Παρασκευή 4 Δεκεμβρίου 2015

Μέσω Βουλγαρίας τα εμπορεύματα προς Κεντρική Ευρώπη.

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναζητεί τρόπους για να ενισχύσει την κινητικότητα των συρμών, προκειμένου τα εμπορεύματα να καταλήξουν το ταχύτερο δυνατόν στον προορισμό τους.

Βαθύτατο πλήγμα στο κύρος και στην αξιοπιστία της χώρας στα μάτια των διεθνών της πελατών, σοβαρά προβλήματα στις εξαγωγικές επιχειρήσεις της Β. Ελλάδας και δυσκολίες στις εισαγωγές έχει προκαλέσει ο σιδηροδρομικός αποκλεισμός της χώρας στα σύνορα ΠΓΔΜ - Ελλάδας από τις 18 Νοεμβρίου. Η ζημία για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία εκτελεί συμβάσεις που έχει συνάψει η Cosco με διεθνείς κολοσσούς όπως η HP και η Sony, αλλά και ελληνικές επιχειρήσεις, έχει ξεπεράσει το 1,5 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό περιλαμβάνει το υπερβάλλον κόστος που καλείται να πληρώσει για τη διακίνηση των φορτίων μέσω Βουλγαρίας (υπολογίζεται σε περίπου 5.000 -10.000 ευρώ ανά συρμό) αντί μέσω της ΠΓΔΜ, συν τις αποζημιώσεις που οφείλει να καταβάλει στους πελάτες της για την καθυστέρηση.
Τα εμπορευματοκιβώτια που ταξιδεύουν μέσω Βουλγαρίας αντί ΠΓΔΜ «φορτώνονται» επιπλέον 1,5 ημέρα διαδρομής. Στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μάλιστα, επισημαίνουν πως ο αποκλεισμός των συνόρων με την ΠΓΔΜ ήρθε να προστεθεί στα υφιστάμενα παράπονα των ξένων πελατών (που έχουν συνάψει συμφωνίες με την Cosco ώστε να μεταφέρεται το φορτίο τους διά θαλάσσης έως τον Πειραιά και στη συνέχεια σιδηροδρομικώς προς τη Βόρεια Ευρώπη) για την κατάσταση της σιδηροδρομικής υποδομής. Παρά τις διαβεβαιώσεις που είχαν οι ξένοι κολοσσοί ότι θα αναβαθμιστεί το σιδηροδρομικό δίκτυο, τα έργα καθυστερούν και πλέον διαμαρτύρονται ότι «κάθε τρεις και λίγο κάτι συμβαίνει στην Ελλάδα». Η σημερινή κατάσταση γεννά σκέψεις αποχώρησης από την Ελλάδα, η οποία πλέον μόνο θεωρητικώς εξυπηρετεί ταχύτερα τις μετακινήσεις τους.
Την ίδια στιγμή, το κόστος της σιδηροδρομικής μετακίνησης μέσω Βουλγαρίας είναι σημαντικά αυξημένο, καθώς πρόκειται για προσωρινή υπηρεσία που παρέχει η Βουλγαρία στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με αποτέλεσμα οι τιμές να είναι λίγο... τσιμπημένες. Από τη μία, δεν αποτελεί μέρος κάποιας μακροχρόνιας συμφωνίας μεταξύ ΤΡΑΙΝΟΣΕ και βουλγαρικών σιδηροδρόμων, από την άλλη, κύκλοι της αγοράς υποστηρίζουν ότι η βουλγαρική πλευρά εκμεταλλεύεται το γεγονός ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ πρέπει πάση θυσία να βρει εναλλακτική διαδρομή προκειμένου να μεταφέρει τα φορτία της στην Κεντρική Ευρώπη. Αντιθέτως με την ΠΓΔΜ η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει συνάψει μακροχρόνια συμφωνία, η οποία προσφέρει πιο συμφέρουσες τιμές. Παράλληλα, ενώ έχουν φύγει τα περισσότερα εκ των 1.800 εμπορικών βαγονιών που είχαν εγκλωβιστεί στην περιοχή, περίπου 1.000 από αυτά τα βαγόνια παρέμεναν σε άλλα σημεία της χώρας όπως η Λαμία και η Θεσσαλονίκη, αναμένοντας την αποσυμφόρηση του δικτύου. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναζητεί τρόπους για να ενισχύσει την κινητικότητα των συρμών, προκειμένου τα εμπορεύματα να καταλήξουν το ταχύτερο δυνατόν στον προορισμό τους.
Ωστόσο η Βουλγαρία, από την πλευρά της, επιτρέπει τη διέλευση μόλις δύο τρένων την ημέρα αντί τριών που ζήτησε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, επικαλούμενη αδυναμία κάλυψης των τεχνικών αναγκών και του προσωπικού για την εξυπηρέτηση τριών συρμών αντί δύο.
Στο μεταξύ η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είχε προγραμματίσει χθες τη δρομολόγηση έκτακτων αμαξοστοιχιών στην Ειδομένη με 10 βαγόνια εκάστη, συνολικής χωρητικότητας 800 ατόμων. Ομως το πρώτο τρένο έφτασε στις δύο το μεσημέρι και επιβιβάστηκαν μόλις 50 άτομα, τα οποία μεταφέρθηκαν στη Θεσσαλονίκη. Το δρομολόγιο της δεύτερης αμαξοστοιχίας ακυρώθηκε.

Επιβατικά δρομολόγια

Ανεπηρέαστα από την άλλη έχουν μείνει τα επιβατικά δρομολόγια από και προς την ΠΓΔΜ, καθώς αυτά είχαν διακοπεί από την περασμένη άνοιξη. Η ζήτηση για το συγκεκριμένο δρομολόγιο δεν ξεπερνούσε τα 20 άτομα, με αποτέλεσμα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να εξυπηρετεί τους επιβάτες με λεωφορεία.

ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ
Πηγή: kathimerini.gr