Δευτέρα 21 Μαρτίου 2016

Αγώνας δρόμου για τις αποκρατικοποιήσεις.

Αγώνα δρόμου για την ολοκλήρωση των μεγάλων ιδιωτικοποιήσεων, τουλάχιστον εννέα, που η παρούσα κυβέρνηση έχει δεσμευτεί ότι θα προχωρήσει, δίνει το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), ώστε να επιτύχει τους στόχους των εσόδων του για φέτος αλλά και να τηρήσει τα συμφωνηθέντα χρονοδιαγράμματα με τους δανειστές.
Ομως, από τη μια οι συχνές ενδοκυβερνητικές αντιδράσεις και από την άλλη η κακή οικονομική και πολιτική συγκυρία περιορίζουν σημαντικά τις πιθανότητες να επιτευχθεί ο στόχος των 3 δισ. για τον οποίο είχε μιλήσει ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ, αλλά ακόμα και των 2 δισ. που έχει προϋπολογίσει το υπουργείο Οικονομικών. Παρ’ όλα αυτά, σε κάποια μέτωπα, όπως για παράδειγμα στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια και στον ΟΛΠ, παρατηρείται σημαντική πρόοδος, ενώ σε κάποια άλλα, όπως στο Ελληνικό, οι αντιδράσεις από το εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ δείχνουν ότι έχουν αρχίσει να κάμπτονται.

Ωστόσο, η γενική εικόνα δεν επιτρέπει αισιοδοξία, ενώ νέα μέτωπα ανοίγουν, όπως προκύπτει από την αξιολόγηση, αλλά και από την αδυναμία και συχνά απροθυμία της κυβέρνησης να τρέξει με τις ταχύτητες που απαιτούνται. Οι άμεσες εννέα αποκρατικοποιήσεις έχουν κατ’ ουσίαν ήδη γίνει 11, ενώ παρά τις περί του αντιθέτου προσπάθειες της κυβέρνησης να περάσουν στο αποκαλούμενο Νέο Ταμείο, το ΤΑΙΠΕΔ φαίνεται πως θα κρατήσει εκτός εξαιρετικού απροόπτου στο χαρτοφυλάκιό του προς πώληση και συμμετοχές πολλών εκ των ΔΕΚΟ που ήδη έχει, όπως σε ΕΛΠΕ, ΔΕΗ, ΔΕΠΑ, αναφέρουν αξιόπιστες πηγές.

Το σύνολο δηλαδή πρακτικά των 23 περιουσιακών στοιχείων που αναφέρονται στο σχέδιο αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ, που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του τρίτου μνημονίου, όπως σημειώνουν οι σχετικές πληροφορίες. Μεταξύ αυτών, και το εναπομείναν 6% του ΟΤΕ (και το 10% των δικαιωμάτων ψήφου) που δεν έχει ακόμα μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ, παρά το γεγονός ότι πέρασε η προθεσμία που είχε οριστεί (Οκτώβριος 2015). Οι πληροφορίες θέλουν τους δανειστές να πιέζουν την κυβέρνηση να προχωρήσει στη διαδικασία αυτή που περιλαμβάνει και συμφωνία με την Deutsche Telekom που ελέγχει το 40% των μετοχών.

Το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων καθίσταται έτσι Λερναία Υδρα για τον ΣΥΡΙΖΑ. Οι εννέα αποκρατικοποιήσεις που είχε ως «προτεραιότητα» η κυβέρνηση έχουν γίνει έτσι ήδη 10 και θα γίνουν 11 με την Εγνατία Οδό. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ασκεί πιέσεις ώστε να τελειώσει η εκκρεμότητα με τα διόδια της Εγνατίας και γι’ αυτό τον λόγο το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε προ ημερών στην προκήρυξη τριών διαγωνισμών για πρόσληψη χρηματοοικονομικού, τεχνικού και νομικού συμβούλου ώστε να μελετηθεί η παραχώρηση του οδικού άξονα σε ιδιώτες.

Οι άλλες ιδιωτικοποιήσεις είναι τα περιφερειακά αεροδρόμια, το Ελληνικό, ο Αστέρας Βουλιαγμένης, η Αφάντου στη Ρόδο, ο Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ), ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς, ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης, οι ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ και ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, η διαπραγμάτευση για την παράταση της σύμβασης παραχώρησης του οποίου ακόμα δεν έχει ξεκινήσει.


ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ
Πηγή: kathimerini.gr