Σάββατο, 26 Μαρτίου 2016

Πειραιάς, Θριάσιο και σιδηρόδρομοι θα κριθούν από τη στάση της Cosco.

Σε δύο μήνες θα αρχίσει να διακρίνεται το νέο πρόσωπο της ελληνικής βιομηχανίας των συνδυασμένων μεταφορών, καθώς τότε ολοκληρώνονται, εκτός απροόπτου, τρεις κρίσιμες διαδικασίες: η πώληση του ΟΛΠ, ο διαγωνισμός για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του Θριασίου Εμπορευματικού Κέντρου.

Κοινός τόπος και στα τρία αυτά μέτωπα είναι η παρουσία της κινεζικής Cosco, η οποία, έχοντας επικρατήσει στον διαγωνισμό για τον Πειραιά, εκτιμάται ότι αναμένει την ψήφιση της συμφωνίας από τη Βουλή, αλλά και να ξεκαθαρίσει το ζήτημα με τη δημιουργία Δημόσιας Αρχής Λιμένα Πειραιά, που προωθεί ο υπουργός ναυτιλίας Θ. Δρίτσας, πριν δεσμευθεί για περαιτέρω επενδύσεις στο Θριάσιο και ενδεχομένως στις σιδηροδρομικές μεταφορές. Ετσι εξηγούν, άλλωστε, παράγοντες της αγοράς και τη σύμπτωση των καταληκτικών προθεσμιών για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών σε Θριάσιο και ΤΡΑΙΝΟΣΕ στις 31 Μαΐου. Ημερομηνία που δεν αποκλείεται, όμως, να πάρει και νέα παράταση, εάν, για παράδειγμα, καθυστερήσει η επικύρωση της πώλησης του 67% του ΟΛΠ από το Κοινοβούλιο.
Ομως δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι στον διαγωνισμό για το Θριάσιο η κινεζική εταιρεία θα επικρατήσει εύκολα, όπως δεν είναι βέβαιο και ότι θα αποφασίσει τελικά να ενδιαφερθεί για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία, εκτός από το εμπορευματικό έργο, «βαρύνεται» και με το επιβατηγό, σημειώνουν κύκλοι της αγοράς. Η κινεζική πλευρά δεν έχει ακόμα ανοίξει τα χαρτιά της για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπου, αν συμμετάσχει, αναμένεται να το κάνει μαζί με έτερο κινεζικό όμιλο. Κάτι το οποίο εξετάζεται αυτές τις ημέρες από το Πεκίνο, σε συνδυασμό με τις εξελίξεις στα δύο άλλα προαναφερθέντα μέτωπα. Απέναντι στην Cosco, εάν αποφασίσει τελικά να «κατεβεί» για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, θα αντιπαρατεθούν οι ιταλικές Ferrovie Italiane, που επιβεβαίωσαν, διά του διευθύνοντος συμβούλου τους Ρενάτο Μαζοντσίνι, τη συμμετοχή τους, και οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι RZD.
Οι τελευταίοι φέρονται να έχουν εξασφαλίσει ιδιωτική χρηματοδότηση και να έχουν, μάλιστα, πραγματοποιήσει τελευταίως σειρά επαφών στην Αθήνα διά του αντιπροέδρου τους. Ομως οι αλλεπάλληλες αναβολές του συγκεκριμένου διαγωνισμού και η δυνατότητα απόκτησης νέας αδείας εμπορικών μεταφορών, στα πλαίσια του ανοίγματος της αγοράς των σιδηροδρόμων υπό την πίεση και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κάνουν πολλούς επιφυλακτικούς για το εάν αυτή τη φορά ο διαγωνισμός θα είναι γόνιμος.
Αντιθέτως, στο Θριάσιο το επενδυτικό ενδιαφέρον εμφανίζεται πολύ ζωηρότερο και ευρύτερο, καθώς έχουν ενδιαφερθεί δεκάδες εταιρείες. Και μάλιστα έχουν αρχίσει να διαμορφώνονται τα βασικά σχήματα που θα το διεκδικήσουν. Το ένα σχήμα φέρονται έτοιμες να συγκροτήσουν η Cosco μαζί με την Grivalia Properties και ενδεχομένως την ΠΑΕΓΑΕ (Προνομιούχος Ανώνυμος Εταιρεία Γενικών Αποθηκών Ελλάδος), 100% θυγατρική εταιρεία της Εθνικής Τράπεζας, με τη συμμετοχή και ελληνικής κατασκευαστικής. Το έτερο σχήμα φέρεται να δομείται γύρω από άλλη ελληνική τράπεζα και μικρότερες εταιρίες με εξασφαλισμένη ζήτηση για αποθηκευτικούς χώρους 125 χιλιάδων τετραγωνικών και επίσης μια κατασκευαστική.
Πιθανολογείται η διαμόρφωση και τρίτου σχήματος, ενώ άγνωστο παραμένει ακόμα το τι θα πράξουν μεγάλες εγχώριες εταιρείες, όπως η Goldair, που στην τρέχουσα διαβούλευση επισημαίνουν την ανάγκη διασφάλισης ανοικτής πρόσβασης. Δηλαδή, δυνατότητας συμμετοχής στο εμπορευματικό κέντρο όλων των εταιρειών που θα θέλουν να δουλέψουν εκεί.

To επόμενο βήμα

Η ύπαρξη μεγάλων σύγχρονων εμπορευματικών κέντρων κρίνεται εκ των ων ουκ άνευ, αφενός, για τη διαχείριση αυτών των φορτίων προοπτικά (σ.σ. το 2020 η Cosco σκοπεύει να έχει ανεβάσει τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων από 3,5 εκατομμύρια σήμερα σε άνω των 7 εκατομμυρίων) και, αφετέρου, για την ανάπτυξη στην Ελλάδα γραμμών τελικής συναρμολόγησης, που είναι και ένα από τα βασικά ζητούμενα για την αύξηση των υπεραξιών.
Σ’ αυτές τις γραμμές θα μπαίνουν εξαρτήματα τα οποία θα έρχονται μερικώς προσυναρμολογημένα από την Ασία και θα λαμβάνουν εδώ τη σφραγίδα «Assembled in the EU» πριν πάρουν τον δρόμο για τις αγορές της Ευρώπης.
Ομιλοι όπως η Hewlett Packard ή η Huawei, που ήδη χρησιμοποιούν τον Πειραιά, έχουν εδώ και καιρό καταρτίσει τέτοια σχέδια, η ενεργοποίηση των οποίων βέβαια θα εξαρτηθεί και από την ευρύτερη οικονομική συγκυρία.

ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ
Πηγή: kathimerini.gr