Δευτέρα 21 Μαρτίου 2016

Οι παρατάσεις "απειλούν" έργα άνω των €2 δισ.

Αντιμέτωπα με νέες παρατάσεις βρίσκονται μεγάλα έργα υποδομών, αλλά και αποκρατικοποιήσεις, γεγονός που καθιστά αδύνατη την ολοκλήρωση της δημοπράτησής τους μέσα στη χρονιά, μιας και το πρώτο τρίμηνο έχει ήδη χαθεί.
Εξάλλου, το αυξημένο πολιτικό ρίσκο και η αδυναμία εξασφάλισης χρηματοδότησης, σε συνδυασμό με το εχθρικό επενδυτικό κλίμα που καλλιεργεί η κυβέρνηση λειτουργούν αποτρεπτικά. Ως εκ τούτου, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, το εννεάμηνο που απομένει ελαχιστοποιείται το ενδεχόμενο της ύπαρξης αναδόχων, που βρίσκονται, επί μακρόν, στα "σχέδια", και η έναρξη υλοποίησής τους θα λειτουργούσε ως αναπτυξιακό άλμα για την πραγματική οικονομία. Ποια είναι αυτά;

Εμπορευματικό Κέντρο Θριασίου

Για τις 31 Μαΐου, δηλαδή, λίγο πριν από την επίσημη έναρξη του καλοκαιριού έχει παραταθεί η καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών του διαγωνισμού για την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο.
Στο Θριάσιο Πεδίο σχεδιάζεται, μέσω σύμβασης παραχώρησης, η ανάπτυξη του Εμπορευματικού Κέντρου, του σταθμού διαλογής και μεταφόρτωσης φορτίων εμβαδού περίπου 1450 στρεμμάτων ιδιοκτησίας ΟΣΕ και του χώρου ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ έκτασης 588 στρεμμάτων με δυνατότητα δόμησης 235.000 τ.μ. στεγασμένων χώρων.
Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, η χορήγηση νέας παράτασης είναι πιθανή, αν και η ΓΑΙΑΟΣΕ επιδιώκει το αντίθετο, δεδομένου ότι μέχρι σήμερα οι διαγωνισμοί που έλαβαν χώρα υπήρξαν άγονοι. Ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει οι εταιρείες Cosco, ΟΛΠ, Grivalia, AKTOR, METKA, DAMCO, ΠΑΕΓΑΕ, Goldair, Lamda, Quest, ACS, Χαλυβουργική, Ορ. Βεϊνόγλου, Κ+Ν, Εθνική Πανγκαία, Diakinisis, Sarmed, Alpha Bank, Foodlink και Medlog. Το έργο είναι εκτιμώμενου προϋπολογισμού άνω των 250 εκατ. ευρώ.

Μετρό γραμμή 4

Για το πρώτο τμήμα, μήκους 11,7 χλμ, της γραμμής 4 του Μετρό η μοναδική "σταθερά" είναι η εξαγγελία του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη για δημοπράτησή του μέχρι και τον Ιούλιο. Αυτό, όμως, θα πρέπει να επιβεβαιωθεί, εμπράκτως, μιας και η αντίστοιχη εξαγγελία για τη δημοπράτηση του συγκεκριμένου τμήματος έως το τέλος του πρώτου τριμήνου, έχει πέσει στο κενό. Αυτό όταν για το έργο, προϋπολογισμού 1,2 δισ. ευρώ, ούτε η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη ούτε το μοντέλο υλοποίησής του έχει προσδιοριστεί. Σύμφωνα με την...μακέτα, η γραμμή 4 θα αποτελείται από 14 νέους σταθμούς και θα εξυπηρετεί έως 220.000 επιβάτες ημερησίως.

ΤΡΑΙΝΟΣΕ- Rosco

Για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της εταιρείας συντήρησης σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού (ΕΕΣΣΤΥ ή Rosco) έχει οριστεί ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών η 26η Απριλίου. Ωστόσο, όπως όλα δείχνουν, οι δύο διαγωνισμοί αναμένεται να μετατεθούν χρονικά, ενδεχομένως έως και τρεις μήνες. Σύμφωνα με παλαιότερες, κυβερνητικές προβλέψεις, το τίμημα που θα μπορούσε να εισπραχθεί από την πώληση των δύο εταιρειών δεν υπερβαίνει συνολικά τα 50 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, η ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης είναι απαραίτητη, ειδάλλως, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα κληθεί να επιστρέψει κρατικές ενισχύσεις της τάξης των 750 εκατ. ευρώ, γεγονός που θα ανάγκαζε την εταιρεία να διακόψει άμεσα την λειτουργία της. Σε κάθε περίπτωση, απαιτείται ο διαγωνισμός να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος της χρονιάς, καθώς η είσοδος στην αγορά εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών νέων παικτών (όπως η Goldair Cargo) θα απαξίωνε περαιτέρω την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Πάντως, για τα ελληνικά τρένα φέρεται να ενδιαφέρονται η κινεζική Cosco, η ρωσική RZD, αλλά και η ιταλική Trenitalia. Αντίστοιχα για την ΕΕΣΣΤΥ ενδιαφέρονται η γαλλική Alstom και η γερμανική Siemens.

Αεροδρόμιο Καστέλι

Για το έργο προϋπολογισμού της τάξης των 850 εκατ. ευρώ έχει οριστεί ως ημερομηνία υποβολής προσφορών η 6η Μαΐου. Ωστόσο, δεδομένη θα πρέπει να θεωρείται η νέα παράταση, καθώς τα τεύχη δημοπράτησης, που επικαιροποιούνται αυτό το διάστημα βάσει των σχολίων των ενδιαφερόμενων εταιρειών, αναμένεται να εγκριθούν την πρώτη εβδομάδα του Μαΐου. Με άλλα λόγια, η παράταση είναι επιβεβλημένη, ενώ παραμένει αβέβαιο εάν προκύψει ανάδοχος μέχρι τις αρχές του 2017. Πάντως, για τον αερολιμένα που θα αντικαταστήσει το κορεσμένο αεροδρόμιο "Νίκος Καζαντζάκης" ενδιαφέρονται η κοινοπραξία China State Construction Engineering Co-Archirodon Group-Zurich Group ο κατασκευαστικός όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η κοινοπραξία Ελλάκτωρ-Vinci, η J&P Άβαξ και η Zurich Airport.

Συντάκτης:  Δημήτρης Δελεβέγκος
Πηγή: capital.gr