Ηλεκτροκίνηση στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Θεσσαλίας και νέα διαδρομή της γραμμής στα όρια του Δήμου Νέας Ιωνίας Βόλου, επέκταση του προαστιακού ώς το Λαύριο, ολοκλήρωση του βασικού άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη και του τμήματος Κιάτο-Ροδοδάφνη στα τέλη του 2017 βρίσκονται στις άμεσες προτεραιότητες της διοίκησης της ΕΡΓΟΣΕ.
Την επόμενη εβδομάδα ο διευθύνων σύμβουλος Θανάσης Βούρδας θα βρίσκεται στη Λάρισα, όπου θα συναντηθεί με τον περιφερειάρχη Κ. Αγοραστό, για να προκηρύξουν την ηλεκτροκίνηση της γραμμής Παλαιοφάρσαλα-Καλαμπάκα, μήκους 70 χλμ. και προϋπολογισμού 52 εκατ. ευρώ, που έχει εξασφαλιστεί από το πρόγραμμα της Περιφέρειας Θεσσαλίας.
Το δεύτερο έργο που θα δημοπρατηθεί είναι η γραμμή Λάρισα-Βόλος, που αναβαθμίστηκε το 2004, αλλά έχει αρκετές ελλείψεις, αφού δεν διαθέτει ηλεκτροκίνηση.
Το σπουδαιότερο όμως πρόβλημα είναι ότι περνά μέσα από τη Νέα Ιωνία Βόλου για να εξυπηρετήσει το Πανθεσσαλικό Στάδιο, αλλά δεν διαθέτει στάση κοντά στην αθλητική εγκατάσταση! Επιπλέον, διχοτομεί τον πολεοδομικό ιστό και διαλύει το τοπικό οδικό δίκτυο.
Η νέα λύση προβλέπει διέλευση μέσα από τη βιομηχανική ζώνη του Βόλου, που θα εξυπηρετεί το λιμάνι και τους κατοίκους.
Οι παρεμβάσεις αφορούν μια γραμμή 65 χλμ. και θα κοστίσουν 42 εκατ. ευρώ που έχουν εξασφαλιστεί από το νέο ΕΣΠΑ.
«Θα δώσουμε προτεραιότητα στην ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας», τόνισε στην «Εφ.Συν.» ο Θ. Βούρδας, που προαναγγέλλει επιτάχυνση των έργων στη βασική γραμμή Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη, που αποτελεί μέρος του διευρωπαϊκού δικτύου και μπορεί να εξασφαλίσει ευκολότερα χρηματοδότηση.
Τέλος Απριλίου θα δημοπρατηθεί η ηλεκτροκίνηση του προαστιακού στο τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη, κοντά στο Αίγιο, όπου προχωρά με χωριστή εργολαβία η κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής.
Στόχος είναι να τεθεί σε πλήρη λειτουργία στα τέλη του 2017.
Από το Αίγιο ώς το Ρίο προχωρούν δύο εργολαβίες, η μία από τις οποίες βρίσκεται για έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
Τέλος Μαρτίου αναμένεται να παραδοθεί η προμελέτη που εκπονεί ο ΟΣΕ για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου του προαστιακού μέσα στο πολεοδομικό συγκρότημα της Πάτρας, για να ακολουθήσει ανοιχτός διάλογος με όλους τους φορείς της πόλης.
«Θα πούμε σοβαρά και υπεύθυνα την αλήθεια στους πολίτες», διαβεβαιώνει ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ με αφορμή τις ενστάσεις της δημοτικής αρχής.
Η άλλη μεγάλη πρωτοβουλία αφορά το τμήμα Τιθορέα-Δομοκός, το «μαύρο» κομμάτι του βασικού άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Σε εξέλιξη βρίσκεται ένα έργο-σκούπα που θα καλύψει τα κενά της γραμμής.
Εχει προϋπολογισμό 300 εκατ. ευρώ και αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2017.
Ο Θ. Βούρδας δεν μασά τα λόγια του και αποκαλύπτει:
«Το έργο ξεκίνησε το 1997 και ακόμη να τελειώσει. Είχαμε χωριστές εργολαβίες και κάθε κομμάτι έχει αλλάξει τρεις αναδόχους. Τώρα βρισκόμαστε στο τέταρτο “χέρι”! Πέρα από τις πολύχρονες καθυστερήσεις, έχει κοστίσει πανάκριβα στο Δημόσιο. Βασική αιτία ήταν οι μεγάλες εκπτώσεις, που έφταναν έως και το 55%. Τα έργα δεν μπορούσαν να προχωρήσουν, οι εργολάβοι αποχωρούσαν ή έπαιρναν συνεχείς παρατάσεις. Ολα αυτά κόστισαν. Γι' αυτό λέμε πως η επιλογή της φτηνότερης προσφοράς τελικώς δεν βοηθά τα έργα».
Οι επιπτώσεις αυτών των καθυστερήσεων είναι πιο σημαντικές στον σιδηρόδρομο, αφού η τεχνολογία εξελίσσεται και οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί αλλάζουν, υποχρεώνοντας σε επανασχεδιασμό των έργων με εκτίναξη του προϋπολογισμού τους.
Στις προτεραιότητες της ΕΡΓΟΣΕ βρίσκονται και άλλα δύο προγράμματα για τα οποία εκπονούνται μελέτες βιωσιμότητας για να μπορέσουν να ενταχθούν στο πακέτο Γιούνκερ ή να προωθηθούν με σύμπραξη δημόσιου-ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ).
Αφορούν το εθνικής σημασίας τμήμα Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο και τη γραμμή Πάτρα-Πύργος-Καλαμάτα, που εκτιμάται ότι θα είναι από τα πιο δυναμικά κομμάτια του δικτύου.
Στην Αττική, μετά από τρία χρόνια «γκρίνιας» που έφερε εμπλοκή στο έργο, ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ ετοιμάζουν από κοινού την επέκταση του προαστιακού από το Κορωπί ώς το Λαύριο.
Η κοινή πρόταση προϋποθέτει την αναβάθμιση του λιμανιού για να δεχθεί κρουαζιερόπλοια και εμπορικά πλοία, καθώς και επέκταση της Αττικής οδού, που θα εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητα της γραμμής.
Το κόστος υπολογίζεται σε 140 εκατ. ευρώ και θα χρειαστούν 80-90 εκατ. ευρώ για απαλλοτριώσεις σε κομμάτια της παλιάς γραμμής που θα αλλάξουν, για να μπορούν τα τρένα να αναπτύξουν μεγαλύτερες ταχύτητες.
Συντάκτης: Χαρά Τζαναβάρα
Πηγή: efsyn.gr