Υπολογίζεται ότι στα επόμενα πέντε χρόνια η Κίνα θα εισαγάγει αγαθά αξίας άνω από 10 τρισ. δολαρίων, οι κινεζικές επενδύσεις στο εξωτερικό θα ξεπεράσουν τα 500 εκατ. δολάρια και θα ταξιδέψουν πάνω από 500 εκατ. Κινέζοι τουρίστες.
Οι νέοι δρόμοι του μεταξιού, με τη διασύνδεση Ευρωπαϊκής Ενωσης και Κίνας, δίνουν τη δυνατότητα στην Ελλάδα να διαφοροποιήσει τους εξαγωγικούς προορισμούς των προϊόντων της και να αυξήσει τις εξαγωγές προς τις χώρες κατά μήκος των δρόμων του μεταξιού και κυρίως προς την Κεντρική Ασία. Ταυτόχρονα θα προσελκύσει τουρίστες από τις χώρες αυτές.
Το πρώτο διεθνές επενδυτικό φόρουμ του μοντέρνου δρόμου του μεταξιού και τα εγκαίνια του Διεθνούς Επιμελητηρίου του Δρόμου του Μεταξιού (Silk Road International Chamber of Commerce -SRCIC) πραγματοποιήθηκαν στις 9 και 10 Δεκεμβρίου 2015 στο Χονγκ Κονγκ. Το φόρουμ και τα εγκαίνια υποστηρίχθηκαν από το Διεθνές Επιμελητήριο της Κίνας, με χρηματοδότηση από την Παγκόσμια Ομοσπονδία των Επιμελητηρίων και το Xinhua News Agency Asia-Pacific Region Bureau.
Τη διάσκεψη παρακολούθησαν περισσότεροι από 300 εκπρόσωποι εθνικών και διεθνών επιχειρηματικών οργανισμών από 36 χώρες κατά μήκος και πέρα από τον δρόμο του μεταξιού. Στις κύριες εργασίες ήταν η ανάδειξη των επιχειρηματικών και επενδυτικών ευκαιριών και τα εγκαίνια του Διεθνούς Επιμελητηρίου του Δρόμου του Μεταξιού. Επίσης, συμφωνήθηκε η «δήλωση Χονγκ Κονγκ» των μελών του Διεθνούς Επιμελητηρίου («SRCIC Hong Kong Declaration») με την οποία προσδιορίστηκε η αναπτυξιακή κατεύθυνση και οι πρακτικές εργασίες του Διεθνούς Επιμελητηρίου του Δρόμου του Μεταξιού και των μελών του. Η εφαρμογή της «δήλωσης Χονγκ Κονγκ» θα βοηθήσει στη δημιουργία ενός αμοιβαία επωφελούς μοντέλου συνεργασίας για την ανάπτυξη της ειρήνης, της ευημερίας και του εμπορίου των οικονομιών των εμπλεκόμενων χωρών.
Το φόρουμ θα συνέρχεται ετησίως προκειμένου να εξετάζει την πρόοδο της υλοποίησης των δρόμων του μεταξιού, και η επόμενη συνεδρίασή του είναι στις 9 Δεκεμβρίου 2016. Η Γραμματεία του Διεθνούς Επιμελητηρίου του Δρόμου του Μεταξιού αναπτύσσει ένα τριετές στρατηγικό σχέδιο δράσης για τα έτη 2016-2018, το οποίο θα προταθεί στα εκτελεστικά όργανα και στα μέλη του Διεθνούς Επιμελητηρίου. Η επόμενη συνάντηση των μελών του SRCIC θα πραγματοποιηθεί τον Ιούνιο του 2016.
Οι δρόμοι του μεταξιού θα είναι τρεις και θα ενώνουν την Αφρική, την Ασία, τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη, δημιουργώντας τρία νέα κανάλια επενδύσεων και εμπορίου μεταξύ 60 χωρών και των 4 δισ. ανθρώπων των εμπλεκόμενων χωρών. Η Κίνα ονομάζει τους δρόμους του μεταξιού «Μία Ζώνη ένας Δρόμος» (One Belt One Road) (OBOR).
Ο ένας δρόμος του μεταξιού είναι ο χερσαίος (land), ο οποίος θα αναβιώσει κατά ένα μέρος τον πανάρχαιο δρόμο του μεταξιού από το Σιάν της Κίνας μέχρι τη Ρώμη. Θα διασχίζει κυρίως το Πακιστάν, το Αφγανιστάν, το Ιράν, την Τουρκία, την Ελλάδα κ.λπ.
