τον σιδηρόδρομο;

Έως το τέλος της χρονιάς θα έχει ολοκληρωθεί το τμήμα στην Αθήνα που περιλαμβάνει το τμήμα από το Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ) έως τον Πειραιά. Επίσης, το κομμάτι μήκους 120 χλμ. Τιθορέα-Δομοκός, που ουσιαστικά ολοκληρώνει τη διαδρομή Αθήνα- Θεσσαλονίκη, ευελπιστούμε ότι θα βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία την άνοιξη του 2018.

Να σημειώσουμε ότι στον λεγόμενο σιδηροδρομικό ΠΑΘΕ, το τμήμα από Θεσσαλονίκη προς Ειδομένη, για το οποίο υπογράψαμε τον περασμένο Μάιο συμπληρωματική σύμβαση, θα έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2017, περιλαμβάνοντας αλλαγές στη χάραξη και δύο καινούργιους σταθμούς.

Επίσης, για το τμημα Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για τις οριστικές μελέτες, ώστε αμέσως μετά την ολοκλήρωσή τους, μέσα στο 2018, να είμαστε σε θέση να προχωρήσουμε στη δημοπράτησή του, με ορίζοντα υλοποίησης το 2020-2021.

-Για ποια έργα αναμένεται άμεσα η δημοπράτησή τους;

Στην Περιφέρεια Θεσσαλίας, είμαστε σε πλήρη ωριμότητα για το έργο ηλεκτροκίνησης-σηματοδότησης στο τμήμα Παλαιοφάρσαλο-Καλαμπάκα και εκτιμούμε ότι ως το τέλος Σεπτεμβρίου θα προχωρήσουμε στη δημοπράτησή του, όπως έχει δεσμευθεί η Περιφέρεια.

Ένα ακόμη έργο στη Θεσσαλία αφορά τις εργασίες ηλεκτροκίνησης-σηματοδότησης στο τμήμα Λάρισα-Βόλος όπου υλοποιούμε την τροποποίηση της χάραξης με στόχο τον εκμηδενισμό της ώχλησης στον αστικό ιστό της Νέας Ιωνίας και τη βέλτιστη αξιοποίηση του δικτύου που θα διέρχεται από τη βιομηχανική περιοχή και θα καταλήγει στο λιμάνι του Βόλου. Για τις εργασίες ηλεκτροκίνησης- σηματοδότησης είμαστε ώριμοι μελετητικά, ενώ για τα έξι χιλιόμετρα όπου αλλάζουμε τη χάραξη, θα είμαστε έτοιμοι, μελετητικά, τον Οκτώβριο. Εκτιμούμε ότι, έως τις αρχές 2017, θα έχουμε προκηρύξει το έργο.

-Πώς προχωρούν τα έργα στο τμήμα Αθήνα-Πάτρα; Τι σχεδιάζετε σχετικά με την εργολαβία στο τμήμα Ψαθόπυργος-Ριο, μετά την πρόσφατη απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου;

Στο τμήμα αυτό, βρίσκεται σε εξέλιξη η εργολαβία Κιάτο-Ροδοδάφνη που αφορά εργασίες υποδομής, επιδομής και σηματοδότησης και έως το τέλος του 2016 θα έχουμε προκηρύξει το έργο της ηλεκτροκίνησης. Στόχος είναι, αρχές του 2018, το τμήμα αυτό, ως το Αίγιο, να είναι λειτουργικό. Προχωράει ακόμη το Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος - κυρίως η γέφυρα της Παναγοπούλας- και το αργότερο στις αρχές του 2017 θα προκηρύξουμε τις υπολειπόμενες εργασίες για την επιδομή, τη σηματοδότηση, την ηλεκτροκίνηση και τους σταθμούς.

Όσον αφορά τη σύνδεση του δικτύου με το λιμάνι της Πάτρας, ο ΟΣΕ είναι σε προχωρημένο στάδιο σε επίπεδο μελετών, ενώ εξετάζει, ταυτόχρονα, τις βέλτιστες επιλογές για τη χάραξη από τα Μποζαΐτικα μέχρι το λιμάνι. Το αργότερο έως το τέλος Σεπτεμβρίου θα είμαστε έτοιμη για να ξεκινήσουμε τη διαδικασία της διαβούλευσης με τους φορείς.

Σχετικά με το τμήμα Ψαθόπυργος - Ρίο, όλα παραμένουν ανοιχτά. Αναμένουμε να καθαρογραφεί η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου το οποίο έχει ελέγξει όχι το χρηματοοικονομικό σκέλος του έργου, αλλά τη νομιμότητα της διαγωνιστικής διαδικασίας.

Πάντως, προτεραιότητά μας είναι να μην χάσουμε ούτε μία ημέρα ούτε ένα ευρώ, ενώ βασικό μας κριτήριο θα είναι το χρονοδιάγραμμα και η χρηματοδότηση του συγκεκριμένου έργου. Θα εξετάσουμε, λοιπόν, τι είδους εναλλακτικές διαθέτουμε βάσει του σκεπτικού της απόφασης, εκτιμώντας ότι, μέχρι το τέλος Αυγούστου, θα λάβουμε τις κατάλληλες αποφάσεις.

