Με δύο ή τρία «ισχυρά» κοινοπρακτικά σχήματα να καταθέτουν δεσμευτική προσφορά αναμένεται να προχωρήσει στο τέλος Μαΐου ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο που αναμένεται να αλλάξει τα δεδομένα στις εμπορευματικές μεταφορές της χώρας μας και να την καταστήσει βασική «πύλη« εισόδου και εξόδου εμπορευμάτων από όλη την επικράτεια.
Σύμφωνα με πληροφορίες από τις συνολικά 37 εταιρείες που κατέθεσαν μη δεσμευτικό ενδιαφέρον για το έργο, οι περίπου 16 έχουν ήδη μπει στο data room αντλώντας πληροφορίες, με στόχο να καταθέσουν δεσμευτική προσφορά στις 31 Μαΐου. Παράλληλα έχουν ξεκινήσει και οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των εταιρειών για τη δημιουργία κοινοπρακτικών σχημάτων με τα οποία θα ολοκληρωθεί το έργο. Η δημιουργία κοινοπρακτικών σχημάτων έχει κριθεί απαραίτητη, καθώς το Θριάσιο Πεδίο αποτελεί επένδυση πάνω από 250 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες από τις συνολικά 37 εταιρείες που κατέθεσαν μη δεσμευτικό ενδιαφέρον για το έργο, οι περίπου 16 έχουν ήδη μπει στο data room αντλώντας πληροφορίες, με στόχο να καταθέσουν δεσμευτική προσφορά στις 31 Μαΐου. Παράλληλα έχουν ξεκινήσει και οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των εταιρειών για τη δημιουργία κοινοπρακτικών σχημάτων με τα οποία θα ολοκληρωθεί το έργο. Η δημιουργία κοινοπρακτικών σχημάτων έχει κριθεί απαραίτητη, καθώς το Θριάσιο Πεδίο αποτελεί επένδυση πάνω από 250 εκατ. ευρώ.
Το πρώτο σχήμα που ρίσκεται κοντά σε συμφωνία είναι αυτό της Cosco με την Εθνική Πανγαία ΑΕΕΑΠ (Ανώνυμη Εταιρεία Επενδύσεων Ακίνητης Περιουσίας) και με την Grivalia ΑΕΕΑΠ.
Στο δεύτερο σχήμα θα ηγείται ελληνική τράπεζα ή τράπεζες με πληροφορίες να κάνουν λόγο για leader την ΕΤΒΑ ΒΙ. ΠΕ της Τράπεζας Πειραιώς και συμμετοχή εταιρειών από τον κλάδο των κατασκευών.
Αντίστοιχο σχήμα με ελληνικές τράπεζες αναμένεται να είναι και το τρίτο που θα καταθέσει δεσμευτική προσφορά αυξάνοντας σημαντικά τον ανταγωνισμό για το πρώτο εμπορευματικό κέντρο της χώρας. «Είμαι αισιόδοξος ότι θα έχουμε καλό αποτέλεσμα ανταποκρινόμενο στις προσδοκίες μας και στις απαιτήσεις των καιρών», είπε μιλώντας στην «ΗτΣ» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ κ. Α. Σχίζας.
Υπενθυμίζεται ότι μεταξύ των ενδιαφερόμενων που πήραν το φάκελο για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο είναι οι εξής: ΜΕΤΚΑ AE, Planning AE, RE.DE-PLAN AE Consultants, ΦΟΥΝΤΛΙΝΚ ΑΕ, ΟΛΠ ΑΕ, Grivalia Properties AEEAΠ, Goldair Cargo, DAMCO Energy, ALPHA BANK, Sarmed, Ernst & Young, Diakinisis, ΠΑΕΓΑΕ , Εθνικη ΠΑΝΓΑΙΑ, Cosco Greece, Τοξότη ΑΕ, MEDLOG AE, Kuehne+Nagel, Ορφέας Βεϊνόγλου, ΑΣΠΡΟΚΑΤ ΑΒΕΕ, CONFIDE ΕΠΕ, ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ, ACS AEE, Lamda Development , Quest Holdings, Προοδευτική ΑΤΕ, Αρχικόν ΑΕ, Ομάδα Κατασκευών ΑΤΕ, Eurocontrol IKE, Cofely Hellas AE, Χαλυβουργική ΑΕ.
Κριτήριο κατακύρωσης του διαγωνισμού θα είναι αποκλειστικά η πλέον συμφέρουσα οικονομική προσφορά. Σημειώνεται πως τα τελικά τεύχη του διαγωνισμού είναι αντικείμενο διαβούλευσης με τους ενδιαφερόμενους.
Το έργο
Το έργο ανάπτυξης του διεθνούς Εμπορευματικού Κέντρου Θριασίου Πεδίου θα υλοποιηθεί μέσω σύμβασης παραχώρησης της έκτασης των 588 στρεμμάτων, η οποία προσφέρεται ολόκληρη και όχι τμηματικά.
Ο ανάδοχος που θα προκύψει από τον διαγωνισμό θα συστήσει ανώνυμη εταιρεία ειδικού σκοπού που θα γίνει η παραχωρησιούχος και η οποία θα αναλάβει τη μελέτη, την κατασκευή, τη χρηματοδότηση, τη λειτουργία, τη συντήρηση και την εκμετάλλευση για 50 έτη του εμπορευματικού κέντρου συνδυασμένων μεταφορών που θα κατασκευαστεί με ταυτόχρονη καταβολή οικονομικού ανταλλάγματος προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε.
Η παραχώρηση θα αφορά διάστημα 50 ετών και αναμένεται να δημιουργήσει 3.000 νέες θέσεις εργασίας.
