Η χρήση ψηφιακών υπηρεσιών «εκθρόνισε» τα μετρητά από το βάθρο της πιο δημοφιλούς μεθόδου πληρωμής. Η μάχη των προμηθευτών ψηφιακών καρτών για μερίδιο αγοράς και οι συμμαχίες με τις τράπεζες. Γιατί αυξάνεται ο αριθμός των ΑΤΜ.
Οι συναλλαγές με μετρητά έχασαν για πρώτη φορά στην Βρετανία τα πρωτεία από άλλες μεθόδους πληρωμής, λόγω της αυξανόμενης χρήσης των ψηφιακών υπηρεσιών.
Τα επίσημα στοιχεία δείχνουν πως οι συναλλαγές με μετρητά από καταναλωτές και επιχειρήσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο υποχώρησαν στο 48%την περασμένη χρονιά, από 52% το 2013.
Είναι η πρώτη φορά που η χρεωστικές κάρτες και οι ανεπαφικές πληρωμές ξεπερνούν συνολικά τα κέρματα και τα χαρτονομίσματα, μια εξέλιξη που αντανακλά την στροφή πως τις αυτοματοποιημένες συναλλαγές και άλλες ψηφιακές υπηρεσίες.
Το άλμα στην χρήση χρεωστικών καρτών και η αύξηση στον αριθμό των ανεπαφικών καρτών για την πληρωμή διαδρομών στο μετρό του Λονδίνου, έδωσαν ώθηση στην άνοδο των συναλλαγών χωρίς μετρητά πέρυσι.
Οι πληρωμές με μετρητά ανήλθαν στα £18,3 δισ. το 2014, ενώ οι άλλες μέθοδοι πληρωμής σκαρφάλωσαν στα £19,8 δισ. Το Συμβούλιο Πληρωμών αναμένει οι πρώτες να υποχωρήσουν στα £12,7 δισ. σε μια δεκαετία και οι άλλοι τύποι πληρωμής να εκτοξευτούν στα £28,8 δισ.
Η Hannah Nixon, διευθύντρια της ρυθμιστικής αρχής για τα συστήματα πληρωμών, είπε ότι αν και τα μετρητά θα συνεχίσουν να παίζουν ζωτικό ρόλο, δεν «υπάρχει αμφιβολία ότι μπαίνουμε σε έναν νέο σύμπαν πληρωμών».
«Η καινοτομία είναι κάτι καλό και θέλουμε να δούμε και άλλες καινοτόμες εφαρμογές, αλλά δεν μπορεί να γίνει αυτοσκοπός. Οπότε αν και η μεταβατική αυτή περίοδος είναι συναρπαστική, χρειάζεται προσεκτική διαχείριση».
Οι καταναλωτές στρέφονται όλο και περισσότερο στις ψηφιακές πληρωμές. Οι αγορές από mobile συσκευές στα καταστήματα του Ηνωμένου Βασιλείου αναμένεται να φτάσουν τα £54 δισ. το χρόνο μέσα στην επόμενη δεκαετία, από £9,7 δισ. την περασμένη χρονιά, σύμφωνα με την Barclays.
Αν και περισσότερα καταστήματα λιανικής εγκαθιστούν υπηρεσίες ψηφιακών πληρωμών, όπως το Zapp, οι προμηθευτές πιστωτικών καρτών δίνουν αγώνα να ικανοποιήσουν την καταναλωτική ζήτηση για πιο αποτελεσματικές διαδικτυακές αγορές.
Η Visa για παράδειγμα, προχώρησε πρόσφατα σε συνεργασίες με μια σειρά βρετανικών τραπεζών και καταστημάτων λιανικής για την συμμετοχή τους στο ψηφιακό της πορτοφόλι «V me». Το πορτοφόλι επιτρέπει στους καταναλωτές να κάνουν διαδικτυακές αγορές χωρίς να χρειάζεται να δίνουν κάθε φορά τα στοιχεία της κάρτας τους.
Ωστόσο, παρά τις ψηφιακές αυτές εξελίξεις, η πιο δημοφιλής ατομική μέθοδος πληρωμής παραμένουν τα μετρητά. Η χρήση μετρητών από τους καταναλωτές, εξαιρουμένων των επιχειρήσεων, συνεχίζει να ξεπερνά οποιοδήποτε άλλο τύπο πληρωμής, με τα χαρτονομίσματα και τα κέρματα να αντιπροσωπεύουν το 52% των συναλλαγών την περασμένη χρονιά.
Αν και το Συμβούλιο Πληρωμών προβλέπει ότι η χρήση μετρητών από τους καταναλωτές θα πέσει κάτω από το 50% την επόμενη χρονιά, δεν περιμένει ότι θα εξαφανιστούν τα χαρτονομίσματα και τα κέρματα.
Πράγματι, τα στοιχεία από το Link, το δίκτυο μηχανημάτων ανάληψης μετρητών του Ηνωμένου Βασιλείου, δείχνουν πως τα μηχανήματα σε όλη την χώρα αυξήθηκαν στο νούμερο ρεκόρ των 69.400.
Τα μηχανήματα ανάληψης μετρητών χρησιμοποιήθηκαν 2,8 εκατ. φορές πέρυσι, με τα χρήματα που αντλήθηκαν να ξεπερνούν τα £189 δισ. Περισσότεροι άνθρωποι χρησιμοποιούν τα ATM για να λάβουν χρήματα, περίπου 9 στους 10 ενήλικες σύμφωνα με τα στοιχεία.
Ο David Hensley, διευθυντής των Υπηρεσιών σε Μετρητά, μια επιχειρηματική ένωση, ανέφερε: «Τα μετρητά παραμένουν ένα ζωτικό μέρος της καθημερινότητας μας και παραμένουν η μόνη ή η πιο ελκυστική επιλογή σε πολλές περιπτώσεις».
Πηγή: euro2day.gr