Σάββατο 12 Σεπτεμβρίου 2015

Νέα εμπλοκή παρουσιάζεται στο Μετρό Θεσσαλονίκης.


-Ο δήμος της πόλης αμφισβητεί τη σκοπιμότητα του σταθμού Βενιζέλου.
-Ο Δήμος Θεσσαλονίκης βλέπει πίσω από το ζήτημα «ψηφοθηρικούς και μικροκομματικούς λόγους»
Απρόσμενες εξελίξεις καταγράφονται στο πολύπαθο έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης. Λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές της 20ής Σεπτεμβρίου, η υπηρεσιακή κυβέρνηση προωθεί στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) πρόταση του δήμου Θεσσαλονίκης που δημιουργεί αμφιβολίες για το μέλλον του σταθμού Βενιζέλου, καθώς τροποποιεί την προηγούμενη συμφωνία μεταξύ της Αττικό Μετρό, του υπουργείου Πολιτισμού και του δήμου για απομάκρυνση, επανατοποθέτηση και ανάδειξη των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν στον υπό κατασκευή σταθμό, με παράλληλη κατασκευή και λειτουργία του μητροπολιτικού σιδηρόδρομου της πόλης.


Ειδικότερα, την Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου το υπουργείο Πολιτισμού απέστειλε έγγραφο στην Αττικό Μετρό, με το οποίο της γνωστοποιούσε ότι την προσεχή Τρίτη 15 Σεπτεμβρίου θα συζητηθεί στο ΚΑΣ πρόταση του δήμου Θεσσαλονίκης η οποία, όπως φαίνεται, αλλάζει τα δεδομένα.

Το έγγραφο του υπουργείου Πολιτισμού κοινοποιεί επιστολή του δήμου της 22ης Ιουνίου, με θέμα την ανάδειξη των αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου. Ωστόσο, παρ' όλο που το υπουργείο Πολιτισμού είχε το έγγραφο του δήμου σχεδόν τρεις μήνες, το διαβίβασε στην εταιρεία μόλις την Τετάρτη, ζητώντας τις απόψεις της μέσα σε λίγες εργάσιμες ημέρες.

Η νέα πρόταση του δήμου τροποποιεί την προηγούμενη απόφαση του υπουργού Πολιτισμού (με την οποία επικυρώθηκε η γνωμοδότηση του ΚΑΣ) και εισηγείται μία διαφορετική προκαταρκτική διερεύνηση.

Η νέα πρόταση του δήμου «σκεπάζει» το σημερινό σκάμμα της Βενιζέλου και δημιουργεί στο Μπεζεστένι μία διάβαση πεζών (ταπείνωση) η οποία κατεβαίνει στο επίπεδο των αρχαίων και ανεβαίνει εκ νέου στο παλιό δημαρχείο.

Μάλιστα, όπως επισημαίνεται, δεν είναι 100% βέβαιο ότι είναι αναγκαία η λειτουργία σταθμού στο συγκεκριμένο σημείο. Ωστόσο, όπως αναφέρεται, η νέα πρόταση δεν αποκλείει τη δυνατότητα κατασκευής σταθμού στην ίδια θέση στο μέλλον, εφόσον εξασφαλιστεί η δυνατότητα παραμονής και πλήρους ανάδειξης των αρχαιοτήτων στον τόπο τους, χωρίς καθυστερήσεις ή καταστροφές και αλλοιώσεις.

Όπως σημειώνεται, η υλοποίηση των προτάσεων του δήμου Θεσσαλονίκης θα προσφέρει τη δυνατότητα της απευθείας ανάδειξης των αρχαιοτήτων, ενώ γίνεται έκκληση στο υπουργείο Πολιτισμού να κινήσει γρήγορα τις διαδικασίες προκειμένου να φτάσει η εισήγηση στο ΚΑΣ.

«Νεύρα» στην Αττικό Μετρό

Στην Αττικό Μετρό το κλίμα είναι τεταμένο, καθώς στο «παγωμένο» έργο έρχεται να προστεθεί μία ακόμη πιθανώς αρνητική εξέλιξη που ενδεχομένως να προκαλέσει ζημιά στην πορεία των κατασκευών, με τον κίνδυνο να οδηγηθεί σε κατάργηση ενός ιδιαίτερα κεντρικού σταθμού.

Σε περίπτωση που καταργηθεί ο σταθμός, σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, θα χρειαστεί να παραμείνουν τα λεωφορεία στο κέντρο της πόλης, καθώς θα υπάρχει συγκοινωνιακό κενό μεταξύ των σταθμών του Βαρδάρη και της Αγίας Σοφίας οι οποίοι έχουν απόσταση 1,2 χλμ. - «θα ήταν σαν να καταργούσαν τον σταθμό Πανεπιστήμιο στη γραμμή 2 της Αθήνας» παρατηρούν.

