Για έκτη ημέρα παραμένουν μπλοκαριασμένοι στα σύνορα με τα Σκόπια ή επαναδρομολογούνται μέσω Βουλγαρίας συρμοί της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με εμπορεύματα. Την ίδια στιγμή οι Κινέζοι επενδύουν στον άξονα Πειραιάς - Βουδαπέστη, αλλά στη... Σερβία.
Την ίδια στιγμή που οι συρμοί της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ήταν επί έξι ημέρες σταματημένοι στα σύνορα με τα Σκόπια ή επαναδρομολογούνταν, με τεράστιο κόστος, μέσω Βουλγαρίας, οι Κινέζοι τοποθετούν ένα – ένα τα κομμάτια του παζλ για την ταχεία μεταφορά των προϊόντων τους προς την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη μέσω του Πειραιά (ή άλλων λιμανιών της Ανατολικής Μεσογείου). Την Τρίτη υπεγράφη συμφωνία μεταξύ της Κίνας και των κυβερνήσεων της Σερβίας και της Ουγγαρίας για την ανακατασκευή του σιδηροδρομικού άξονα Βελιγραδίου – Βουδαπέστης.
Εν τω μεταξύ στο ελληνικό τμήμα του ίδιου άξονα παραμένουν οι εκκρεμότητες με τις συμβάσεις συντήρησης και αναβάθμισης και κυρίως με την ιδιωτικοποίηση των ΟΛΠ -1,33% και ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Τις τελευταίες ημέρες η κυβέρνηση έχει, μάλιστα, έναν ακόμα πονοκέφαλο καθώς συρμοί με εμπορεύματα έχουν εγκλωβιστεί στα σύνορα με τα Σκόπια εξαιτίας του αποκλεισμού της γραμμής από εκατοντάδες πρόσφυγες. Χθες το βράδυ, οι μετανάστες που είχαν εγκλωβιστεί στα σύνορα είχαν αρχίσει να μεταφέρονται με λεωφορεία προς την Αθήνα.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) στο σημείο βρίσκονταν εγκλωβισμένα έως και χθες το πρωί γύρω στα 90 φορτία εξαγωγής και περίπου 33 φορτία εισαγωγής πρώτων υλών. Ο επικεφαλής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Θανάσης Ζηλιασκόπουλος δηλώνει στο Euro2day.gr πως η ζημιά που έχει ήδη υποστεί η εταιρεία ξεπερνά το ένα εκατομμύριο ευρώ. Ηδη οι συρμοί προς την Κεντρική Ευρώπη επαναδρομολογούνται μέσω Βουλγαρίας, ενώ το ίδιο συμβαίνει με αυτούς που έρχονται προς την Ελλάδα.
Σύμφωνα με τη διοίκηση του ΣΕΒΕ, η συγκεκριμένη διαδρομή είναι «κατά τουλάχιστον 20% ακριβότερη, ενώ δημιουργεί καθυστερήσεις στους χρόνους παράδοσης και τήρησης των προθεσμιών, με επιπτώσεις και στους εξαγωγείς και στην πολλαπλώς πληγείσα αξιοπιστία της χώρας και των επιχειρήσεών της στους συνεργάτες του εξωτερικού». Πολλά φορτία έχουν επίσης επιστρέψει στη Θεσσαλονίκη και στη συνέχεια επαναδρομολογήθηκαν μέσω φορτηγών, λέει ο κ. Ζηλιασκόπουλος.
Επενδύουν (και σε εναλλακτικές λύσεις) οι Κινέζοι
Η εικόνα στα σύνορα με τα Σκόπια, αλλά και οι καθυστερήσεις σε διάφορα μέτωπα όπως οι ιδιωτικοποιήσεις, δε μπορούν παρά να προβληματίζουν όσους επενδύουν στο σχέδιο μετατροπής του Πειραιά σε διαμετακομιστικό κόμβο. Οι συμφωνίες των Κινέζων δείχνουν πως έχουν πάρει σοβαρά την υπόθεση, όπως σοβαρά ενδιαφέρεται για τον ΟΛΠ -1,33% και η κινεζική Cosco η οποία διαχειρίζεται ήδη τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού.
Η συμφωνία για το σιδηροδρομικό τμήμα Βελιγράδι - Βουδαπέστη, που υπεγράφη στο περιθώριο της συνόδου μεταξύ της Κίνας και των κρατών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης στο Suzhou, προβλέπει, όπως εξήγησε ο κινέζος πρωθυπουργός Li Keqiang πως τα έργα θα έχουν ξεκινήσει προς το τέλος του 2015 και θα ολοκληρωθούν εντός διετίας. Τότε εκτιμάται πως η απόσταση ανάμεσα στις δύο πρωτεύουσες θα διανύεται από τους συρμούς στον μισό χρόνο σε σχέση με σήμερα. Ο κ. Li ανακοίνωσε επίσης πως σχεδιάζεται από το Πεκίνο ειδικό ταμείο, ύψους τριών δισεκατομμυρίων δολαρίων, που θα επενδύει σε έργα υποδομών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης. Ο ίδιος τόνισε πως η Κίνα θα επενδύσει περισσότερα από ένα τρισεκατομμύριο δολάρια διεθνώς κατά την επόμενη πενταετία, ενώ θα εισάγει πρώτες ύλες αξίας άνω των 10 τρισεκατομμυρίων δολαρίων.
Στελέχη της αγοράς logistics επισημαίνουν πως όσοι θεωρούν πως είναι εξασφαλισμένη η θέση του Πειραιά ως ένας κρίκος στην αλυσίδα διαμετακομιστικού εμπορίου των Κινέζων πρέπει να μελετήσουν τα έργα που εκτελούνται ή σχεδιάζονται σε γειτονικές χώρες με τη συνδρομή του Πεκίνου. Επισημαίνουν, για παράδειγμα, πως κινεζικοί κατασκευαστικοί κολοσσοί κατασκευάζουν σήμερα τμήματα της λεγόμενες Παρα-Εγνατίας η οποία θα συνδέει τα λιμάνια της Κωστάντζας στη Ρουμανία με του Δυρραχίου στην Αλβανία.
Συντάκτης: Φώτης Κόλλιας
Πηγή: euro2day.gr