Στην Ειδομένη καταφθάνουν καθημερινά χιλιάδες πρόσφυγες, για να περάσουν στα Σκόπια και από εκεί στη Σερβία.
Το φθινόπωρο στην κεντρική Ευρώπη δεν έχει τη γλυκιά μελαγχολία και τα ήπια κλιματολογικά χαρακτηριστικά της Μεσογείου. Οι θερμοκρασίες πέφτουν απότομα, από τη μια στιγμή στην άλλη η βροχή γίνεται χιόνι, και οι νύχτες είναι αφιλόξενες για εκείνους που αναγκάζονται να διανυκτερεύουν στα πάρκα και στις πλατείες ή αναγκάζονται να πεζοπορούν μέρες και βδομάδες ολόκληρες.
Το ξέρουν αυτό οι χιλιάδες πρόσφυγες που κινούνται στη διαδρομή Ειδομένη-Σκόπια-Βελιγράδι-Ουγγαρία και επιταχύνουν για να φτάσουν στον προορισμό τους, προτού πέσει ο βαρύς χειμώνας και εγκλωβιστούν κάπου στη Σερβία, την ΠΓΔΜ ή και τη... Θεσσαλονίκη, η οποία προετοιμάζεται ήδη να φιλοξενήσει τους πρώτους εξ αυτών. Πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι έχουν μεταφερθεί ήδη για τον σκοπό αυτό εκατόν είκοσι κοντέινερ, τα οποία σχεδιάζεται να εγκατασταθούν σε χώρους του ΟΣΕ στον Δενδροπόταμο και στη Νέα Αγχίαλο, όπου θα χρησιμοποιηθούν ως κατοικίες προσφύγων. «Ας μην υπάρχουν αυταπάτες, η Θεσσαλονίκη δεν μπορεί να μείνει εκτός της διαδικασίας φιλοξενίας. Οσοι δεν θα είναι σε θέση να συνεχίσουν, θα μαζευτούν στη Θεσσαλονίκη και θα περιμένουν την ευκαιρία να προωθηθούν. Είναι θέμα χρόνου τα καράβια να αποβιβάζουν πρόσφυγες και στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, όπως στον Πειραιά. Η πόλη πρέπει να προετοιμαστεί σε υποδομές και να συνηθίσει στην ιδέα της εγκατάστασης προσφύγων...», έλεγε στην «Κ» άριστα ενημερωμένη επ’ αυτών πηγή.
Οι πρόσφυγες βιάζονται και για έναν επιπλέον λόγο: οι Ούγγροι έχουν ανακοινώσει ότι από τις αρχές της ερχόμενης εβδομάδας θέτουν σε εφαρμογή αυστηρότατους νόμους, με φυλακίσεις κ.λπ., για όσους μπαίνουν παράνομα στη χώρα τους και ενισχύουν τον σιδερένιο φράχτη. Ταυτόχρονα, ο στρατός τους ξεκίνησε ασκήσεις στη μεθόριο με τη Σερβία με προοπτική να αναπτύξει τις επόμενες ημέρες δυνάμεις του στα σύνορα, και τα Σκόπια, όπως δήλωσε ο υπουργός Εξωτερικών Νίκολα Ποπόσκι, εξετάζουν το ενδεχόμενο ανέγερσης (και αυτά) σιδερένιου φράχτη στη μεθόριό τους με την Ελλάδα.
Καθώς ο κλοιός σφίγγει και ο χειμώνας πλησιάζει, ανακύπτει το ερώτημα τι θα απογίνουν οι δεκάδες χιλιάδες αυτοί άνθρωποι εάν η κυβέρνηση της ΠΓΔΜ «σφραγίσει» τα σύνορά της και το ύψος του χιονιού στη Σερβία φτάσει στο ένα μέτρο;
Επί του παρόντος, προσπαθούν να προωθηθούν άλλοι πεζή και φορώντας καλοκαιρινά ρούχα και άλλοι με λεωφορεία προς τα σερβοουγγρικά σύνορα, όπου τους περιμένουν οι επιτήδειοι για να τους υποδείξουν, έναντι του ποσού των 100 ευρώ «το κεφάλι», ευάλωτα σημεία του φράχτη για να περάσουν.
Μερικές χιλιάδες θα αναγκαστούν να ξεχειμωνιάσουν, σε δύσκολες συνθήκες, στις χώρες τράνζιτ και ήδη η Ε.Ε. τις ενισχύει οικονομικά για τη δημιουργία κέντρων φιλοξενίας, περιμένοντας την άνοιξη για να επιχειρήσουν το μεγάλο βήμα προς τη Γερμανία, τις σκανδιναβικές χώρες κ.λπ.
Εναλλακτικοί δρόμοι
Ταυτόχρονα, οι «οδηγοί» των καραβανιών εξετάζουν εναλλακτικούς δρόμους για να παρακάμψουν τα φρουρούμενα σερβοουγγρικά σύνορα. Οι Αρχές της Βοσνίας–Ερζεγοβίνης προετοιμάζονται για εισροή μεγάλου αριθμού προσφύγων και μεταναστών έπειτα από αναφορές ότι οι ροές μπορεί να αλλάξουν τη διαδρομή του ταξιδιού τους προς τις χώρες–μέλη της Ε.Ε. και να μετακινηθούν από τη Σερβία προς τη Βοσνία και την Κροατία.
«Εφόσον η Ουγγαρία ενισχύει τα σύνορά της με τείχη και φράχτες, οι πρόσφυγες ίσως επιλέξουν νέες διαδρομές μέσω της Βοσνίας, προς την ανατολική Κροατία κοντά στο Κάρλοβατς. Από εκεί απέχει μόνο λίγα χιλιόμετρα η Σλοβενία, που είναι μέλος της ζώνης Σένγκεν», δήλωσε ο υπουργός Ασφάλειας της χώρας αυτής, Ντράγκαν Μέκτιτς.
Τώρα τρέχουν να προλάβουν προτού κλείσουν οι δίοδοι και εμφανιστεί το εμπόδιο του καιρού. Στην Ειδομένη καταφθάνουν καθημερινά χιλιάδες και συνωστίζονται στη διάβαση για να περάσουν στα Σκόπια και από εκεί στη Σερβία. Μέσω κινητών τηλεφώνων και GPS ενημερώνονται από τις «εμπροσθοφυλακές» και τους διακινητές για την κατάσταση στη διαδρομή, τις συνθήκες που θα συναντήσουν, τη συμπεριφορά των Αρχών, πιθανούς κινδύνους, αλλά και τα ευάλωτα σημεία στα σύνορα για να τα χρησιμοποιήσουν ως περάσματα.
Συντάκτης: Σταύρος Τζίμας
Πηγή: kathimerini.gr