-Έχετε υποβάλει προς ένταξη στο χρηματοδοτικό εργάλειο Γιούνκερ τα έργα της επέκτασης του προαστιακού προς το Λάυριο και της αναβάθμισης του δικτύου Πάτρα-Πύργος-Καλαμάτα και Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο. Ποιο είναι το πλάνο;

Για τα συγκεκριμένα έργα, που υπακούουν στην αρχή των συνδυασμένων μεταφορών, βρισκόμαστε στο στάδιο της υλοποίησης των μελετών βιωσιμότητας που θα απεικονίσουν το κατά πόσο αυτά είναι δυνατόν να υλοποιηθούν. Ξένοι επενδυτές έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον, ζητώντας διευκρινίσεις, ενώ περαιτέρω στοιχεία ζητά και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Σχετικά με τον άξονα Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, κατά την πρόσβατη επίσκεψή μας στη Βουλγαρία, διαπιστώθηκε ότι το δίκτυο Αλεξανδρούπολη-Μπουργκάς αποτελεί προτεραιότητα των δύο χωρών, γεγονός που θα μπορούσε να καταστήσει ελκυστικότερο το δίκτυο μέχρι το Ορμένιο.

Στο πλαίσιο αυτό, αρχές Σεπτεμβρίου θα λάβει χώρα συνάντηση της κοινής ομάδας εργασίας με τη Βουλγαρία για να αξιολογήσουμε το τεχνικό κομμάτι του έργου. Βέβαια, υπάρχει διαφοροποίηση μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας, σε επίπεδο ωριμότητας: εμείς είμαστε, σχεδόν πλήρως έτοιμοι, διότι απαιτούνται μόνον εργασίες ηλεκτροδότησης και ανύψωσης της υποδομής στο Τυχερό Έβρου. Πάντως, μέσα στον Οκτώβριο θα έχουμε ολοκληρώσει την μελέτη βιωσιμότητας, γεγονός που θα μας επιτρέψει να ξεκινήσουμε, επισήμως, συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ώστε να δημοπρατήσουμε, ως ΣΔΙΤ, το έργο με ορίζοντα το πρώτο εξάμηνο του 2017.

-Με τους τουρκικούς σιδηροδρόμους, τι σχεδιάζετε;

Την αναβίωση του άξονα Κων/πολης-Θεσ/νίκης, έργο για το οποίο η γειτονική χώρα διατηρεί έντονο ενδιαφέρον. Αν και όλα εξαρτώνται, σε μεγάλο βαθμό, από τις πολιτικές εξελίξεις στην Τουρκία, εξετάζουμε δύο λύσεις. Η πρώτη είναι οι Τούρκοι να ανακατασκευάσουν τη γραμμή που ήδη υπάρχει και εμείς να αξιοποιήσουμε την υφιστάμενη γραμμή από την Αλεξανδρούπολη έως τη Θεσσαλονίκη, που διέρχεται μέσω Δράμας και Στρυμώνα.  Να σημειώσουμε ότι έχουμε ως δεδομένο ότι η γραμμή χρειάζεται εργασίες επιδομής, υποδομής, ηλεκτροκίνησης και συντήρησης.

Η δεύτερη αφορά μία καινούργια χάραξη από την Ξάνθη έως την Καβάλα και από την Καβάλα έως τη Θεσσαλονίκη. Ωστόσο, πρόκειται για χρονοβόρο λύση, καθώς αυτή την περίοδο για το τμήμα Καβάλα-Ξάνθη βρίσκονται σε εξέλιξη οι μελέτες. Έχουμε προτείνει στην Τουρκία τη δυνατότητα υλοποίησης κοινής ΣΔΙΤ.

-Κατά πόσο επηρέαζει την ΕΡΓΟΣΕ η απευλευθέρωση των σιδηροδρομικών μεταφορών από τον προσεχή Ιανούαριο;

Η ύπαρξη περισσότερων παικτών ευνοεί τον ανταγωνισμό και παρουσιάζει οφέλη, υπό τον όρο ότι ο ΟΣΕ και η θυγατρική του ΕΡΓΟΣΕ, που θα υλοποιήσει εργασίες αναβάθμισης, θα αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται. Εκτιμούμε ότι η θέση της ΕΡΓΟΣΕ θα είναι ενισχυμένη στην εποχή της απελευθέρωσης. Πάντως, ο δημόσιος χαρακτήρας τους είναι πλήρως εξασφαλισμένος, όπως συμβαίνει με αντίστοιχες εταιρείες διεθνώς. Να σημειώσουμε ότι ο προβλεπόμενος κύκλος εργασιών για το 2016 της ΕΡΓΟΣΕ διαμορφώνεται σε 350 εκατ. ευρώ, με τα έσοδα της εταιρείας να είναι ποσοστό των έργων που εκτελούνται.

Πηγή: capital.gr