Επίσης, όπως αναφέρουν, είναι πιθανόν να υπάρξουν επιπλοκές στα ευρωπαϊκά όργανα, καθώς τυχόν κατάργηση του σταθμού Βενιζέλου, ο οποίος βάσει των μελετών θα εξυπηρετεί 65.000 επιβάτες την ημέρα, θα προκαλέσει ανατροπή στις μελέτες σκοπιμότητας του έργου.

Μικροκομματικούς λόγους βλέπει ο δήμος

Πάντως, σε ανακοίνωσή του ο δήμος Θεσσαλονίκης σημειώνει ότι «οι επερχόμενες εκλογές και η σύντομη και πολωμένη προεκλογική περίοδος... έφερε και πάλι στο προσκήνιο το ζήτημα του Σταθμού Βενιζέλου για ψηφοθηρικούς και μικροκομματικούς λόγους», αναφερόμενος εμμέσως πλην σαφώς σε δημόσιες καταγγελίες του πρώην γενικού γραμματέα Δημοσίων Έργων και πολιτευτή της ΝΔ κ. Στράτου Σιμόπουλου.
«Η όλη συζήτηση, όμως, είναι και πάλι προσχηματική. Αποπροσανατολίζει για άλλη μια φορά από το πραγματικό πρόβλημα που είναι η αδυναμία ολοκλήρωσης του Μετρό Θεσσαλονίκης» σημειώνει ο δήμος.

«Η πρόταση του δήμου Θεσσαλονίκης που τέθηκε προς γνωμοδότηση ενώπιον του ΚΑΣ κινείται στη γραμμή της ισχύουσας υπουργικής απόφασης και δεν την ακυρώνει με κανέναν τρόπο» αναφέρει, εξηγεί ότι «αντιμετωπίζει με τον πιο ολοκληρωμένο και νόμιμο τρόπο και τις δύο βασικές προτεραιότητες της πόλης, δηλαδή, πρώτον, την κατασκευή και λειτουργία του έργου και, δεύτερον, την προστασία και ανάδειξη των αρχαιολογικών χώρων της Θεσσαλονίκης» και επισημαίνει ότι «προσφέρει άμεση ανακούφιση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης και στην εμπορική δραστηριότητα της περιοχής».

«Δεν έχει καμία απολύτως σημασία ο χρόνος συνεδρίασης του ΚΑΣ για το θέμα» αναφέρει ο δήμος, ο οποίος επισημαίνει ότι η πρότασή του δεν μεταβάλλει σε τίποτα τη βασική του θέση«και μετρό και αρχαία».

«Όσοι προβάλλουν αντιρρήσεις, είτε επί της ουσίας είτε επί της διαδικασίας της πρότασης του δήμου, είναι αυτοί που για κάποιον λόγο που αφορά τα οικονομικά ή κομματικά τους συμφέροντα είχαν αποφασίσει από καιρό να πετάξουν στο καλάθι των αχρήστων το πραγματικό συμφέρον της πόλης» σχολιάζει.

«Εκείνοι που εκφράζουν αυτού του τύπου την κριτική προφανώς θέλουν να αποποιηθούν τις δικές τους ευθύνες για το έως σήμερα φιάσκο του Μετρό Θεσσαλονίκης. Οι κατά καιρούς καθ' ύλην αρμόδιοι ποιούσαν την νήσσαν όταν έπρεπε να σπεύδουν να δίνουν λύσεις, και έριχναν στάχτη στα μάτια των πολιτών μετακυλύοντας τις ευθύνες τους σε αποδιοπομπαίους τράγους. Το ίδιο κάνουν και τώρα, προσπαθώντας να εξασφαλίσουν την πολιτική τους επιβίωση» εξηγεί.

«Ο δήμος Θεσσαλονίκης δεν θεωρεί ότι συντρέχει ουσιαστικός λόγος για την αναστολή της διαδικασίας που κινήθηκε για γνωμοδότηση του ΚΑΣ» επισημαίνει και σημειώνει ότι «δεν πρόκειται να σταματήσει οποτεδήποτε και αν ολοκληρωθεί η διαδικασία που ορθώς κινήθηκε από το υπουργείο Πολιτισμού».

«Οι όψιμες και υποκριτικές "εκκλήσεις" των διαφόρων "ανευθυνοϋπεύθυνων" προς το υπουργείο δεν μπορούν να πείσουν κανέναν. Τρύπες ανοίγουν όσοι σκορπίζουν δημόσιο χρήμα και όσοι αδιαφορούν για την πολιτιστική κληρονομιά και για το μέλλον της πόλης» καταλήγει ο δήμος.

Συντάκτης: Αχιλλέας Χεκίμογλου
Πηγή: tovima.gr