Πέμπτη 5 Μαΐου 2016

Απρόσκοπτη επιχειρηματική δραστηριότητα στις σιδηροδρομικές μεταφορές.

ΕΝΙΑΙΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΣΤΗΝ ΕΕ

Το Συμβούλιο της ΕΕ άναψε χτες το «πράσινο φως», όπως αναμενόταν, στο νέο πακέτο μέτρων που θα ρυθμίζουν στο εξής τις σιδηροδρομικές μεταφορές στην ΕΕ, δηλαδή την πλήρη απελευθέρωσή τους, έπειτα από την αντίστοιχη συμφωνία που υπήρξε μεταξύ της Προεδρίας της ΕΕ και του Ευρωκοινοβουλίου στις 19 Απρίλη. Με πρόσχημα τη βελτίωση των σιδηροδρομικών υπηρεσιών για το επιβατικό κοινό της Ευρώπης, προωθείται η άρση και των τελευταίων εμποδίων που υπήρχαν σε επίπεδο εθνικών νομοθεσιών για την απρόσκοπτη επιχειρηματική δραστηριότητα στις σιδηροδρομικές μεταφορές σε ολόκληρη την ΕΕ. Αλλωστε, ο τομέας των Μεταφορών είναι στρατηγικός τομέας της οικονομίας. Και οι σιδηρόδρομοι, επομένως, αποτελούν τομέα για κερδοφόρες μπίζνες των ιδιωτικών επιχειρηματικών ομίλων.

Ο Ολλανδός υπουργός Υποδομών και Περιβάλλοντος, S. Dijksma, για να κάνει πιο ελκυστική στους λαούς την ενίσχυση της δράσης του κεφαλαίου στους σιδηροδρόμους δήλωσε πως «κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων τα συμφέροντα των ταξιδιωτών τέθηκαν στο επίκεντρο. Κατορθώσαμε να υιοθετήσουμε μια φιλόδοξη συμφωνία. Η ποιότητα και αποδοτικότητα των σιδηροδρομικών υπηρεσιών θα βελτιωθούν εξαιτίας των μέτρων που υιοθετήσαμε».
Η «βελτίωση» που ισχυρίζονται οι Βρυξέλλες θα επέλθει μέσω του πλήρους «ανοίγματος» των εθνικών σιδηροδρομικών αγορών στον ανταγωνισμό σε όλα τα κράτη - μέλη, καθώς θα παρέχεται η δυνατότητα εισόδου κάθε σιδηροδρομικής εταιρείας σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο εντός της ΕΕ για την παροχή μεταφορικών υπηρεσιών δίχως την παραμικρή διάκριση. Για τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις θα είναι πιο εύκολο στο εξής να εισέρχονται στην εσωτερική αγορά κάποιου κράτους - μέλους της ΕΕ, ενώ περιορισμοί θα τεθούν και στις απευθείας αναθέσεις σιδηροδρομικού έργου για την παροχή δημόσιας υπηρεσίας - η οποία σήμερα αντιστοιχεί περίπου στο 90% των συνολικών γραμμών στην ΕΕ. Θα ευνοηθεί και η συγκέντρωση και συγκεντροποίηση σε ευρωενωσιακό επίπεδο.
Με σκοπό να διασφαλιστεί ότι όλες οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις έχουν ίση πρόσβαση στο δίκτυο, οι νέοι κανόνες που υιοθετήθηκαν ενισχύουν την ανεξαρτησία των εταιρειών διαχείρισης σιδηροδρομικών υποδομών από την παραγωγή μεταφορικού έργου, οι οποίες εταιρείες διαχείρισης θα πρέπει να έχουν διαφάνεια στην οικονομική τους διαχείριση, ενώ θα αποτρέπεται η «σύγκρουση συμφέροντος». Οι εταιρείες διαχείρισης υποδομών θα πρέπει να παρέχουν τη χρήση τους σε κάθε εταιρεία μεταφοράς. Η αναφορά απευθύνεται για τις περιπτώσεις εκείνες που ακόμη η εταιρεία διαχείρισης δικτύου και η εθνική σιδηροδρομική εταιρεία αποτελούν ενιαίο εταιρικό σχήμα, όπως ήταν για παράδειγμα ο ελληνικός ΟΣΕ πριν από λίγα χρόνια. Ετσι ανοίγουν το δρόμο διαχωρισμού τους.
Η πρόσβαση στο δίκτυο
Οι εταιρείες διαχείρισης σιδηροδρομικής υποδομής θα πρέπει να συμμορφωθούν με τις νέες απαιτήσεις από την 1η Γενάρη 2019, ενώ μέχρι τις 14 Δεκέμβρη 2020 θα πρέπει να έχουν προετοιμαστεί όλα τα κράτη - μέλη για την κατάργηση των όποιων διακρίσεων στην πρόσβαση στο δίκτυο, ώστε να ξεκινήσουν οι νέες εμπορικές δραστηριότητες. Ακόμη η υποβολή ανταγωνιστικών προσφορών για την παροχή δημόσιας σιδηροδρομικής υπηρεσίας θα ξεκινήσει επτά χρόνια μετά την ημερομηνία δημοσίευσης των νομικών πράξεων, ενώ όσες τέτοιου είδους υπηρεσίες έχουν ήδη δοθεί με τη μέθοδο της απευθείας ανάθεσης θα συνεχιστούν μέχρι τη χρονική λήξη τους.
Τα σχετικά νομοθετικά κείμενα που δεν έχουν δοθεί ακόμη στη δημοσιότητα είναι τρία συνολικά και αφορούν, το πρώτο τον νέο κανονισμό που θα διέπει την παροχή δημόσιας υπηρεσίας, το δεύτερο την αναθεωρημένη οδηγία για τον ενιαίο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό χώρο και το τρίτο τον κανονισμό για τη διευθέτηση των οικονομικών καταστάσεων των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων. Τα επόμενα βήματα προβλέπουν την επίσημη έγκρισή τους από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και το Ευρωκοινοβούλιο, διαδικασίες που αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.

Πηγή: rizospastis.gr