Μια από τις ποιο πολυσυζητημένες συμβάσεις κατασκευής έργων στον σιδηρόδρομο είναι αυτή της σύμβασης 994/2003, η οποία πολλές φορές ήρθε στην επιφάνεια αλλά ουδέποτε έφτασε στις αίθουσες των δικαστηρίων ώστε η δικαιοσύνη να αποφανθεί αν πράγματι ήταν σκανδαλώδης σύμβαση η όχι.
Σήμερα η δικαιοσύνη δείχνει ότι πράγματι έχει την βούληση να ξεκαθαρίσει το τοπίο, αποδίδοντας ευθύνες εκεί που πρέπει. Δεν μπορεί μια συντεταγμένη πολιτεία, να αφήνει να δηλητηριάζεται η κοινωνία από φαινόμενα διαφθοράς και να μένει απαθής θεατής των γεγονότων. Μια δικαστική υπόθεση που έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί πριν πολλά χρόνια, σήμερα η δικαιοσύνη καλείται να την διερεύνηση σε βάθος, δίνοντας στην κοινωνία καθαρούς εκείνους που πρέπει, καταδικάζοντας δε εκείνους που με δόλο και μεθόδευση καταχράστηκαν τα χρήματα του Ελληνικού λαού. Το ιστορικό της σύμβασης αυτής, δείχνει πόσο οργανωμένα είναι τα συμφέροντα και πόσο αλληλένδετα ενεργούν. Διότι από το 2003, που στελέχη του ΟΣΕ κατήγγειλαν την περίεργη αυτή σύμβαση, πέρασαν δώδεκα χρόνια και αυτή η καθυστέρηση μαρτυρεί πολλά. Τα γεγονότα μιλούν από μόνα τους. Η σύμβαση 994 αφορούσε κατασκευή του προαστιακού σιδηρόδρομου της Αθήνας και ήταν έργο ενταγμένο στα Ολυμπιακά έργα του 2004. Το έργο όπως είχαν επισημάνει οι καταγγέλλοντες, δεν θα ήταν έτοιμο σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της ήμερας έναρξης των Ολυμπιακών αγώνων τον Αύγουστο του 2004. Όπως και έγινε. Πρέπει να σημειώσουμε ότι η σύμβαση δόθηκε στον μοναδικό συμμετέχοντα του διαγωνισμού, που έδωσε έκπτωση 0,964 τοις εκατό! Το θέμα της Σύμβασης έφτασε στην βουλή με ερωτήσεις και επερωτήσεις βουλευτών της Ν.Δ. Τον Σεπτέμβριο του 2003, ο εισαγγελέας Εφετών Αθηνών διέταξε επείγουσα προκαταρκτική εξέταση στην οποία προσήλθε και κατέθεσε ο μετέπειτα υφυπουργός ΥΠΕΧΩΔΕ κ. Στ. Καλογιάννης ο οποίος ανέφερε ότι η σύμβαση ήταν σε βάρος του δημόσιου συμφέροντος. Το ίδιο αρχικά επισήμανε και το Ελεγκτικό Συνέδριο που έκρινε παράνομο το σχέδιο σύμβασης.Τελικά όμως, μετά το τέλος των Ολυμπιακών αγώνων, το Ελεγκτικό Συνέδριο το ενέκρινε. Για άγνωστο λόγο το 2005, η σύμβαση υπογράφεται αντί να διαταχτεί από το Υπουργείο Μεταφορών, η επανακήρυξη του έργου με ευρεία συμμετοχή ενδιαφερόμενων. Το έργο, παρόλο που πέρασαν άλλες δυο Ολυμπιάδες (Πεκίνου και του Λονδίνου), δεν ολοκληρώθηκε και η εργολαβία διαλύθηκε το 2011 με το αιτιολογικό της αδυναμίας κατασκευής του έργου.
