Παρασκευή 6 Νοεμβρίου 2015

Πολύ κοντά σε λύση για το μετρό Θεσσαλονίκης.

“Είμαστε πολύ κοντά στη λύση” δηλώνει ο Χρήστος Σπίρτζης που έρχεται για να ανακοινώσει τη λύση.


Η λύση για την επανεκκίνηση και την ολοκλήρωση των εργασιών κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης, που διακόπηκαν πέρυσι τον Δεκέμβριο, αναμένεται να ανακοινωθεί από τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη εντός των επόμενων ημερών.
Το υπουργείο, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, θα προχωρήσει σε συμφωνία με τον ανάδοχο του έργου για την καταβολή ενός συγκεκριμένου ποσού που θα καλύπτει τις εξωσυμβατικές απαιτήσεις του και δεν θα προβεί σε επαναδημοπράτηση. Το ποσό αυτό θα είναι πολύ μικρότερο από αυτά που διεκδικεί η κατασκευάστρια κοινοπραξία, που είναι 672 εκατ. ευρώ, και θα ορίζεται σε συμπληρωματική σύμβαση-“σκούπα” για τις εργασίες που απέμειναν. Στόχος είναι η σύμβαση να προωθηθεί προς έγκριση και ψήφιση από τη Βουλή των Ελλήνων μέχρι το τέλος του έτους.

Η επίσημη ανακοίνωση για την εξέλιξη του έργου θα γίνει από τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη, ο οποίος ανέλαβε προσωπικά να επιλύσει το ζήτημα. Ο ίδιος είχε δώσει οδηγίες από την πρώτη στιγμή των διαπραγματεύσεων να καταβληθεί κάθε προσπάθεια για συμφωνία, ώστε να μην αναγκαστεί να επαναδημοπρατήσει το έργο. Οι διαπραγματεύσεις έγιναν στην τριμερή επιτροπή που έχει συσταθεί από τον περασμένο Μάιο μεταξύ υπουργείου, Αττικό Μετρό Α.Ε. και κοινοπραξίας. Στη διάρκεια των συζητήσεων διαπιστώθηκε ότι υπάρχουν περιθώρια συμφωνίας, η οποία μάλιστα επρόκειτο να οριστικοποιηθεί από τον περασμένο Ιούνιο. Η εξαγγελία της διεξαγωγής του δημοψηφίσματος εκείνη την περίοδο ανέστειλε την όποια απόφαση, όπως έγινε και το Σεπτέμβριο, με την προκήρυξη των εκλογών. Σε χθεσινή συνέντευξή του στον τηλεοπτικό σταθμό της ΕΡΤ, ο υπουργός Υποδομών ανέφερε για το θέμα ότι “το μετρό της Θεσσαλονίκης δυστυχώς είναι ένα έργο το οποίο ολοκληρώθηκε μόνο το 30% μέχρι τώρα. Είχαμε πολύ μεγάλες αξιώσεις της κοινοπραξίας, η οποία είχε αναλάβει την κατασκευή του. Είμαστε σε μία διαπραγμάτευση εδώ και πάρα πολλούς μήνες, προκειμένου οι αξιώσεις της κοινοπραξίας να περιοριστούν στα επίπεδα που έπρεπε να περιοριστούν και που η επιβλέπουσα υπηρεσία είχε πιστοποιήσει. Είμαστε πάρα πολύ κοντά στο να βρούμε λύση”.
Ο κ. Σπίρτζης σήμερα και αύριο θα βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη με αφορμή τη συμμετοχή του σε πολιτική εκδήλωση και θα έχει επαφές με υπηρεσιακούς και κομματικούς παράγοντες, στελέχη της τοπικής αυτοδιοίκησης και βουλευτές. Στο πλαίσιο αυτών των επαφών ενδέχεται να καταγράψει τις απόψεις των τοπικών φορέων πάνω στο φλέγον θέμα του μετρό και να περιγράψει τα σχέδια για τις επεκτάσεις του μεταφορικού μέσου, τόσο δυτικά όσο και ανατολικά στο πολεοδομικό συγκρότημα. Το Σάββατο στις 7 μ.μ. θα είναι ομιλητής στην εκδήλωση με θέμα “Έξοδος από την κρίση. Κόμμα ανοιχτό στην κοινωνία και τη νεολαία”, που διοργανώνει στο δημοτικό θέατρο “Χρήστος Τσακίρης” στη Σταυρούπολη η νομαρχιακή επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ Β’ Θεσσαλονίκης. Στην εκδήλωση θα μιλήσουν επίσης ο υπουργός Επικρατείας Νίκος Παππάς και ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Φάμελλος.
Το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση μέχρι το Μάρτιο του 2020, όπως διευκρινίστηκε προχθές από τον υπουργό, ωστόσο “δεν μπορούμε να ρισκάρουμε να χάσουμε χρήματα. Αν τα έργα δεν έχουν ολοκληρωθεί, θα μας τα ζητήσουν πίσω ή θα πάνε σε έργα γέφυρες”. Είναι το μόνο έργο που κατ’ εξαίρεση θα συνεχιστεί και σε τρίτο κοινοτικό πλαίσιο στήριξης. Από το 2006 που ξεκίνησε το έργο μέχρι σήμερα έγινε το 55% των έργων πολιτικού μηχανικού, το 73% των σηράγγων, το 38% του φυσικού αντικειμένου, ενώ η απορρόφηση χρημάτων έφθασε στο 47%. Ειδικότερα, απορροφήθηκαν 455 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 90 εκατ. αφορούσαν αρχαιολογικές εργασίες, ενώ η κοινοπραξία πήρε και δάνειο 250 εκατ. ευρώ. Το υπολειπόμενο έργο είναι 93 εκατ. ευρώ για έργα πολιτικού μηχανικού, 41 εκατ. για αρχιτεκτονικά, 241 εκατ. ευρώ για προμήθεια ηλεκτρολογικού εξοπλισμού, 150 εκατ. ευρώ για τροχαίο υλικό.

Σιδηροδρομική Εγνατία.

Εξάλλου, στα σχέδια του υπουργείου Υποδομών είναι και η κατασκευή της λεγόμενης Σιδηροδρομικής Εγνατίας, στη γραμμή Ηγουμενίτσα - Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολη - Έβρος (Ορμένιο), η οποία έχει κόστος περί τα 5 δισ. ευρώ. Ο σχετικός φάκελος χρηματοδότησης, όπως έγινε γνωστό από τον κ. Σπίρτζη, θα αποστέλλεται τμηματικά στο πακέτο Γιουνκέρ, ανάλογα με τη μελετητική ωριμότητα των τμημάτων. Πρώτο τμήμα θα κατασκευαστεί το Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο, δεύτερο τμήμα θα είναι το Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολη, που θα περιλαμβάνει και τη νέα χάραξη στο τμήμα Θεσσαλονίκη - Τοξότες Ξάνθης. Το πλέον δύσκολο τμήμα, Ηγουμενίτσα - Θεσσαλονίκη, θα μείνει στο τέλος.

Συντάκτης:  Φώτης Κουτσαμπάρης
Πηγή: makthes.gr