Δευτέρα 1 Αυγούστου 2016

Στην τελική ευθεία ο τρίτος διαγωνισμός για την αξιοποίηση του Θριασίου Πεδίου.

Η αξιοποίηση του χώρου θα απαιτήσει 200 έως 300 εκατ. ευρώ, με στόχο να ανεγερθούν εγκαταστάσεις αποθήκευσης συνολικής έκτασης 240.000 έως 300.000 τ.μ.

Κορυφώνεται η αγωνία για το μέλλον του Θριασίου Πεδίου. Σήμερα Δευτέρα, 1η Αυγούστου, διενεργείται ο σχετικός διαγωνισμός και οι εκτιμήσεις αναφέρονται σε ένα τρίτο κατά σειρά ναυάγιο. Το σίγουρο είναι ότι κανένας από τους δύο ενδιαφερόμενους δεν έχει ζητήσει νέα αναβολή στην υποβολή των δεσμευτικών προσφορών. Έτσι, σήμερα, όπως αναφέρει ο επικεφαλής της ΓΑΙΑΟΣΕ Θανάσης Σχίζας, είτε θα υποβληθεί έστω και μία προσφορά, οπότε και η διαδικασία αξιοποίησης της έκτασης θα συνεχιστεί, είτε δεν θα υπάρξει ενδιαφέρον, οπότε ο διαγωνισμός θα κηρυχθεί άγονος. Στη δεύτερη περίπτωση, όπως αναφέρει ο πρόεδρος της ΓΑΙΑΟΣΕ, ο διαγωνισμός θα επαναπροκηρυχθεί αμέσως.

Αν ο διαγωνισμός κηρυχθεί άγονος και επαναπροκηρυχθεί, τότε θα είναι η τέταρτη κατά σειρά φορά που προκηρύσσεται ο ίδιος διαγωνισμός. Η αξιοποίηση του Θριασίου Πεδίου ξεκίνησε την πρώτη φορά το 2008 οπότε και διενεργήθηκε ο πρώτος διαγωνισμός. Το 2010 προκηρύχθηκε ο δεύτερος άγονος διαγωνισμός, ενώ ο τρίτος διαγωνισμός που τώρα διενεργείται, προκηρύχθηκε τον περασμένο Νοέμβριο. Στους ενδιαφερομένους περιλαμβάνονται δύο επενδυτικά σχήματα. Το πρώτο είναι της κινεζικής Cosco σε σύμπραξη με την Εθνική Πανγαία και την Grivalia και το δεύτερο αποτελεί σύμπραξη μεταξύ της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ (Τράπεζα Πειραιώς) και του ομίλου της Goldair.

Η κινεζική Cosco, όπως και στον προηγούμενο διαγωνισμό, έχει αιτηθεί την εκχώρηση και άλλων ακινήτων του Θριάσιου Πεδίου, κυριότητας ΟΣΕ, που δεν αποτελούν αντικείμενο του εν εξελίξει διαγωνισμού.

Ειδικότερα έχει εκφράσει ενδιαφέρον για την παραχώρηση 1.450 στρεμμάτων, πέραν των 588 στρεμμάτων που παραχωρούνται από τη ΓΑΙΑΟΣΕ μέσω του υφιστάμενου διαγωνισμού. Η διοίκηση της ΓΑΙΑΟΣΕ, σε συνεργασία με την κυβέρνηση, έχει λάβει υπόψη το αίτημά της και έχει μεταβάλει τους όρους του διαγωνισμού. Ετσι, ο προτιμητέος επενδυτής του διαγωνισμού, αποκτά δικαίωμα πρώτης άρνησης στην απόκτηση ακινήτων έκτασης περίπου 70 στρεμμάτων. Τα ακίνητα αυτά αποτελούν ιδιοκτησία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δηλαδή της ιταλικής Ferrovie dello Strato italiane και εφόσον η ίδια δεν τα έχει ανάγκη θα τα διαθέσει, παρέχοντας δικαίωμα πρώτης άρνησης στον προτιμητέο επενδυτή του Θριασίου Πεδίου.

Για τα υπόλοιπα ακίνητα που ενδιαφέρεται η Cosco, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, αυτή τη στιγμή δεν είναι νομικά ή θεσμικά εφικτό να παραχωρηθούν, ακόμη και αν η ελληνική κυβέρνηση το επιθυμούσε. Θα πρέπει να υπάρξει κατάλληλη προσαρμογή του εθνικού θεσμικού πλαισίου, σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Κάτι τέτοιο, ωστόσο, δεν μπορεί να συμβεί πριν περάσουν 10 μήνες, όπως σημείωναν καλά πληροφορημένες πηγές. Ετσι, πολλοί είναι εκείνοι που θεωρούν ότι η κινεζική Cosco δεν θα υποβάλει δεσμευτική προσφορά στον διαγωνισμό που διενεργείται αύριο Δευτέρα. Την εκτίμηση αυτή επιβεβαίωσαν πρόσφατα στην «Κ» στελέχη της. Από την άλλη πλευρά, ερωτήματα υπάρχουν και για τη συμμετοχή των ΕΤΒΑ-Goldair, καθώς το Θριάσιο Πεδίο δεν συνιστά στρατηγική επένδυση για την Τράπεζα Πειραιώς. Επιπλέον, πολλοί είναι εκείνοι που θεωρούν αδύνατη την αξιοποίηση της έκτασης χωρίς τη συνεργασία της Cosco. Σημειώνεται ότι η αξιοποίηση του χώρου θα απαιτήσει 200 έως 300 εκατ. ευρώ, με στόχο να ανεγερθούν εγκαταστάσεις αποθήκευσης συνολικής έκτασης 240.000 έως 300.000 τ.μ.

Πηγές κοντά στον διαγωνισμό αναφέρουν ότι στην παρούσα συγκυρία, το Θριάσιο Πεδίο δεν συνιστά προτεραιότητα για την Cosco. Αντίθετα, προτεραιότητα της κινεζικής εταιρείας συνιστά το λιμάνι του Πειραιά και πιθανόν αυτό να συμβαίνει για τα επόμενα ένα έως δύο χρόνια. Ωστόσο, από την άλλη πλευρά, η εταιρεία δεν θα ήθελε να εγκατασταθεί κάποιος άλλος στο Θριάσιο Πεδίο, το οποίο πιθανώς ν’ αποτελέσει το επόμενο μεγάλο βήμα της κινεζικής επιχείρησης.

ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ
Πηγή: kathimerini.gr