Δευτέρα 28 Σεπτεμβρίου 2015

"Καμπανάκι" από Βρυξέλλες για τα μεγάλα έργα υποδομής.

Αυστηρή σύσταση προς την ελληνική κυβέρνηση να επιλύσει άμεσα τα προβλήματα που έχουν "παγώσει" ορισμένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομών απηύθυνε την Παρασκευή, στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου, η Ingeborg Grassle, επικεφαλής της ομάδας των οκτώ Ευρωβουλευτών που επιθεώρησαν συνολικά επτά –αντιμέτωπα με εμπόδια...δημόσιου χαρακτήρα- projects.

Πρόκειται για το μετρό Θεσσαλονίκης, την αποκατάσταση της λίμνης Κάρλα, το τμήμα Ξυνιάδα - Τρίκαλα του αυτοκινητόδρομου της Κεντρικής Ελλάδας (E65), την νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων Τιθορέα - Λιανοκλάδι - Δομοκός, το σύστημα ηλεκτρονικού εισιτηρίου στην Αττική, το Κτηματολόγιο και το ελληνικό εθνικό μητρώο.

Η επίσκεψη των Ευρωβουλευτών για τον έλεγχο των χρηματοδούμενων από την Ε.Ε. έργων γίνεται για πρώτη φορά και εντάσσεται στις νέες αρμοδιότητες που απέκτησε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να συναποφασίζει με το Συμβούλιο σε θέματα περιφερειακής πολιτικής.

"Βιαστείτε"

"Απευθύνουμε έκκληση στην ελληνική κυβέρνηση να συμβάλλει στην ολοκλήρωση των έργων αυτών που χρηματοδοτούνται με ευρωπαϊκά κονδύλια. Η Ελλάδα θα παρουσιάζει άλλη εικόνα όταν ολοκληρωθούν τα έργα αυτά. Εως το τέλος της χρονιάς, θα ολοκληρωθεί η χρηματοδότηση. Και γι’αυτό θα πρέπει να αναζητήσει η Ελλάδα άλλου είδους χρηματοδότηση" σημείωσε η Grassle.

Ας σημειωθεί εν παρόδω ότι ορισμένα από τα επτά έργα (Μετρό Θεσσαλονίκης) έχουν ενταχθεί στο νέο επιχειρησιακό πρόγραμμα υποδομών και περιβάλλοντος, αν και παραμένει ερώτημα κατά πόσο αυτό έχει υπερδεσμευθεί (δηλ. τα προβλεπόμενα κονδύλια είναι υψηλότερα συγκριτικά με τον προϋπολογισμό των έργων). Αλλά και το σχεδιαζόμενο σιδηροδρομικό δίκτυο Τιθορέα-Δομοκός έχει λάβει χρηματοδότηση από το πρόγραμμα CEF (Συνδέοντας την Ευρώπη).

Πάντως, η Γερμανίδα Ευρωβουλευτής-μέλος του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος και πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ελέγχου Προϋπολογισμού Ingeborg Grassle έκανε ακόμη λόγο για "πρόβλημα εμπιστοσύνης", ενώ σημείωσε ότι ένα από τα προαπαιτούμενα προκειμένου να αναζητηθεί κάποιου είδους λύση για την απεμπλοκή των προβληματικών έργων είναι να υπάρξει από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης πολιτική απόφαση- δέσμευση ότι τα projects αυτά θα προχωρήσουν με κάθε τρόπο.

Επίσης, οι Ευρωβουλευτές δεν έκρυψαν την απορία τους σχετικά με το πώς είναι δυνατόν η ελληνική πολιτεία να μην έχει επιλύσει τα χρονίζοντα προβλήματα της αργής εκτέλεσης των απαλλοτριώσεων και του ιδιαίτερα βραδύ ρυθμού υλοποίησης των αρχαιολογικών ερευνών.

"Υπάρχει συστημικό είδος σφαλμάτων. Υπάρχουν καθυστερήσεις για λόγους αρχαιολογικών ευρημάτων. Αυτό είναι φυσιολογικό για μία χώρα, όπως η Ελλάδα, αλλά θα έπρεπε να υπάρχουν προβλέψεις γι’αυτά. Και βέβαια οι απαλλοτριώσεις είναι σοβαρό πρόβλημα. Είναι μεγάλο πρόβλημα τα έργα αυτά να κινδυνεύουν να μην λάβουν χρηματοδότηση λόγω αυτού του είδους των εμποδίων" σημείωσε ο Δανέζος Ευρωβουλευτής-μέλος των Ευρωπαίων Συντηρητικών και Μεταρρυθμιστών Primdahl Vistisen.

Αλλαγή νομοθετικού πλαισίου

Οι Ευρωβουλευτές σημείωσαν, χωρίς να υποδείξουν κατευθύνσεις, ότι είναι απαραίτητο να αλλάξει το νομοθετικό πλαίσιο για τις απαλλοτριώσεις. Εξάλλου, το τρίτο μνημόνιο προβλέπει την κατάρτιση χάρτη παρεμβάσεων για τη χρήση γης και τον χωροταξικό σχεδιασμό, ενώ η πολιτεία προώθησε το 2010 και το 2013 νομοθετικές ρυθμίσεις για την επιτάχυνση των απαλλοτριώσεων.

Σε κάθε περίπτωση, η τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου τόσο για τις απαλλοτριώσεις όσο και για τις αρχαιολογικές έρευνες είναι επιτακτικής ανάγκης. Ενδεικτικά, η πρόοδος του Ε-65 έχει επιβραδυνθεί λόγω του αργού ρυθμού εκτέλεσης των απαλλοτριώσεων, ενώ στο Μετρό Θεσσαλονίκης οι προβλεπόμενες αρχαιολογικές ανασκαφές από ενάμιση -δύο έτη που υπολογιζόταν αρχικά ότι θα διαρκέσουν, αγγίζουν σήμερα την οκταετία.

Από την πλευρά του, το υπουργείο Υποδομών δεν έχει, για την ώρα, αναφερθεί σε επικείμενη αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου για τις απαλλοτριώσεις.

Τα έργα

Σχετικά με τα έργα αυτά καθ’αυτά, από τα παραπάνω επτά, το ηλεκτρονικό εισιτήριο, η διπλή σιδηροδρομική γραμμή, το ηλεκτρονικό ληξιαρχείο (Εθνικό Μητρώο) φαίνεται να μην αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα. Από τα υπόλοιπα, το Μετρό Θεσσαλονίκης προκαλεί τον μεγαλύτερο "πονοκέφαλο" για το οποίο όλα θα εξαρτηθούν από την ενδεχόμενη κατάληξη των διαπραγματεύσεων μεταξύ της κατασκευαστικής κοινοπραξίας και της Αττικό Μετρό. Για την λίμνη Κάρλα στόχος είναι να αποτελέσει όχι μόνο μία δεξαμενή πόσιμου ύδατος, αλλά και υγροβιότοπο για τα πτηνά, ενώ ο Ε-65 είναι κομβικής σημασίας οδικός άξονας, όντας ακρογωνιαίος λίθος του Ευρωπαϊκού Συστήματος και δικτύου Μεταφορών. Μέγιστης σπουδαιότητας είναι και η ολοκλήρωση του Εθνικού Κτηματολογίου που αποτελεί προαπαιτούμενο για τη γρήγορη υλοποίηση μεγάλων επενδύσεων.

Συντάκτης: Δημήτρης Δελεβέγκος
Πηγή: capital.gr