Μπορεί να βρισκόμαστε εν μέσω προεκλογικής περιόδου, ωστόσο η διοίκηση του υπουργείου Υποδομών φαίνεται αποφασισμένη να προχωρήσει στην υλοποίηση των έργων που έχει εξαγγείλει.
Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο Υποδομών ενέκρινε τέλη Δεκεμβρίου τη δημοπράτηση του έργου «γραμμή 4 – τμήμα Άλσος Βεΐκου -Γουδή» με προεπιλογή, προϋπολογισμού 1,295 δισ. ευρώ.
Η γραμμή 4
Η νέα γραμμή θα αποτελείται από 14 σταθμούς, αποτελώντας το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό από Άλσος Βεϊκου μέχρι Γουδή.
Η χρηματοδότησή της θα προέλθει από την ΕΤΕπ και το ΕΣΠΑ, με τις σχετικές συζητήσεις μεταξύ του Δημοσίου και των δύο φορέων να βρίσκονται σε προχωρημένο επίπεδο.
Συγκεκριμένα, 500 εκατομμύρια ευρώ θα διαθέσει το δημόσιο μέσω της νέας προγραμματικής περιόδου (ΣΕΣ) 2014-2020, ενώ το υπόλοιπο ποσό θα προέλθει από την ΕΤΕπ.
Συνολικά, η νέα γραμμή 4 θα έχει συνολικό μήκος 32 χλμ, θα διαθέτει 30 νέους σύγχρονους σταθμούς και θα είναι τελευταίας τεχνολογίας με αυτόματους συρμούς χωρίς οδηγό, με θύρες επί των αποβαθρών, με ασύρματο σύστημα σηματοδότησης τύπου CBTC, εξελιγμένα συστήματα εξοικονόμησης ενέργειας κλπ. Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός θα είναι της τάξης των 3,3 δισ. ευρώ.
Κατά την κατασκευή του έργου εκτιμάται ότι θα δημιουργηθούν 3.500 θέσεις εργασίας.
Η απόφαση του Υποδομών
Σύμφωνα με την απόφαση του αρμόδιου υπουργείου, περιλαμβάνεται η μελέτη και κατασκευή του πρώτου τμήματος της Γραμμής 4 Άλσος Βεΐκου- Γουδή του Μετρό, η προμήθεια, η εγκατάσταση, οι δοκιμές και η θέση σε λειτουργία του ηλεκτρομηχανολογικού και σιδηροδρομικού εξοπλισμού καθώς και η προμήθεια τροχαίου υλικού. Επίσης στο αντικείμενο περιλαμβάνεται η κατασκευή νέου Κέντρου Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) και νέου κτηρίου Συντήρησης και Επισκευών Συρμών στο αμαξοστάσιο Σεπολίων.
Πρόκειται να κατασκευαστεί τμήμα γραμμής μήκους12,3 χλμ που περιλαμβάνει 14 σταθμούς και το το οποίο αποτελεί έργο μεγάλης σπουδαιότητας, λόγω της φύσης του, καθόσον, κατά τη λειτουργία του απαιτείται η ασφαλής μετακίνηση χιλιάδων επιβατών.
Επιπλέον πρόκειται για ιδιαίτερα εξειδικευμένο έργο τόσο όσον αφορά στα έργα πολιτικού μηχανικού, καθώς η κατασκευή υπόγειων σηράγγων και σταθμών σε αστικό περιβάλλον και ειδικότερα σε πυκνοκατοικημένες περιοχές απαιτεί εξειδικευμένη εμπειρία, προκειμένου να διασφαλίζεται η
ασφάλεια των παρακείμενων και υπερκείμενων κτηρίων και υποδομών καθώς και η μικρότερη όχληση των περιοχών κατασκευής και ομοίωςĖĊ η διάνοιξη σηράγγων σε αστικό περιβάλλον με μηχανήματα διάνοιξης σηράγγων ολομέτωπης κοπής (TBM) απαιτεί την εξειδίκευση των συμμετεχόντων ώστε να επιτευχθεί η ασφαλής και χωρίς καθυστερήσεις υλοποίηση του έργου όσο και στα απαιτούμενα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματά του, τα οποία ο ανάδοχος είναι υποχρεωμένος να εγκαταστήσει και να θέσει σε λειτουργία. Απαιτείται ο συντονισμός περίπου 50 ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων, γεγονός που καθιστά το έργο ιδιαίτερα πολύπλοκο και με αυξημένο βαθμό δυσκολίας.
Στα εξειδικευμένα συστήματα περιλαμβάνονται:
· Το σύστημα αερισμού σηράγγων Μετρό
· Το σύστημα ισχύος έλξης
· Η σιδηροδρομική επιδομή του έργου
· Το σύστημα σηματοδότησης τύπου CBTC
· Το σύστημα συλλογής κομίστρου με έξυπνες κάρτες
· H προμήθεια και θέση σε λειτουργία 14 συρμών χωρίς οδηγό σε σταθμούς με πετάσματα-θύρες αποβαθρών.
Το έργο είναι μεγάλης σπουδαιότητας, καθώς πρόκειται για μεγάλες και σημαντικές επεμβάσεις στον αστικό ιστό της πόλης ενώ η άρτια κατασκευή του και ορθή και αποτελεσματική λειτουργία του είναι κρίσιμη για τη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών της Πρωτεύουσας και την εξυπηρέτηση χιλιάδων επιβατών καθημερινά καi είναι ιδιαίτερα εξειδικευμένο, καθώς πρέπει να αντιμετωπισθούν ειδικές κατασκευαστικές δυσκολίες και ιδιορρυθμίες και ακόμη να εφαρμοσθούν άκρως εξειδικευμένα συστήματα, πολλά από τα οποία εφαρμόζονται για πρώτη φορά στη χώρα.
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Πηγή:www.capital.gr