Νέα άδεια σιδηροδρομικής επιχείρησης στην Piraeus Europe Asia Rail Logistics LTD πρόκειται, σύμφωνα με πληροφορίες, να χορηγήσει η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηρόδρομων (ΡΑΣ) για την εκτέλεση εθνικών και διεθνών εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών με παροχή έλξης ή και πλήρων συρμών στο σύνολο του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου.
Η Piraeus Europe Asia Rail Logistics θα γίνει έτσι η τέταρτη εταιρεία που θα μπορεί πλέον να δραστηριοποιείται στην Ελλάδα και η δεύτερη ιδιωτική εμπορευματικών μεταφορών μετά τη Rail Cargo Logistics Goldair, κοινοπραξία των Αυστριακών Σιδηρόδρομων (Rail Cargo Logistics GmbH) με την ελληνική εταιρεία διαμεταφορών Goldair (51%), η οποία αδειοδοτήθηκε νωρίτερα φέτος.
Οι άλλες δύο, κρατικές εταιρείες αυτές, που συμμετέχουν στην ελληνική αγορά είναι η υπό ιδιωτικοποίηση ΤΡΑΙΝΟΣΕ που εκτελεί και επιβατικό έργο και, οι Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ) Α.Ε. που συστάθηκαν το 2011 με τη συνένωση των εταιρειών Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος Αθηνών Πειραιώς (ΗΣΑΠ) Α.Ε., Αττικό Μετρό Εταιρεία Λειτουργίας (ΑΜΕΛ) Α.Ε. και ΤΡΑΜ Α.Ε. Υπενθυμίζεται πως ο ΟΣΕ ασκεί πλέον μόνον καθήκοντα διαχειριστή της εθνικής σιδηροδρομικής υποδομής.
Η Piraeus Europe Asia Rail Logistics LTD ιδρύθηκε πριν από ένα έτος στο Ηνωμένο Βασίλειο και εδρεύει στο Λονδίνο. Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες, στοχεύει στην εξασφάλιση σημαντικότατου μεριδίου της αγοράς των ελληνικών εμπορευματικών μεταφορών. Και κατά προτεραιότητα σε εκείνες που προέρχονται από τη συνεχή ανάπτυξη των λιμενικών σταθμών εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά καθώς και στα εκ της Ασίας εισαγόμενα φορτία που έχουν τελικό προορισμό την Κεντρική Ευρώπη.
Η αδειοδότησή της σε συνδυασμό με αυτήν της Rail Cargo Logistics Goldair σηματοδοτεί το de facto άνοιγμα της ελληνικής σιδηροδρομικής αγοράς σε μια περίοδο που οι σχετικές πιέσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι εντονότατες. Επιπλέον, προ ολίγων εβδομάδων το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο των Υπουργών της Ε.Ε. προχώρησαν στην έγκριση της 4ης δέσμης μέτρων της Ευρωπαϊκής Ενωσης για τον «ενιαίο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό χώρο». Με αυτή τη δέσμη, όλες οι ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές επιχειρήσεις θα μπορούν να παρέχουν σιδηροδρομικές μεταφορές σε ολόκληρη την Ε.Ε. Οσον αφορά τις «εμπορικές» μεταφορές, οι νεοεισερχόμενες επιχειρήσεις θα μπορέσουν να λειτουργήσουν από το 2020. Τρία χρόνια αργότερα, από το 2023, οι αρμόδιες αρχές θα πρέπει να αναθέτουν συμβάσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών με ανταγωνιστικές προσκλήσεις υποβολής προσφορών ανοιχτών σε όλες τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, πλην ορισμένων ειδικών περιπτώσεων.
Αυτό σημαίνει πως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που τελεί υπό ιδιωτικοποίηση με προθεσμία υποβολής δεσμευτικών προσφορών την 20ή Ιουνίου, θα χρειαστεί στο μέλλον να συμμετάσχει σε διαγωνισμό για την εξασφάλιση των επιδοτήσεων αυτών για τις άγονες γραμμες. Υπενθυμίζεται πως αυτές ανέρχονται σε 50 εκατομμύρια ετησίως για 5 χρόνια και υπογράφηκαν στα τέλη του 2015. Παράλληλα βέβαια θα ενταθεί ο ανταγωνισμός με τους ιδιώτες. Σημειώνεται πως στην τρέχουσα τελική φάση του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ συμμετέχουν οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι Rossiyskie Zheleznye Dorogi, η ελληνική εισηγμένη ΓΕΚ Τέρνα και οι ιταλικοί σιδηρόδρομοι Ferrovie dello Stato Italiane.
Συντάκτης: Ηλίας Μπέλλος
Πηγή: kathimerini.gr