Σήμερα η δικαιοσύνη δείχνει ότι πράγματι έχει την βούληση να ξεκαθαρίσει το τοπίο, αποδίδοντας ευθύνες εκεί που πρέπει. Δεν μπορεί μια συντεταγμένη πολιτεία, να αφήνει να δηλητηριάζεται η κοινωνία από φαινόμενα διαφθοράς και να μένει απαθής θεατής των γεγονότων. Μια δικαστική υπόθεση που έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί πριν πολλά χρόνια, σήμερα η δικαιοσύνη καλείται να την διερεύνηση σε βάθος, δίνοντας στην κοινωνία καθαρούς εκείνους που πρέπει, καταδικάζοντας δε εκείνους που με δόλο και μεθόδευση καταχράστηκαν τα χρήματα του Ελληνικού λαού. Το ιστορικό της σύμβασης αυτής, δείχνει πόσο οργανωμένα είναι τα συμφέροντα και πόσο αλληλένδετα ενεργούν. Διότι από το 2003, που στελέχη του ΟΣΕ κατήγγειλαν την περίεργη αυτή σύμβαση, πέρασαν δώδεκα χρόνια και αυτή η καθυστέρηση μαρτυρεί πολλά. Τα γεγονότα μιλούν από μόνα τους. Η σύμβαση 994 αφορούσε κατασκευή του προαστιακού σιδηρόδρομου της Αθήνας και ήταν έργο ενταγμένο στα Ολυμπιακά έργα του 2004. Το έργο όπως είχαν επισημάνει οι καταγγέλλοντες, δεν θα ήταν έτοιμο σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της ήμερας έναρξης των Ολυμπιακών αγώνων τον Αύγουστο του 2004. Όπως και έγινε. Πρέπει να σημειώσουμε ότι η σύμβαση δόθηκε στον μοναδικό συμμετέχοντα του διαγωνισμού, που έδωσε έκπτωση 0,964 τοις εκατό! Το θέμα της Σύμβασης έφτασε στην βουλή με ερωτήσεις και επερωτήσεις βουλευτών της Ν.Δ. Τον Σεπτέμβριο του 2003, ο εισαγγελέας Εφετών Αθηνών διέταξε επείγουσα προκαταρκτική εξέταση στην οποία προσήλθε και κατέθεσε ο μετέπειτα υφυπουργός ΥΠΕΧΩΔΕ κ. Στ. Καλογιάννης ο οποίος ανέφερε ότι η σύμβαση ήταν σε βάρος του δημόσιου συμφέροντος. Το ίδιο αρχικά επισήμανε και το Ελεγκτικό Συνέδριο που έκρινε παράνομο το σχέδιο σύμβασης.Τελικά όμως, μετά το τέλος των Ολυμπιακών αγώνων, το Ελεγκτικό Συνέδριο το ενέκρινε. Για άγνωστο λόγο το 2005, η σύμβαση υπογράφεται αντί να διαταχτεί από το Υπουργείο Μεταφορών, η επανακήρυξη του έργου με ευρεία συμμετοχή ενδιαφερόμενων. Το έργο, παρόλο που πέρασαν άλλες δυο Ολυμπιάδες (Πεκίνου και του Λονδίνου), δεν ολοκληρώθηκε και η εργολαβία διαλύθηκε το 2011 με το αιτιολογικό της αδυναμίας κατασκευής του έργου.
Από δικαστικής πλευράς η υπόθεση μπήκε στο αρχείο πολλές φορές, για να επαναδιαταχθεί πριν από ενάμιση χρόνο η συνέχιση της έρευνας, την οποία ανέλαβε ο εισαγγελέας διαφθοράς κ. Γεωργουλέας.
Τις τελευταίες εβδομάδες, μετά από διεξοδική ερεύνα, καλούνται ενώπιον του ανακριτή τόσο τα εμπλεκόμενα στελέχη κατασκευαστικών εταιριών όσο και στελέχη του ΟΣΕ που συμμετείχαν με οποιαδήποτε ιδιότητα στην υπογραφή της σύμβασης 994.
Είναι μια πολύ σοβαρή υπόθεση, που το κουβάρι της τώρα ξετυλίγεται. Τα «Σ.Ν» την παρακολουθούν και θα ενημερώνουν τους αναγνώστες του για την πορεία της.
Χρήστος Γιαννακίδης