Πέμπτη 5 Φεβρουαρίου 2015

2 δις € για σιδηροδρομικά έργα του ΟΣΕ, με δάνειο από την ΕΤΕπ.

Δάνειο από ΕΤΕπ προκειμένου να καλυφθεί η εθνική συμμετοχή για το νέο ΕΣΠΑ

  Μέσω δανείου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), ύψους 1 δισ. ευρώ, επιδιώκει το υπουργείο Οικονομίας, να καλύψει την εθνική συμμετοχή για το νέο ΕΣΠΑ, οι πόροι του οποίου προσεγγίζουν τα 20 δισ. ευρώ σε όρους κοινοτικής συνδρομής. Η ΕΤΕπ αποτελεί βασικό χρηματοδότη της ελληνικής κυβέρνησης για την κάλυψη της δαπάνης από την πλευρά της χώρας μας, που λόγω της δημοσιονομικής στενότητας, στερείται πόρων για την πληρωμή των συγχρηματοδοτούμενων έργων.
  Η διαπραγμάτευση, που έχει ξεκινήσει ήδη με την έγκριση του ΕΣΠΑ κατά τον περασμένο Ιούνιο, αφορά νέο δάνειο ύψους 1 δισ. ευρώ, το οποίο θα πρέπει να προστεθεί σε προηγούμενο δάνειο, ύψους 2 δισ. ευρώ που είχε λάβει η χώρα μας το 2010. Το δάνειο του 2010, είχε αξιοποιηθεί για την κάλυψη της εθνικής συμμετοχής της χώρας στο προηγούμενο ΕΣΠΑ, η υλοποίηση του οποίου είναι ακόμη σε εξέλιξη και θα πρέπει να ολοκληρωθεί έως τα τέλη του 2015. Το δάνειο των 2 δισ. ευρώ από την ΕΤΕπ έχει εκταμιευθεί πλήρως και μεγάλο μέρος του κατευθύνθηκε για τα σιδηροδρομικά έργα του ΟΣΕ.
  Στη νέα προγραμματική περίοδο, 2014 - 2020, το δάνειο του 1 δισ. ευρώ από την ΕΤΕπ, εκτιμάται ότι επαρκεί για να καλύψει μεγάλο μέρος της συμμετοχής που πρέπει να καταβάλει η Ελλάδα για να χρηματοδοτήσει τη δημόσια δαπάνη που συνοδεύει τα έργα του νέου ΕΣΠΑ. Πρόκειται για έργα στον τομέα της ενέργειας, του περιβάλλοντος, των μεταφορών, της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας και πολύ λιγότερο των υποδομών. Από τη χρηματοδότηση μέσω δανείου από την ΕΤΕπ, εξαιρούνται τα μεγάλα έργα, όπως οι αυτοκινητόδρομοι, αλλά και έργα του αγροτικού τομέα, που είναι εκτός χρηματοδοτικών προτεραιοτήτων της τράπεζας.
  Οι μικρότερες δανειακές ανάγκες της χώρας μας για το νέο ΕΣΠΑ, σε σχέση με αυτές της προηγούμενης προγραμματικής περιόδου, είναι αποτέλεσμα της υψηλής κοινοτικής συμμετοχής που έχει συμφωνηθεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη νέα περίοδο. Η κοινοτική συμμετοχή από το 80% έως 85% που είναι μεσοσταθμικά στο νέο ΕΣΠΑ, μπορεί να αυξηθεί έως και 95%, ανάλογα με το Πρόγραμμα, περιορίζοντας με αυτό τον τρόπο την εθνική δαπάνη που πρέπει να καταβάλει η χώρα μας. Να σημειωθεί ότι ανάλογη απόφαση είχε ληφθεί στο μεσοδιάστημα και για το προηγούμενο ΕΣΠΑ, λόγω των δημοσιονομικών περιορισμών που αντιμετώπισε η χώρα μας από το 2009.
  Τα δάνεια της ΕΤΕπ είναι μακροχρόνιας διάρκειας με κυμαινόμενο επιτόκιο που συνδέεται με αυτό της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και χαμηλό spread. Ετσι το δάνειο των 2 δισ. ευρώ είχε συναφθεί για 25 χρόνια, με επιτόκιο που ξεκινούσε λίγο πάνω από το 3% και διαμορφωνόταν ανάλογα με την πολιτική επιτοκίων της EKT, που σήμερα έχει οδηγήσει σε μείωση του βασικού επιτοκίου στο 0,10%.

Πηγή: kathimerini.gr