Εγκαταστάσεις
Η ευρύτερη έκταση του συγκροτήματος εγκαταστάσεων του Θριασίου Πεδίου για την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου περιλαμβάνει τον σταθμό διαλογής και μεταφόρτωσης φορτίων, εμβαδού περίπου 1.450 στρεμμάτων ιδιοκτησίας ΟΣΕ Α.Ε., και τον χώρο ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε., έκτασης 588 στρεμμάτων με δυνατότητα δόμησης περίπου 235.000 τ.μ. στεγασμένων χώρων. Διαθέτει οδικές συνδέσεις προς τον αυτοκινητόδρομο της Αττικής Οδού και τη Λεωφόρο ΝΑΤΟ, σιδηροδρομική σύνδεση με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο και το λιμάνι του Πειραιά. Αποτελεί ένα πρωτοποριακό έργο για τα ελληνικά δεδομένα. Το μεγάλο μέγεθός του (δυνατότητα δόμησης περίπου 240.000 τ.μ. στεγασμένων χώρων), η στρατηγική του χωροθέτηση κοντά στο μεγαλύτερο αστικό κέντρο της χώρας, οι άψογες οδικές συνδέσεις στους κυρίως οδικούς άξονες, και κυρίως η διασύνδεσή του με τον λιμένα του Ν. Ικονίου και το σιδηροδρομικό δίκτυο, αναμένεται να συμβάλουν δυναμικά στον εκσυγχρονισμό και στην ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών.
Δραστηριότητες
To έργο αφορά στην κατασκευή ενός σύγχρονου συγκροτήματος στο Θριάσιο Πεδίο, στο οποίο θα συγκεντρωθούν οι σιδηροδρομικές και εμπορευματικές δραστηριότητες, οι οποίες σήμερα διεκπεραιώνονται σε εγκαταστάσεις που είναι διάσπαρτες σε διάφορα σημεία της πρωτεύουσας. Η μεταφορά των εγκαταστάσεων αυτών σε ενιαίο χώρο, εκτός του οικιστικού πλέγματος της Αθήνας, θα έχει σημαντικά περιβαλλοντικά και χωροταξικά οφέλη για ολόκληρο το πολεοδομικό συγκρότημα της πρωτεύουσας.
To εν λόγω συγκρότημα θα περιλαμβάνει: Σταθμό Διαλογής, τέρμιναλ για containers, τελωνείο, εμπορικό σταθμό, αποθήκες εμπορευμάτων, δέσμη γραμμών για απόθεση βαγονιών με επικίνδυνα φορτία, πλυντήρια, καθώς και όλες τις απαραίτητες εγκαταστάσεις για την εξυπηρέτηση των παραπάνω δραστηριοτήτων.
Οι διαδικασίες για το Εμπορευματικό Κέντρο του Θριάσιου Πεδίου ξεκίνησαν το 2003. Επί 12 χρόνια όμως ταλανίζεται από αδράνειες, εμπλοκές και καθυστερήσεις. Ταυτόχρονα, έχουν προηγηθεί δύο αποτυχημένοι διαγωνισμοί το 2006 και το 2009.
ΕΥΕΡΓΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ
Νέα βιομηχανική ζώνη
Παράλληλα ο χώρος θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί από πολυεθνικές εταιρείες ως χώρος συναρμολόγησης προϊόντων, που αποτελεί ίσως το μεγαλύτερο παράγοντα συμπίεσης του κόστους των προϊόντων που θα μπορούν να εισάγονται σε πολύ μικρά κομμάτια και να συναρμολογούνται στη χώρα μας και να συνεχίζουν το ταξίδι τους στην Ευρώπη.
Αυτό από την πλευρά του θα έφερνε ευεργετικές επιδράσεις όχι μόνο στον χώρο του Θριασίου με την αύξηση της επιχειρηματικότητας και της απασχόλησης, αλλά θα προσέλκυε πολλές άλλες παρόμοιες επιχειρήσεις στη γύρω ζώνη επαφής με το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο. Πρακτικά θα δημιουργήσει μία νέα βιομηχανική ζώνη, η οποία θα έχει αμφίδρομη σχέση με τη λογική Λιμάνι Πειραιά - Σιδηρόδρομος - Θριάσιο - Ευρώπη.
ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟ ΓΚΟΝΟΥ
Και στη Θεσσαλονίκη
Σύμφωνα με μελέτες που έχουν υλοποιηθεί τα οφέλη που αναμένονται από τη δημιουργία του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο, αλλά και από το δεύτερο εμπορευματικό που αναμένεται να κατασκευαστεί στο στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη είναι ιδιαίτερα σημαντικά.
Συγκεκριμένα:
[1] Θα επέλθει σημαντική μείωση του κόστους μεταφοράς των προϊόντων, με τελικό αποτέλεσμα τη μείωση της τιμής διάθεσης του προϊόντος στον τελικό καταναλωτή, στόχος ιδιαίτερα απαιτητός στη σημερινή οικονομική συγκυρία.
[2] Θα επέλθει μείωση του όγκου της βαριάς κυκλοφορίας στο οδικό δίκτυο της χώρας, με άμεση συνέπεια οφέλη οικονομικά, περιβαλλοντικά και κυκλοφοριακά.
[3] Θα αξιοποιηθεί σε σημαντικό βαθμό η μη αξιοποιήσιμη σήμερα μεταφορική ικανότητα της σιδηροδρομικής υποδομής, με οφέλη οικονομικά, περιβαλλοντικά και ενεργειακά.
[4] Θα δημιουργήσει μεγάλο αριθμό θέσεων εργασίας κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του, ενώ δεν απαιτεί μεγάλα κεφάλαια για τις απαραίτητες υποδομές (με την προϋπόθεση της παροχής της αναγκαίας γης από το Δημόσιο).
Συντάκτης: Μαρία Μόσχου
Πηγή: imerisia.gr