Ο δεύτερος δρόμος του μεταξιού είναι ο θαλάσσιος (maritime), ο οποίος θα ενώνει τις θάλασσες της Κίνας με τις Ινδικές θάλασσες, την Αραβική Θάλασσα, την Ερυθρά Θάλασσα και τη Μεσόγειο Θάλασσα.
Ο τρίτος δρόμος του μεταξιού θα είναι ο ψηφιακός (digital or online), ο οποίος θα συνδέει σε κοινή ψηφιακή πλατφόρμα τα μέλη και όλες τις περιοχές παγκοσμίως που ενδιαφέρονται για τις ευκαιρίες στις επενδύσεις και το εμπόριο που ο δρόμος δημιουργεί.
Υπολογίζεται ότι στα επόμενα πέντε χρόνια η Κίνα θα εισαγάγει αγαθά αξίας άνω των 10 τρισ. δολαρίων, οι κινεζικές επενδύσεις στο εξωτερικό θα ξεπεράσουν τα 500 εκατ. δολάρια και θα ταξιδέψουν πάνω από 500 εκατ. Κινέζοι τουρίστες.
Προτεραιότητα θα δοθεί στις επενδύσεις σε τηλεπικοινωνίες και στο Ιντερνετ, τις μεταφορές, τις υποδομές, την ενέργεια, τη διευκόλυνση του εμπορίου, την οικονομική συνεργασία και την ανταλλαγή κουλτούρας των διαφορετικών πολιτισμών.
Οι δρόμοι του μεταξιού δεν περιορίζονται από την ιστορία και τη γεωγραφία, αλλά αφορούν όλες τις χώρες που είναι πρόθυμες να συμβάλουν και να τους επεκτείνουν.
Ο κύριος ρόλος του Διεθνούς Επιμελητηρίου του Δρόμου του Μεταξιού είναι να προωθήσει τη συμμετοχή των επιχειρήσεων και των κρατών στις εμπορικές και επενδυτικές ευκαιρίες που ανακύπτουν από τον χερσαίο, τον θαλάσσιο και τον ψηφιακό δρόμο του μεταξιού.
Η Ελλάδα με μια οικονομία σε κρίση, με αδυναμία μέχρι σήμερα να ενσωματωθεί στο ευρωπαϊκό βιομηχανικό μοντέλο και με έλλειψη κεφαλαίων για έργα υποδομής, μπορεί να αποτελέσει χώρα υποδοχής μέρους των επενδύσεων για τη δημιουργία υποδομών των δρόμων του μεταξιού. Επίσης, έχει το πλεονέκτημα ότι μπορεί να συμμετάσχει και στους τρεις δρόμους του μεταξιού (χερσαίο, θαλάσσιο και ψηφιακό).
Οι Ελληνες παραγωγοί θα αυξήσουν τα έσοδά τους από τις νέες αγορές στις οποίες θα προωθήσουν τα προϊόντα τους. Η αύξηση των εξαγωγών θα αυξήσει τη ζήτηση για εργασία και θα απορροφήσει μέρος της ανεργίας, ενώ όσο θα αυξάνεται η ζήτηση για εργασία θα μπορέσουν να αυξηθούν και οι μισθοί.
Από τη Μινωική εποχή, η χώρα μας ήταν βασικός διακινητής εμπορευμάτων και υπηρεσιών στη Μεσόγειο. Ο δρόμος του μεταξιού είναι ευκαιρία να ανακτηθεί και πάλι αυτός ο ρόλος και η Μεσόγειος Θάλασσα να εξακολουθήσει να αποτελεί εμπορικό κέντρο διεθνούς σημασίας όπως συνέβαινε τις τελευταίες χιλιετίες.
Η χώρα μας πρέπει να εκμεταλλευθεί την αντίστροφη ροή του δρόμου του μεταξιού για να προωθήσει τα δικά μας προϊόντα και υπηρεσίες, αλλά και να προσελκύσει τουρίστες από τις χώρες αυτές.
* Ο κ. Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης είναι ακαδημαϊκός, καθηγητής στο Πολυτεχνείο Κρήτης, Distinguished Research Professor, Audencia Business School, πρόεδρος της Financial Engineering and Banking Society.
** Ο κ. Γιώργος Σ. Ατσαλάκης είναι επίκουρος καθηγητής Πολυτεχνείου Κρήτης.
Πηγή: kathimerini.gr